تبیان، دستیار زندگی
مسئله‌ى همكارى مجلس و دولت است؛ این باید تحقق پیدا كند. صمیمانه باید همكارى كنیم. هم دولت، هم مجلس، هر كدام در قانون حدودى دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شوراى اسلامى‌

18/3/1389

امروز كشور شما نگران رفتار من و شماست. ما امروز در یك موقعیت حساس از لحاظ تاریخى داریم زندگى میكنیم. نقش ما، تصمیم ما، فعل ما، ترك ما، بر روى نسلهاى آینده، بر روى سرنوشت كشور اثرگذار است؛ اگرچه همه‌ى دوران انقلاب از همین قبیل است. این سى سال، سى سالى است كه در سرنوشت تاریخى آینده‌ى ما اثرگذار خواهد بود.

امام خامنه ای

وضع دنیا در حال تغییر است. شرائط سیاسى دنیا، موازنه‌هاى سیاسى و موازنه‌هاى قدرت در سطح دنیا در حال تحولات است و انسان شكل‌گیرى جدیدى را مشاهده میكند. در این شرائط، همه‌ى عناصر حاضر در صحنه میتوانند به نفع اهداف و آرمانهاى خود نقش بیافرینند، یا میتوانند عاطل و باطل بمانند.

اگر ما در این شرائط نقش‌آفرینى كنیم، یقیناً به نفع آینده‌ى كشور، آینده‌ى نظام و آینده‌ى تاریخ ما خواهد بود. این نقش‌آفرینى هم متوقف به این است كه در داخل، انسجام لازم، اقتدار لازم، انگیزه‌ى كافى، همكارى‌هاى صمیمى و تنگاتنگ وجود داشته باشد

در نگاه به مسائل كشور بایستى دو خصوصیت «آرمان‌گرائى» و «واقع‌بینى» را در نظر داشت. نگاهتان نگاه آرمان‌گرا باشد. از آرمانها پائین نیائید، كوتاه نیائید. نگاه باید نگاه آرمانى باشد، منتها با توجه به واقعیت. واقع‌گرائى به معنائى كه در مقابل آرمان‌گرائى است، مطلوب نیست. ملاك این است كه ما میخواهیم به آن آرمانها برسیم؛ منتها در كنار این، واقع‌بینى لازم است؛ نباید دچار توهم شد.

باید به واقعیتها توجه داشت. دولت، آن عنصر وسط گود است كه میخواهد كارها را انجام دهد. باید ما كار دولت را تسهیل كنیم. باید ما كار دولت را رعایت كنیم.

نقش ما، تصمیم ما، فعل ما، ترك ما، بر روى نسلهاى آینده، بر روى سرنوشت كشور اثرگذار است

در نگاه به مسائل كشور بایستى دو خصوصیت «آرمان‌گرائى» و «واقع‌بینى» را در نظر داشت. نگاهتان نگاه آرمان‌گرا باشد. از آرمانها پائین نیائید، كوتاه نیائید. نگاه باید نگاه آرمانى باشد، منتها با توجه به واقعیت. سقفى را معین میكنیم؛ منتها تكلیفى را كه براى خودمان یا دولت یا مسئولین معین خواهیم كرد، بایستى با توجه به واقعیتهاى موجود باشد، منتها به طرف آن آرمان، تا هى این توانائى‌ها روزبه‌روز بیشتر شود. واقع‌گرائى به معنائى كه در مقابل آرمان‌گرائى است، مطلوب نیست. ملاك این است كه ما میخواهیم به آن آرمانها برسیم؛ منتها در كنار این، واقع‌بینى لازم است؛ نباید دچار توهم شد

مسئله دیگر، مسئله‌ى همكارى مجلس و دولت است؛ این باید تحقق پیدا كند. صمیمانه باید همكارى كنیم.

هم دولت، هم مجلس، هر كدام در قانون حدودى دارند. البته بعضى از این حدود، واقعاً مشخص نیست. حقیقتاً بعضى از این خطوط، خطوط بارز و شاخصى نیست، كه از عیوب قوانین ماست؛ باید ما این خطوط را مشخص كنیم. امروز نیاز كشور به همكارى است؛ یعنى نه در دولت باید انگیزه‌ى نافرمانىِ نسبت به مجلس پدید بیاید و وجود داشته باشد، نه در مجلس بایستى مطلقاً انگیزه‌ى اذیت كردن دولت، معطل كردن دولت وجود داشته باشد.

واقعاً باید صمیمانه كار كنند؛ این دیگر مربوط به خط و خطوط سیاسى هم نیست. اینى كه ما میگوئیم، خطاب به كسانى نیست كه حالا از لحاظ فكر سیاسى همجهت با دولتند؛ نه، حتّى آنهائى كه از لحاظ فكر سیاسى، نقطه‌ى مقابل دولتند؛ آنها هم برادران مؤمنند، مسلمانند، بچه‌ى انقلابند. بحث، سر انقلاب است. بحث، سر مصالح كشور است. همه باید اینجور تقیدى را داشته باشند

بحث، سر انقلاب است. بحث، سر مصالح كشور است. همه باید اینجور تقیدى را داشته باشند

نكته‌ى دیگرى كه میخواهیم عرض كنیم این است که كمیسیونها در مجلس خیلى وظیفه و نقش بر عهده دارند. كمیسیونها خیلى باید كار كنند. صحن علنى مجلس البته جاى تصمیم‌گیرى است، اما كار بنیانى در كمیسیونها انجام میگیرد.

نكته‌ى دیگر درباره‌ى شأن نظارتى مجلس است. ببینید، مجلس نسبت به دستگاه‌هاى اجرائى كشور شأن نظارتى دارد، یك شأن نظارتى هم براى خود مجلس و براى آحاد نمایندگان تعریف كنید. اگر شما امروز توانستید یك سازوكار كنترلىِ متقن و محكم براى نظارت بر كار نماینده پایه‌گذارى كنید، تا هر وقتى كه این دستگاه خوب كار كند، اجرش مال شماست؛

بالاخره برادران عزیز! خواهران عزیز! قدر این نعمت را باید بدانید. اینكه شما با انتخاب مردم در جایگاه نمایندگى تكیه زدید و میتوانید در امر و نهى كشور، باید و نبایدِ ملت نقش‌آفرینى كنید، خیلى فرصت بزرگى است، خیلى نعمت بزرگى است. باید شب  و روز خدا را شكر كنید.

فرآوری:پریسا چیذری

بخش سیاست تبیان


منبع:دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای