تبیان، دستیار زندگی
تلاش متعادل برای کسب روزی حلال از سوی مرد و مدیریت دخل و خرج خانواده، صبر و سازگاری در برابر ناملایمات اقتصادی از طرف زن، بنیان خانواده را به سوی استحکام سوق خواهد داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غول مشکلات اقتصادی

پول


یکی از مسائل مهم زندگی مشترک «اقتصاد خانواده» است. اگر این مهم به درستی و با بهره گیری از عقل و تدبیر مدیریت نشود، نگرانی و حتی ابتلای به گناه، آرامش و سلامت خانواده را تهدید خواهد کرد و شیرینی زندگی مشترک را در گام زن و مرد و فرزندان از بین خواهد برد.

تلاش متعادل برای کسب روزی حلال از سوی مرد و مدیریت دخل و خرج خانواده، صبر و سازگاری در برابر ناملایمات اقتصادی از طرف زن، بنیان خانواده را به سوی استحکام سوق خواهد داد. زن از نظر لباس، تشریفات خانه، مهمانی ها و پذیرایی ها، هدیه بردن ها ،چشم روشنیها و غیره یك سلسله احساسات وعواطف خاص دارد. برخی از خانم ها هستند كه مجموعه محاسبات آنها را تنها نیازها ، علائق و احساسات خودشان تشكیل می دهد. در این صورت برای همسرشان  و همچنین کل خانواده مشکلاتی را ایجاد می کنند.

پول

وظایف زن

الف- دقت در حفظ دارایی های شوهر

زن مدیر داخلی خانواده است، بر این اساس مسئولیت الهی حفظ دارایی های خانواده به عهده او گذاشته شده است.بنابراین اولین وظیفه زن حفظ دارایی همسرش از تلف شدن است. این وظیفه به قدری مهم تلقی شده که «بخل ورزیدن» در مصرف دارایی های همسر از زیبایی های اخلاقی زن شمرده شده است.

حضرت علی علیه السلام فرمود:«بهترین خلق و خوی زنان، زشت ترین اخلاق مردان است: تکبر، ترس، بخل وقتی زنی متکبر باشد، بیگانه را به حریم خود راه نمی دهد.و اگر بخیل باشد دارایی های خود و شوهرش را حفظ می کند،و چون ترسان باشد از هر چیزی که به آبروی او زیان رساند فاصله می گیرد.»(نهج البلاغه، حکمت 234)

بی توجهی زن به درآمد شوهر نیازهای اجتماعی و اصول اسلامی ـ كه یكی از آنها پرهیز از اسرافكاری و اشرافیگری است ـ البته می تواند در حفظ محبت خانوادگی موثر باشد

ب- توقع در اندازه توان شوهر

هر خانواده با توجه به امکانات مالی در موقعیت خاص قرار دارد و بر این اساس مرد توانایی محدودی در تامین انتظارات اقتصادی زن و فرزندان دارد. انتظار از زن مسلمان آن است که توقع خود را از همسر مطابق توانایی های مالی او قرار دهد در غیر این صورت ممکن است فشارهای روحی و احساس شرمندگی مرد را آزار دهد و این حالت منفی، جو عاطفی خانواده را تخریب کند.

بی توجهی زن به درآمد شوهر نیازهای اجتماعی و اصول اسلامی ـ كه یكی از آنها پرهیز از اسرافكاری و اشرافیگری است ـ البته می تواند در حفظ محبت خانوادگی موثر باشد

پول

ج- پرهیز از منت گذاری به شوهر

در دین مبین اسلام زن استقلال اقتصادی دارد و هزینه زندگی او به طور کامل بر عهده مرد است با اینکه از نظر حقوقی زن مستقل است ولی از نظر اخلاقی و برای تحکیم رابطه خانوادگی مستحب است زن در مصرف دارایی خود با شوهرش مشورت کند و آن را برای پیشبرد فعالیت های اقتصادی خانواده در اختیار مرد قرار دهد. اگر به چنین کار نیکی اقدام کرد هرگز نباید بر او منت بگذارد.

همسر خوب در تنگ دستی شوهر او را تنها نمی گذارد. سعی می کند همسرش شرمنده نشود با مدیریت صحیح و تدبیر نیکو زندگی را طوری اداره می کند که دیگران از وضع زندگی آنها باخبر نمی شوند. ولی اگر زن چنین نباشد و از همسرش انتظارات فراتر از اندازه توان او داشته باشد، زمینه های بسیاری از مشکلات را فراهم می سازد.

فرآوری بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع :کتاب « با مشکلات همسرم چه کنم؟ »

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.