تبیان، دستیار زندگی
90 درصد جدول پخش برنامه‌های رادیو ایران برای نوروز تغییر كرده و به برنامه‌های ویژه عید معطوف شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاكید بر ساخت برنامه‌های شاد نوروزی با رعایت اصول

تاكید بر ساخت برنامه‌های شاد نوروزی با رعایت اصول


در نشست مدیر رادیو ایران عنوان شد:تاكید بر ساخت برنامه‌های شاد نوروزی با رعایت اصول

مدیر شبكه‌ی رادیویی ایران اعلام كرد: 90 درصد جدول پخش برنامه‌های رادیو ایران برای نوروز تغییر كرده و به برنامه‌های ویژه عید معطوف شده است.


كوشش همه‌ی ما بوده است تا برنامه‌ها لحظه‌ به ‌لحظه مفید باشد.

به گزارش روابط عمومی، حمید شیخ‌محمدی در نشست خبری صبح  ـ دوشنبه ـ كه با محوریت ویژه برنامه‌های نوروز 90 برگزار شد، گفت: نكته‌ی اساسی كه در سطح سازمان صداوسیما مد نظر قرار گرفته و معاونت صدا نیز به آن تاكید كرده، این است كه برنامه‌ها بسیار متنوع و شاد تهیه شوند.

وی افزود: البته این شادی به معنای رعایت‌ نكردن اصول اخلاقی نیست؛ تلاش ما این است كه برنامه‌ها هم در ایام نوروز و هم بعد از نوروز از شادی و نشاط برخوردار باشند.

شیخ‌محمدی بیان كرد: براساس نظرسنجی مركز تحقیقات صدا‌وسیما، رادیو ایران با 14 و 7 دهم درصد، پرشنوند‌ه‌ترین شبكه‌ی رادیویی عنوان شده است كه با توجه به رقبای بزرگی كه در حوزه‌ی رسانه دارد، آمار خوبی است.

شیخ محمدی:بر مبنای فرهنگ ایرانی و حلول سال جدید ویژه برنامه تحویل سال نو از ساعت 24 و 30 دقیقه شب تا 4 و 30 دقیقه سحر به طور زنده از گروه اندیشه رادیو ایران پخش خواهد شد. حسین معصومی تهیه‌كننده و سردبیر این ویژه برنامه است

وی در ادامه با اشاره به تغییر فركانس‌های رادیویی، اظهار كرد: این تغییر از جمله مواردی است كه در كل حوزه صدا صورت گرفته است؛ براساس این تغییر عدد فركانس‌ها رند شده است و رادیو ایران كه در گذشته بر روی فركانس 93 و 9 دهم گرفته می‌شد، اكنون بر روی فركانس 90 گرفته می‌شود و قرار است در كل كشور این‌گونه باشد.

مدیر رادیو ایران خاطرنشان كرد: در طول سالی كه در شبكه‌ ایران فعالیت كردم، تغییرات زیادی در محتوای برنامه‌ها صورت گرفته است؛ برنامه‌هایی داریم كه از محتوای خوب، پاك و قابل استفاده برای مخاطبان برخوردار هستند. انواع برنامه‌ها را داشتیم كه در حوزه‌های اندیشه و معارف، سیاسی، حماسی، اقتصادی، اجتماعی، دانش‌محور، فرهنگ بوده كه این كوشش همه‌ی ما بوده است تا برنامه‌ها لحظه‌ به ‌لحظه مفید باشد.

وی ادامه داد: در رادیو برخلاف تلویزیون كه عامل تصویر دارد، با سه عامل موسیقی، متن و افكت، مخاطبان را حفظ می‌كنیم؛ به همین دلیل كار ما دشوارتر است، اما با این حال توانستیم مخاطب خود را داشته باشیم.

حمید شیخ‌محمدی راست‌گویی و صحیح‌گویی، پاسداشت زبان فارسی، پاسداشت فرهنگ ناب اسلامی، پاسداشت فرهنگ و سنن اصیل ایرانی، از جمله مواظبت‌هایی عنوان كرد كه در برنامه‌ها تعبیه كرده‌اند.

مدیر رادیو ایران در ادامه عنوان كرد: رادیو ایران تنها رادیویی است كه برای كودكان و نوجوانان نیز برنامه دارد كه «شب بخیر كوچولو»، «سلام كوچولو» و «سلام نوجوان» از این جمله هستند.

در بخش دیگری از این نشست مدیر رادیو ایران ویژه برنامه‌های نوروزی این شبكه را اعلام كرد و افزود: تلاش می‌كنیم لحظات مفرح و شادی را برای مخاطبان خود فراهم كنیم.

مدیر رادیو ایران گفت: گروه‌های برنامه‌ساز رادیو ایران برای گرامیداشت سال جدید 17 ویژه برنامه با موضوعات مختلف را برای پخش تهیه كرده‌اند.

برنامه های رادیو ایران در نوروز 90

شیخ‌محمدی ادامه داد: بر مبنای فرهنگ ایرانی و حلول سال جدید و بر اساس موازین اسلامی ایرانی ویژه برنامه تحویل سال نو از ساعت 24 و 30 دقیقه شب تا 4 و 30 دقیقه سحر به طور زنده از گروه اندیشه رادیو ایران پخش خواهد شد. حسین معصومی تهیه‌كننده و سردبیر این ویژه برنامه است.

او گفت: به همت گروه حماسه رادیو ایران همچون سال گذشته ویژه برنامه «صد سال به این سالها» با حضور عوامل برنامه‌ساز كوچه رادیو هر شب از ساعت 18 تا 20 و 45 دقیقه در یك دید و بازدید نوروزی در خانه شما را می‌زند وازنحوه پذیرایی شما تا خیلی ازآدمهایی كه مانمی‌شناسیم و تا حالا خانه‌شان عیددیدنی نرفته‌اید گزارش تهیه می‌كنند. این برنامه به سردبیری و تهیه كنندگی محمد بخشایش تولید می‌شود.

وی خاطرنشان كرد: رادیو ایران در «جهان در سالی كه گذشت» 33 موضوع مهم سیاسی در مورد ایران، خاورمیانه و بین‌الملل را بررسی خواهد كرد. در این برنامه كه به سردبیری فرهاد همتی از ساعت 21 و 30 دقیقه تا 22 شب پخش خواهد شد، هر شب به تحلیل یك موضوع مهم سیاسی درباره‌ی ایران در سال 89، تحلیل یك موضوع مهم سیاسی یا اقتصادی منطقه‌ی خاورمیانه و تحلیل یك موضوع مهم سیاسی یا اقتصادی بین‌المللی در سال 89 خواهد پرداخت. معرفی یك چهره‌ی خبر‌ساز سیاسی خارجی در سال 89، حاشیه‌های شنیدنی مربوط به سال 89 و ایران از نگاه مقامات و تحلیلگران خارجی در سال 89 از دیگر بخش‌های این برنامه است.

مدیر رادیو ایران بیان كرد: مهم‌ترین تحولات سیاسی ایران و جهان در ابتدای سال جدید از چند نظر مهم به نظر می‌رسد؛ زیرا ما قصد داریم در برنامه‌ی «جهان در سالی كه گذشت» ارائه‌ی تحلیلی دقیق و جامع از تحولات سیاسی و بین‌المللی در سال گذشته برای افزایش شناخت سیاسی مخاطبان و دقیق‌تر كردن نگاه و تحلیل آنها نسبت به تحولات، سال پیش‌روی ارائه دهیم. حسین نافذ عارفی تهیه‌كننده این برنامه است.

شیخ‌محمدی ادامه داد: گروه سیاست رادیو ایران به مناسبت روز جمهوری اسلامی ایران در دوازدهم فروردین‌ماه در برنامه‌ای نیم ساعته به‌نام «تلالو انقلاب» به مراحل سه‌گانه شكل‌گیری، تثبیت و استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. فاطمه رحیمی سردبیر، حسن آقاجانی تهیه‌كننده‌ی «تلالو انقلاب» هستند كه بعد از خبر ساعت 14 پخش می‌شود.

مدیر رادیو ایران سپس اعلام كرد: عوامل برنامه‌ساز «جمعه ایرانی» در ایام عید، ویژه‌ی برنامه «بهار ایرانی» را پخش می‌كنند. «بهار ایرانی» با تهیه‌كنندگی سعید توكل از 28 اسفند ‌ماه تا هفته‌ی اول عید از ساعت 9 صبح تا 11 با آیتم‌های مختلفی هم‌چون مطرح‌شدن مسائل نوروز، خرید شب عید، سفرهای نوروزی، میهمانی‌ها، دید‌وبازدید‌ها، پخش ترانه‌های شاد و اجرای مسابقات زنده از آنتن رادیو ایران پخش می‌شود.

مدیر رادیو ایرن:علاقه‌مندان موسیقی سنتی می‌توانند در ایام نوروز شنونده‌ی برنامه «گلبانگ» كاری از گروه فرهنگ این شبكه‌ی رادیویی از ساعت 15 الی 16 باشند.

وی ادامه داد: «بهار ایرانی» در فضایی طنز ساعاتی شاد و مفحر را برای شنوندگان ایجاد می‌كند. هم‌چنین در هفته‌ی دوم عید این برنامه از ساعت 12 الی 13 ظهر پخش می‌شود. گروه جامعه‌ رادیو ایران در ویژه برنامه‌ی «صبحانه با طعم ورزش» از ناگفته های زندگی ورزشكاران با علاقه‌مندان ورزش می‌گوید. این ویژه برنامه‌ی صبحگاهی كه بعد از خبر ساعت 7 صبح با محوریت بحث ورزش ورزشكاران در ایام نوروز پخش می‌شود، برنامه‌ای شاد، مفرح و خانوادگی است كه با سردبیری و اجرای محمدرضا احمدی‌موحد كه مهری قلع‌ریز و تینا میركریمی در اجرا او را یاری می‌دهند و به تهیه‌كنندگی مریم بانو فطرتی از 29 اسفند‌ ماه تا 13 فروردین‌ ماه از رادیو ایران پخش می‌شود.

شیخ محمدی در ادامه این نشست گفت: هم‌چنین گروه جامعه‌ی رادیو ایران در هفته‌ی اول عید در برنامه «بهارانه» كه از ساعت 11 تا 12 و 30 دقیقه به سردبیری حسین ماكنعلی پخش می‌شود، به اطلاع رسانی در جاده‌ها این‌كه كدام مسیرها شلوغ و كدام خلوت است، اماكن عید از لحاظ سكنی، اطلاعات مورد نیاز مردم، بیماران خاص كجا بروند؟، مسافران از هر جا چی خرید كنند؟، می‌پردازد. پخش ترانه‌های شاد بهاری و مطالب كوتاه و شنیدنی از دیگر بخش‌های این برنامه است. «بهارانه» سعی دارد لحظات مفرحی را برای خانواده‌ها فراهم كند. «بهارانه» در هفته‌ی دوم عید از ساعت 9 تا 12 و 30 دقیقه پخش خواهد شد.

او ادامه داد: گروه اندیشه رادیو ایران در «آیه بهار» به بررسی نعمت‌های الهی كه كمتر به آن توجه شده می‌پردازند. سردبیری و نویسندگی این ویژه برنامه كه از اول فروردین‌ماه شروع می‌شود و تا 13 فروردین‌ ماه ادامه دارد را احمد بیات برعهده دارد. «آیه‌ بهار» از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح به مدت نیم ساعت پخش می‌شود.

مدیر رادیو ایران اعلام كرد: گروه فرهنگ رادیو ایران در یك برنامه‌ی صبحگاهی شنوندگان را میهمان موسیقی و كلام ایرانی می‌كند. «برخاست بوی گل» كه به سردبیری و تهیه‌كنندگی محمود مختاری از ساعت 20 و 30 دقیقه شب به مدت نیم ساعت پخش می‌شود، تلفیق موسیقی و كلام ایرانی است. سعی می‌شود در موسیقی‌ها از موسیقی اصیل، محلی و شاد بهاری استفاده شود. كلام‌ها نیز مناسب با ایام نوروز در راستای طراوت و شادی بخش شنوندگان است. در این برنامه اشعار تمام شاعرانی كه درباره‌ی بهار و نوروز و عید سروده‌اند، توسط استاد امیر نوری خوانده می‌شود. این برنامه از 28 اسفند‌ماه شروع می‌شود و تا 14 عید ادامه دارد. هم‌چنین گروه فرهنگ رادیو ایران ظهرهای عید نوروز در ویژه برنامه‌ی «قند پارسی» شنوندگان را میهمان موسیقی اصیل ایرانی و نمونه‌های نظم و نثر كهن ایرانی می‌كند. این برنامه‌ی ادبی را امیر نوری گویندگی و كیانپور تهیه می‌كند.

شیخ محمدی: به مناسبت 29 اسفند ‌ماه روز ملی ‌شدن صنعت نفت ایران گروه سیاست در ویژه برنامه‌ی «مشعل هدایت»به بررسی این رخداد مهم می‌پردازد. این برنامه  با هدف آشنایی مخاطبین با روند ملی‌شدن صنعت نفت، اطلاع از دستاورد‌های صنعت گاز و نفت كشور با مسئولان حوزه‌ نفت و گاز كشور تهیه می‌شود.

مدیر رادیو ایران عنوان كرد: علاقه‌مندان موسیقی سنتی می‌توانند در ایام نوروز شنونده‌ی برنامه «گلبانگ» كاری از گروه فرهنگ این شبكه‌ی رادیویی از ساعت 15 الی 16 باشند.

شیخ‌محمدی به برنامه «و اما بعد» كه گفت‌وگو محور و در گستره‌ فرهنگ و ادب فارسی است، اشاره كرد و گفت: گروه فرهنگ رادیو ایران در ساعت 22 و 30 دقیقه شب به مدت نیم‌ ساعت در برنامه‌ی «واما بعد» كه گفت‌وگو محور و در گستره‌ی فرهنگ و ادب فارسی است، با ادیبان، هنرمندان و چهره‌های ماندگار گفت‌وگو می‌كند و مهدی ساعی تهیه‌كنندگی آن را برعهده دارد.

او ادامه داد: مسابقه‌ «دوراهی» با اجرای ژاله صادقیان و علیرضا جاوید‌نیا به سردبیری بهزاد محمود‌زاده و تهیه‌كنندگی جواد فیاضی هر روز از ساعت 17 الی 18 پخش خواهد شد. این مسابقه كه با موضوعات خانوادگی، تفریحی و طنز است، با حضور نهادها و سازمان‌ها برگزار می‌شود. هم‌چنین «گفت‌وگو» از ساعت 16 به مدت یك ساعت و «ویژه دانش» از ساعت 22 و 30 دقیقه به مدت نیم‌ ساعت پخش می‌شود.

شیخ‌محمدی در پایان خاطرنشان كرد: در روز 28 اسفند ‌ماه از ساعت 16 به مدت یك ساعت گروه دانش رادیو ایران در برنامه‌ای به معرفی برنامه نوروزی شبكه می‌پردازد. هم‌چنین به مناسبت 29 اسفند ‌ماه روز ملی ‌شدن صنعت نفت ایران گروه سیاست در ویژه برنامه‌ی «مشعل هدایت» كه از ساعت 16 به مدت یك ساعت به سردبیری حسن ریاحی و كارشناس مجری حمیدرضا حاتمی پخش می‌شود به بررسی این رخداد مهم می‌پردازد. این برنامه كه در قالب میزگرد و مستند گزارشی است با هدف آشنایی مخاطبین با روند ملی‌شدن صنعت نفت، اطلاع از دستاورد‌های صنعت گاز و نفت كشور با مسئولان حوزه‌ نفت و گاز كشور تهیه می‌شود.


تنظیم: هومن بهلولی

بخش سینما وتلویزیون تبیان