تبیان، دستیار زندگی
امامزاده عینعلی و زینعلی یکی از مکان های تاریخی تهران هم به شمار می رود که بنای آن به دوران فتحعلی شاه قاجار نسبت داده می شود. این بنا از بیرون هشت ضلعی و از داخل مربع شکل و به طول و عرض چهار متر بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امامزاده ای میان باغ های تهران

امام زاده عینعلی وزینعلی


این روزها، برای پایتخت نشینان فرصت خوبی است تا سری به گوشه و کنار شهری بزنند که جز شتاب و ترافیک و عجله از آن خیری ندیده اند و دغدغه های روزمره شان مجال خوب دیدن آن را از آنها دریغ کرده است. به خصوص که با تعطیلی نصف و نیمه شهر در نوروز، می توانید بدون دغدغه ترافیک و خیابان های شلوغ به هر جای شهر که دوست دارید سری بزنید و تهرانگردی با خانواده را تجربه کنید.


پیشنهاد امروز ما یکی از زیارتگاه های تهران است که در غرب تهران قرار دارد. بقعه امام زادگان عینعلی و زینعلی در جنوب شرقی منطقه پونک که یکی از زیارتگاه های قدیمی و شناخته شده تهران است و به دلیل قرار گرفتن در میان باغ های قدیمی پونک، امکان رفت و آمد وسایل نقلیه عمومی تا مقابل بقعه وجود ندارد، ولی زائران می توانند با پیاده شدن در ایستگاه ابتدای خیابان پونه که به ایستگاه امام زادگان عینعلی و زینعلی شهرت دارد و پیمودن مسیری کوتاه به زیارتگاه برسند.

امام زاده عینعلی وزینعلی

در مورد نسب این دو برادر نظریات مختلفی وجود دارد. طبق متن زیارت نامه موجود، امام زادگان دفن شده در بقعه، فرزندان امام چهارم، امام زین العابدین (علیه السلام) هستند. در متن این زیارتنامه آمده است: «السلام علیکما یا قدوتی سادات النبوی یا زبدتی ذریات العلوی یا سیدی عین علی و یا زین علی یا ابنی علی ابن الحسین یا بنی رسول الله الثقلین.»

عده ای معتقدند که این دو برادر هنگام شهادت هفت ساله و سیزده ساله بوده اند که در زمان امام رضا (علیه السلام) به اتفاق  هارون الرشید به ایران آمدند و پس از ورود آنها به ایران، مأموران دستگاه حکومتی که قصد قتل عام سادات و فرزندان آنها را داشتند، در مسیر مشهد راه را بر آنها بستند و در نتیجه متفرق شدند.

این دو برادر نیز به قریه پونک آمدند و در همین محل توسط میرابی به نام علی عمران به شهادت رسیدند. بنابر گفته بلاغی، لقب مدفونین در بقعه عون بن علی و زیدبن علی است که در زبان عوام به عینعلی و زینعلی تبدیل شده است.

امام زاده عینعلی وزینعلی

بنای تاریخی

امامزاده عینعلی و زینعلی یکی از مکان های تاریخی تهران هم به شمار می رود که بنای آن به دوران فتحعلی شاه قاجار نسبت داده می شود. این بنا از بیرون هشت ضلعی و از داخل مربع شکل و به طول و عرض چهار متر بوده است. اما در زمان ناصرالدین شاه، یک ایوان در سمت شرق بقعه و مسجد کوچکی در، غرب آن اضافه شده و بقعه به شکل امروزی درآمده است.

امامزاده فضای سرسبزی دارد که خیلی وقت ها خانواده زائران برای خستگی در کردن به باغ های اطراف آن پناه می برند.

برای رسیدن به این بقعه باید سری به میدان پونک، بزرگراه اشرفی اصفهانی، بلوار پونه یک، خیابان پونه سه بزنید. در واقع اگر از جنوب به شمال حرکت کنید، امامزاده در سمت راست بزرگراه اشرفی اصفهانی قرار دارد.

الهام مرادی

 بخش گردشگری تبیان