تبیان، دستیار زندگی
هنگامی که کودک در بطن مادر قرار دارد، توسط مایع مخصوصی احاطه شده است. این ماده نسبتاً چرب و سفید رنگ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنترل اگزمای نوزادان

اگزما در نوزاد


هنگامی که کودک در بطن مادر قرار دارد، توسط مایع مخصوصی احاطه شده است. این ماده نسبتاً چرب و سفید رنگ موجب نرم ساختن و حفظ پوست جنین در طول نه ماه بارداری می شود. زمانی که کودک متولد شد، پوست او بسیار به عوامل محیطی حساس بوده و مستعد بیمار شدن است.


حفظ سلامت پوست نوزادان

شایع ترین مشکلات پوست نوزادان، پوست خشک، اگزما و مشکلات مربوط به گهواره یا بستر، جوش های پوستی مخصوص کهنه کودکان یا پارچه قنداق است. پوست نوزاد بزرگ ترین سد دفاعی و محدود کننده عومل بیماری است. بنابراین بروز جوش‌ های پوستی (به نشانه مقابله با عوامل مشکل ‌ساز) طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

بسیاری از مشکلات مذکور به دلیل مواد موجود در شیر مادران هستند که برای کودک و دستگاه گوارش او از نظر هضم قابل قبول نبوده یا کودک نسبت به آن ها حساسیت دارد. علی ‌رغم این موضوع، پزشکان بهترین راه درمان این گونه مشکلات پوستی را نیز در شیر مادران می ‌دانند.

از طرف دیگر، مادران بایستی در دوران شیردهی، رژیم غذایی خود را تحت نظر داشته باشند. به این معنی که باید از خوردن غذاهای خاصی که دستگاه گوارش کودک قادر به هضم آن ها و اداره‌ شان نیست، پرهیز کنند.

مانند: شیرگاو، محصولات لبنی و نیز قهوه، شکلات، موادغذایی پرچرب، شکر و مواد قندی.

راه حل هایی برای درمان التهابات عمومی پوست

علاوه بر تغییر رژیم غذایی، مادران می توانند برای درمان مشکلات پوستی نوزادان خود از شیوه های درمان طبیعی استفاده کنند. اگرچنانچه فکر می‌ کنید مشکلات پوست کودک شما جدی است یا در مورد آن نگرانی دارید، حتماً با پزشک کودک خود مشورت کنید.

در مورد التهابات سطحی، درمان های طبیعی موجب اثرات تسکین خواهند شد. لطفاً توجه داشته باشید که قبل از مصرف هرگونه داروی جدی مربوط به پوست کودکان، آن را روی یک قسمت کوچک تست کنید تا ببینید، حساسیت یا واکنش‌ های التهابی توسط پوست و بدن کودک نشان داده می ‌شود یا خیر.

این اطلاعات به عنوان توصیه های پزشکی محسوب نمی شوند که منجر شوند، شما دیگر از مراجعه به پزشک منصرف شوید!

لطفاً توجه داشته باشید که قبل از مصرف هرگونه داروی جدی مربوط به پوست کودکان، آن را روی یک قسمت کوچک تست کنید تا ببینید، حساسیت یا واکنش‌ های التهابی توسط پوست و بدن کودک نشان داده می ‌شود یا خیر.

جوش های مخصوص کهنه بچه یا پارچه های قنداق

در مورد، جوش های حاصل شده که گاهی حتی ممکن است، نتیجه یک رشد قارچی باشند، پزشکان توصیه می‌ کنند که از کهنه‌ های کتان (یک بار مصرف باشد) استفاده شود و از روغن‌ های مخصوص نیز همراه با آن استفاده شود. معمولاً جوش ‌ها زمانی تولید می‌ شوند که ما کودکان را در کهنه خیس شان زیاد نگهداریم ودر حقیقت آن ها را دیر به دیر عوض کنیم.

آکنه ‌های نوزادان

این وضع اغلب 3 هفته پس از تولد نوزاد تولید می ‌شود، هنگامی که هورمون های مادر تغییر می کنند. یک رژیم غذایی تحت نظر و کنترل شده می تواند کمک کننده باشد ولی باید توجه کرد که درمان در این مورد نیاز نیست مگر این که آکنه ها تا مدت ها بعد از بین نروند و باقی بمانند.

همیشه دقت داشته باشید که پوست نوزاد در بیرون بدن او عکس ‌العمل و نشانگری از عمل هضم مواد غذایی و کلاً کارکرد سیستم گوارشی او در داخل بدنش می‌ باشد. درمان قطعی در این مورد وجود نداشته و کلاً لزومی ندارد و روش های به کار رفته نیز صرفاً جنبه تسکین و آرامش بخشی دارند.

اگزما در کودکان

تماس مستقیم با نور خورشید

سعی کنید صورت و پوست نوزاد را در مقابل آفتاب محافظت کنید.

یک کرم ضد آفتاب چه شیمیایی باشد و چه نباشد تاثیر آن بر نوزادان کمتر از 6 ماه هنوز مشخص نشده است. پس ترجیحاً اگر از آن ها استفاده نکنید، بهتر است. در کل، باید کودکان را از نور مستقیم خورشید دور نگاه داشت. برای بچه‌ هایی با سن بالاتر از 6 ماه، والدین می ‌توانند تنها کرم های ضد آفتاب طراحی شده برای کودکان را خریداری کرده و طبق دستور‌العمل تولید کنندگان آن، آن را به کار بگیرند.

والدین بایستی حتماً ابتدا کرم را به مقدار کم روی پوست مچ دست یا پشت کودکان امتحان کنند تا کنترل کنند که کرم مشکلاتی از قبیل بروز جوش و سایر موارد را ایجاد نکند.

در نهایت این که، سوختگی ‌های مشخص در نوزادان کمتر از یک سال را باید جدی گرفت. حتماً به یک مرکز امور سلامت و مراقبت مخصوص کودکان مراجعه شود.

اگر پوست نوزاد خارش دارد و دانه‌ های پوست‌ ریزی روی صورت، آرنج، و در پشت زانوها ظاهر شده است، ممکن است نوزاد اگزما داشته باشد، که در اصطلاح پزشکی به آن "درماتیت آتوپیک" می ‌گویند.

این توصیه‌ ها به شما برای مواجهه با اگزمای نوزاد کمک می ‌کند:

* از لوسیون‌ های یا کرم ‌هایی که متخصص اطفال ‌تان تجویز می ‌کند،‌ استفاده کنید.

* نوزاد را با صابونی بسیار ملایم حمام کنید.

* برای شستن لباس ‌های نوزاد از یک شوینده ملایم ماشین لباسشویی استفاده کنید.

* اطمینان حاصل کنید که لباس‌ های نوزاد نرم باشند و پوست را تحریک نکنند. از پارچه ‌های زبر مانند حوله پرهیز کنید.

* در صورتی که پزشک تان گمان می ‌کند غذاهای خاصی ممکن است باعث اگزما ‌شود، دستور پزشک را انجام دهید.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

روزنامه جام جم

همشهری آنلاین

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

اگزما ( حساسیت پوستی ) و روش مقابله با آن

پوشک همیشه مهربان نیست!

پوست لطیف كودكان ، پژمرده از برق نگاه آفتاب

عوارض نقاشی روی صورت کودکان

سلامت پوست نوجوانان و بزرگسالان

اگزما را خودتان درمان کنید

قارچ های پوستی و راه درمان آنها

182 نوع باکتری روی پوست هستند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.