تبیان، دستیار زندگی
اثر نقد و فورى این شهادت این بود كه نظام اسلامى در آنِ واحد، هم خلوص بیشترى پیدا كرد، هم حقانیت او ثابت شد، هم واقعیت او در جامعه استقرار پیدا كرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیانات در دیدار رئیس و مسئولان قوه‌ى قضائیه‌

7/4/1389

رحمت خدا بر شهید بهشتى؛ رحمت خدا بر آن كسانى كه با او به شهادت رسیده‌اند؛ رحمت خدا بر شهداى راه اسلام.

رهبر معظم انقلاب، نخبگان ، خواص سیاسی، قوه قضاییه

اثر نقد و فورى این شهادت این بود كه نظام اسلامى در آنِ واحد، هم خلوص بیشترى پیدا كرد، هم حقانیت او ثابت شد، هم واقعیت او در جامعه استقرار پیدا كرد. خاصیت این شهادت، این بود. نقابها از چهره‌ها افتاد، منطق مستحكم جمهورى اسلامى و منطق امام بزرگوار تثبیت شد و نظام نوپاى جمهورى اسلامى، آن روز استحكام پیدا كرد؛ توانست حركت كند.

عزیزان من! تا وقتى در قاموس ما، در فرهنگ ما، در منطق ما، شهادت بر همین سطح از اعتبار وجود داشته باشد، بدانید هیچ قدرتى نخواهد توانست بر جمهورى اسلامى و ملت ایران فائق بیاید.

حقیقتاً یك بخش فوق‌العاده حساس از نظام كشور، قوه‌ى قضائیه است. در همه جاى دنیا همین است؛ نقش دستگاه قضا، یك نقش تعیین كننده و حیاتى است؛ لیكن در نظام جمهورى اسلامى كه مبناى نظام و مشروعیت نظام متكى است به حق و عدل دستگاه قضا حساسیت مضاعفى پیدا میكند.

باید قوه‌ى قضائیه به وضعیتى برسد كه در سطح كشور، هر جائى، هر كسى احساس مظلومیت كرد، به خود نوید بدهد كه می روم سراغ قوه‌ى قضائیه، حق خود را میگیرم و مظلومیت خود را برطرف میكنم. این امید باید در دل همه‌ى آحاد این كشور به وجود بیاید.

نظام اسلامى در آنِ واحد، هم خلوص بیشترى پیدا كرد، هم حقانیت او ثابت شد، هم واقعیت او در جامعه استقرار پیدا كرد

ما نمیخواهیم قوه‌ى قضائیه‌ى امروز را با قوه‌ى قضائیه‌ى قبل از انقلاب و دوران طاغوت مقایسه كنیم و دلخوش شویم كه خوب، ما بحمداللَّه امروز قضات فاضلى داریم، قضات منصفى داریم، كارهاى خوبى انجام میگیرد؛

ما میخواهیم قوه‌ى قضائیه را مقایسه كنیم با آن وضعیتى كه شایسته‌ى نظام جمهورى اسلامى است. این، تلاش لازم دارد. یكى از تلاشها همین است كه عناصر مؤمنى و عالمى و باانصافى به قوه‌ى قضائیه جذب شوند. البته نیروى انسانىِ خوب در داخل قوه احتیاج دارد به نظارت از موضع بالا و مدیریت بر كاركردها.

آن چیزى كه اهمیتش از مسئله‌ى نیروى انسانى كمتر نیست، مسئله‌ى ساختار دیوانى قوه‌ى قضائیه است. دائم باید به دنبال نو كردن ساختارها و به‌روز كردن وضعیت قوه در مجموع ساختارى آن بود. ثبات و استقرار، در عین نگاه نقادانه به شیوه‌هاى دیوان‌سالارى غلط، كه بعضاً میراث گذشته است و بعضاً تقلید از كشورهاى اروپائى است، آن هم از روشهاى منسوخ آنها. این نكته‌ى مهمى است؛ باید به این توجه كرد.

یكى هم مسئله‌ى قوانین است. قوانین و مقررات در داخل قوه‌ى قضائیه بایستى مورد توجه قرار بگیرد، مورد تجدیدنظر قرار بگیرد، قوانین لازم به میدان بیاید. البته ما اطلاع داریم كه آئین دادرسى و قوانین جزا، با تفصیل فراوان، در چرخه‌ى تصویب قرار دارد؛ این بایستى به كل قوانین تعمیم پیدا كند.

قوانین و مقررات در داخل قوه‌ى قضائیه بایستى مورد توجه قرار بگیرد، مورد تجدیدنظر قرار بگیرد، قوانین لازم به میدان بیاید

یكى از چیزهائى كه در مجموعه‌ى قوه‌ى قضائیه لازم است، عبارت است از عدم دخالت حب و بغضها و جریان‌سازى‌هاى سیاسى در درون قوه‌ى قضائیه. یكى از خطرات بزرگ همین است كه جوسازى‌هاى سیاسى اثر بگذارد بر روى مجراى صحیح قضاوت، و بر روى ذهن قاضى، و بر روى ذهن بازپرس، و مجموعه‌ى چرخه‌ى رسیدگى به پرونده‌ها.

همه‌ى دستگاه‌هاى كشور از قوه‌ى قضائیه حمایت كنند تا قوه‌ى قضائیه بتواند در این میدان، بدون نظر عمل كند؛ همان طور كه در این تصویرهائى كه وجود دارد چشم او را بسته‌اند. البته این چشم بستن، به معناى چشم بستن بر روى واقعیت نیست؛ به معناى این است كه دوست و دشمن، مدعى و مدعى‌علیه از نظر او نادیده هستند؛ شخصیت و خصوصیت شخصى‌شان ملحوظ نیست. این باید حفظ بشود؛ البته كار بسیار دشوارى است. اگر این شد، براى پیشرفت جامعه، یكى از بزرگترین وسیله‌هاست؛ از برترین امكانات براى نظام جمهورى اسلامى است؛ ما را پیش خواهد برد؛ كشور را حقیقتاً در مسیرى كه به سمت هدفها پیش میرود، كمك خواهد كرد؛ این كار بزرگى است.

فرآوری:پریسا چیذری

بخش سیاست تبیان


منبع: پایگاه حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای