تبیان، دستیار زندگی

تفاوت آنفلوآنزا و سرماخوردگی

آنفلوآنزا و سرماخوردگی با این که علائمی مشابه هم دارند، ولی تفاوت هایی هم دارند که ما در این مقاله به انها می‌پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آنفلوآنزا   سرماخوردگی   عطسه   سرفه   تب معده

سرماخوردگی چیست؟

در مورد سرماخوردگی باید گفت که بالغین 2 تا 4 بار در سال و کودکان 6 تا 10 بار در سال، سرما می‌خورند. اصولا افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، زودتر سرما می‌خورند.

ویروس، عامل ایجاد سرماخوردگی است. سرماخوردگی با آنتی بیوتیک درمان نمی‌شود، بلکه باید صبر کرد تا خودش خوب شود.

اگر شما با یک فرد سرماخورده دست بدهید و سپس همان دست را به چشم، دهان و یا زخم باز خود بزنید، ویروس را به داخل بدن خود وارد کرده‌اید. همچنین ممکن است با تنفس هوای آلوده، قطرات محتوی ویروس را وارد بدن خود کنید.

خارش چشم، آب ریزش بینی، سرفه، گرفتگی صدا ، اشک ریزش، خستگی و گاهی تب از علائم سرماخوردگی می‌باشند. این علائم 7 تا 10 روز طول می کشند.

برای درمان، بهتر است مایعات زیادی بنوشید و استراحت کنید. اگر بعد از 10 روز خوب نشدید، نزد پزشک بروید.

 

آنفلوآنزا چیست؟

آنفلوآنزا هم شبیه به سرماخوردگی می‌باشد، اما علائم آن شدیدتر است. ویروس آنفلوآنزا در اواخر پاییز تا اوایل بهار زیادتر است. ویروس‌ها انواع مختلفی دارند و بوسیله قطرات دهان و یا بینی پخش می‌شوند. اگر شخص مبتلا به آنفلوآنزا، عطسه یا سرفه کند، ویروس در هوا پخش می‌شود.

آنفلوآنزا از روز اول با علائم شروع می‌شود و روز پنجم ما متوجه بیماری خود می‌شویم. جالب است بدانید که  از  روز اول تا پنجم، ویروس می‌تواند پخش شود.

علائم آنفلوآنزا، عبارت است از تب، سردرد، درد بدن، احساس خستگی، گرفتگی صدا و علائم شبیه سرماخوردگی. افرادی که دچار آنفلوآنزا شده‌اند، غالبا نمی‌توانند فعالیت‌های روزمره خود را انجام بدهند.

آنتی‌بیوتیک برای درمان این بیماری مفید نیست. تزریق واکسن آنفلوآنزا و مصرف برخی داروها برای کوتاه کردن مدت بیماری خوب است. ولی بهترین کار، خوب استراحت کردن است، زیرا آنفلوآنزا بیماری مسری می‌باشد و از تماس با افراد باید دوری کرد. برای بهبود این بیماری باید مایعات زیادی نوشید؛ خوب خوابید؛ غذاهای سالم خورد و از مصرف الکل و سیگار خودداری نمود.

تب معده چیست؟

مردم تفاوت سرماخوردگی، آنفلوآنزا و تب معده را نمی دانند و گاهی گیج می‌شوند.

تب ناشی از آنفلوآنزا بوسیله ویروس ایجاد می‌شود و مشکلات تنفسی رخ می دهد.

تب معده بوسیله ویروس و در اثر مصرف غذاهای فاسد و آلوده، عوارض برخی داروها و دیگر بیماری‌ها به وجود می آید و دستگاه گوارشی را تحت تاثیر قرار می دهد.

تب معده دارای علائمی مانند اسهال، تب، دل درد ، خستگی و تهوع است. این بیماری نیز با آنتی بیوتیک درمان نمی‌شود. اما بهترین درمان، جلوگیری از کم آبی بدن است. اگر تهوع دارید، بهتر است 15 دقیقه صبر کنید تا معده شما استراحت کند و آرام بگیرد. بعد آب و یا مایعات دارای الکترولیت مثل محلول او آر اس را هر 5 تا 10 دقیقه یک بار مصرف کنید تا از پر شدن معده و ایجاد حالت تهوع جلوگیری کنید.

بعد از چند ساعت که مایعات نوشیدید، بیسکویت، نان تست شده و برنج را امتحان کنید. این یکی از بهترین رژیم‌ها برای افرادی که دارای تب معده هستند، می‌باشد. از مصرف مواد چرب و یا تند دوری کنید، زیرا ممکن است حال شما را بدتر کنند. کودکان هم باید از نوشیدن آبمیوه‌های صنعتی و نوشابه دوری کنند تا حالشان بدتر نشود.

 

اگر علائم زیر پیدا شد، حتما نزد پزشک بروید:

- استفراغ خونی

- مقدار زیادی خون در مدفوع

- بیهوش شدن وقتی که ایستاده اید

- گیجی

- درد شکمی شدید

- کودکی که به سختی می خوابد و بیدار می‌شود

- تب بالای 38 درجه سانتی گراد

- از دست دادن آب بدن

- تهوع بیشتر از 2 روز متوالی

جلوگیری از این بیماری بسیار مشکل است. اما بهترین کار، شستن دست‌ها و بعد از آن، داشتن لیوان و بشقاب، قاشق و چنگال خصوصی است.

نرده پله‌ها، تلفن، صفحه کلید رایانه،  دستگیره ماشین و اتوبوس و مترو، میز کار و دستگیره در و آسانسور محل تجمع ویروس‌ها هستند. لذا بعد از دست زدن به این مکان ها، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

آیا واقعا رژیم غذایی می‌تواند خطر سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را کم کند؟

تغذیه صحیح و تغییر در شیوه زندگی می‌تواند از عطسه، آبریزش بینی، درد و سوزش بینی جلوگیری کند.

این تغییر شیوه زندگی باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن تقویت شود و از سرماخوردگی جلوگیری گردد. اما شما نباید صبر کنید تا سرما بخورید و بعد شیوه تغذیه و زندگی خود را تغییر دهید، بلکه از هم اکنون باید این تغییر را شروع کنید.

غذاها بهترین راه برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها می‌باشند، زیرا همه آنها محتوی مقدار زیادی مواد مغذی می‌باشند. برای مثال خوردن یک پرتقال بسیار بهتر از خوردن یک قرص ویتامین C است، زیرا پرتقال به جز ویتامین C ، محتوی منیزیم، پتاسیم، فولات، ویتامین B6 و آنتی اکسیدان است.

درحالیکه می دانید ویتامین C برای سلامتی سیستم ایمنی بدن لازم است، اما هیچ مدرکی دال بر این نیست که ویتامین C کمک به پیشگیری از سرماخوردگی می‌کند.

میوه‌ها و سبزیجات دارای ویتامین های A، E و C می‌باشند و این ویتامین ها قدرت سیستم ایمنی بدن را بالا می برند.

همه ما در طول روز باید 5 وعده میوه و یا سبزی مصرف کنیم تا ویتامین، املاح، فیبر و آنتی اکسیدان ها را به مقدار کافی تامین کنیم.

شما می‌توانید از تکه‌های موز یا توت فرنگی به همراه یک لیوان آب پرتقال در صبحانه، یک خوشه انگور و یا یک عدد سیب در ناهار و تکه‌های گوجه فرنگی و کدو و کاهو در شام استفاده کنید. بهتر است شام خود را با یک ظرف سالاد آغاز کنید. در میان وعده‌ها هم می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید.

یک رژیم متعادل می‌تواند شامل گوشت، ماهی، مرغ، لبنیات کم چرب، سبزیجات، میوه‌ها، دانه‌ها، آجیل و نان سبوس دار باشد.

منابع پروتئینی مانند گوشت، لبنیات، تخم مرغ و حبوبات بسیار مهم هستند. آن‌ها اسیدهای آمینه را می سازند و این اسیدهای آمینه، جزوی از سیستم ایمنی بدن هستند. گوشت‌ها همچنین دارای آهن و روی می‌باشند و کمبود این عناصر در رژیم غذایی، فرد را دچار نقصان در سیستم ایمنی بدن می‌کند.

از شکر و شیرینی‌ها و چربی‌های بد مثل چربی‌های اشباع دوری کنید تا سیستم ایمنی بدن شما ضعیف نگردد.

از میوه‌های خشک به جای شیرینی استفاده کنید.

 

وقتی مریض شدیم، چه کنیم؟

هرگاه که میل داشتید، غذا بخورید. سه وعده غذای اصلی را مصرف کنید.

مصرف میوه‌ها و سبزیجات را فراموش نکنید.

بسیار مهم است که انرژی لازم را از غذاها بدست آورید. شما در زمان مریضی، با وجودی که خوابیده‌اید، بدن‌تان به سختی فعالیت می‌کند و احتیاج به انرژی دارد.

باید مواظب آب بدن‌تان باشید. مایعات و آب زیادی بنوشید.

 

برای جلوگیری از سرماخوردگی چه باید کرد؟

- مواد غذایی سالم بخورید.

- دست‌ها را بشویید: قبل و بعد از غذاخوردن دست‌ها را با آب و صابون بشویید.

- به‌اندازه کافی استراحت کنید: اگر خواب شما کافی نباشد، مریض می‌شوید.

واکسن آنفلوآنزا بزنید: تزریق واکسن برای افراد مسن و افرادیکه سیستم تنفسی آنها دچار مشکل می‌باشد، بسیار مهم است.

- ورزش کنید: افرادی که ورزش نمی‌کنند، غالبا مریض می‌باشند. در زمستان ورزش کنید تا سرما نخورید. می‌توانید پیاده روی کنید، طناب بزنید و یا کلاس ورزشی بروید.

 

دوری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا

1- صابون‌های جامد، یکی از محل ها برای تولید مثل ویروس و یا باکتری می‌باشند. لذا از صابون‌های مایع برای شستشوی دست‌ها استفاده کنید.

2- لیوان مخصوص به خود داشته باشید.

3- حوله و یا دستمال مخصوص به خود داشته باشید. وقتی بینی خود را با دستمال پاک می‌کنید، آن را دور بیاندازید و دست خود را بشویید.

4- گاهی سرماخوردگی و آنفلوآنزا از طریق تماس دست منتقل می‌شوند. وقتی سرماخورده‌اید، از تماس بینی، دهان و چشم دوری کنید تا ویروس و باکتری‌‌ها را حمل نکنید.

5- باکتری‌‌ها و ویروس‌ها می‌توانند مدت‌ها در حوله زنده بمانند. پس، از دستمال های یک بار مصرف در آشپزخانه استفاده کنید.

6- برای از بین بردن باکتری و ویروس‌ها، اسباب بازی کودک را با آب گرم و صابون خوب بشویید.

7- اگر می خواهید عطسه کنید، ولی دستمال ندارید، به جای آنکه در دست خود عطسه کنید، بهتر است در لباس خود عطسه کنید، زیرا در این صورت آلودگی ها پخش نمی‌شود.

8- نرده پله‌ها، تلفن، صفحه کلید رایانه،  دستگیره ماشین و اتوبوس و مترو، میز کار و دستگیره در و آسانسور محل تجمع ویروس‌ها هستند. لذا بعد از دست زدن به این مکان ها، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

9- آلودگی ها در فضای بسته باقی می مانند. پنجره‌ها را باز کنید تا هوا جریان داشته باشد.

10- از کشیدن سیگار در خانه خودداری کنید. سیگار کشیدن موجب ناراحتی سیستم تنفسی می گردد و حساسیت ویروس‌ها را زیاد کرده و موجب سرماخوردگی می‌شود.

سلامتی یکی از بزرگ ترین نعمات خداوندی می‌باشد. پس بیایید همه خدا را شکر گوییم.

 

اگر می‌خواهید با کارشناسان تغذیه‌ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می‌خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.


 مطالب مرتبط :

سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا آلرژی؟

سرماخوردگی یا آلرژی؟

سرماخوردگى، بیمارى فصل

10 باور غلط درباره سرماخوردگی (1) و (2)

باورهای غلط درباره سرماخوردگی کودکان

فردی که سرماخورده چه باید و چه نباید بخورد؟

رژیم غذایی در آنفلوآنزا

10 نکته درباره واکسن آنفلوآنزا

تجویز سلیقه‌ای واکسن آنفلوانزا

واکسن آنفلوانزا موثر است؟

ماسک، از‌ آنفلوانزا جلوگیری می‌‌کند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.