تبیان، دستیار زندگی
آیا می‌دانید هنگام کار با ابزارهای الکترونیکی خود، ممکن است چه اشتباه‌هایی مرتکب شوید که به ضررتان تمام شود و امنیت‌تان را در دنیای پیچیده فناوری مدرن به خطر بیاندازد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه های دنیای فناوری


دنیای فناوری دنیایی است که شما می توانید روزی چند مطلب تازه را به راحتی با یک جستجوی کوچک در اینترنت بیابید این مطالب از ایده های جدید ، دستاوردها و یا نکته های تازه در زمینه استفاده بهینه از تکنولوژی است تا تصمیم‌های بزرگ و ساخت پروژه هایی که می تواند زندگی بشر را متحول کند.


در اینجا قصد داریم تنها چند نمونه از صدها مطلب تازه دنیای فناوری را که می تواند برای شما جذاب باشد بیاوریم :

عادات بد خود را ترک کنید

بشر جایزالخطاست! همه می دانیم! ولی بعضی وقت ها اشتباه‌های ما تبدیل به عادت می شود و ترک عادت هم که....

به هر حال بعضی از عادت های نادرست عواقب جبران ناپذیری را به همراه دارد و دنیای فناوری هم از این موضوع مستثنی نیست.

نکاتی در PC World به آنها اشاره شده که ما به علت ناآگاهی و یا تنبلی دچار آنها می شویم که اگر این عادات را ترک نکنیم شاید زیان‌های حاصل جبران ناپذیر باشد. ما 10 نکته را در اینجا آورده ایم که در آینده به بررسی بقیه نکات هم خواهیم پرداخت.

1. عدم تهیه نسخه پشتیبان از سیستم

نکته خنده دار در مورد افرادی که زیر بار تهیه نسخه پشتیبان نمی روند این است که آنها می دانند اشتباه می کنند و با این مقدمه شروع می‌کنند:

«می‌دانم کار بدی می‌کنم اما ...». باید پذیرفت که همه هادردیسک ها در نهایت روزی از کار خواهند افتاد.حتی هارد دیسک شما!

2. غفلت از نسخه پشتیبان

فکر کنید دزدی وارد منزل شما می شود و لب‌تاپ شما را سرقت می‌کند. مشکلی نیست. شما دیشب فایل پشتیبان تهیه کردید. اما نه! فایل پشتیبان روی حافظه جانبی ذخیره شده بود که درست کنار لپ‌تاپ بوده و دزد آن را هم به سرقت برده است.

داده های خود را در چندین مکان ذخیره کنید. همیشه بوسیله برنامه ریزی، تهیه خودکار فایل پشتیبان از هارد دیسک، فایل را دور از سیستم نگهداری کنید و آن را در جایی دیگر دور از مکان اصلی وسایلتان نگه داری کنید.

3. پاسخ به Spam ها

چرا حجم Spam ها به مرور زیاد می شود؟

ضرب المثل جالبی (البته نه در زبان ما) وجود دارد که "اگر شما قسمتی از راه حل نیستید، پس قسمتی از مشکل هستید"

از آنجا که مردم به اندازه کافی پاسخ Spamهای دریافتی را ارسال می کنند و بعضا به آنها توجه می کنند این روند پا برجاست. با کلیک بر روی لینک «حذف من» (Remove me) جواب خوبی به آنها دهید. اگر این نامه های الکترونیکی از سوی شرکت های معروف ارسال شده باشد، ارزش دارد که این کار را نکنید و یک نگاه کوچک به آنها بیندازید.

توصیه می شود برای مهار کردن Spamها از سیستم مبارزه با Spam که در Email شما تعیبه شده است استفاده کنید.

4. استفاده از رایانه روشن هنگام حرکت

شما سیستم خود را در حالی که روشن است از آشپزخانه به اتاق نشیمن می برید؟! اشکالی ندارد.

اما اگر همین کار را در مسافت‌های طولانی تر و با سیستم هایی که دارای اهمیت بیشتری است مثل سیستم محل کار که اطلاعات آن بسیار مهم است انجام دهید عواقب خوبی برایتان ندارد!

حتما آن را خاموش کنید. هارد دیسک های چرخشی و سیستم ها در محیط های بسته و تنگ به راحتی می توانند آسیب ببینند.

ویندوز تنظیماتی را  برای دکمه پاور در نظر گرفته و به شما این امکان را می دهد کا با بستن لپ‌تاپ باعث خاموش شدن خودکار آن شود از این امکانات استفاده کنید!

5. استفاده لب تاپ در تخت خواب

استفاده از لپ تاپ در رختخواب احساس خوبی به افراد می دهد البته خوب شاید نه به اندازه خوردن صبحانه در رختخواب!

تشک و بالشت های پف دار، مانع از تهویه هوای داخل لب تاپ می شود در نتیجه  سیستم گرم می شود لطفا اگر قصداستفاده از لپ تاپ خود را در رختخواب دارید جهت حفظ سلامتی خود از میز کوچک یا میز پیش دستی برای نگهداری هوای بین سیستم و تشک یا بالشت استفاده کنید. همچنین بدن خود را در حالت طبیعی قرار دهید تا دچار آسیب دیدگی نشود.


چه کسی اجازه دارد موبایل شما را چک کند؟

همچنان که فناوری رشد می کند مرز میان وسایل الکترونیکی را از بین می رود مثلا در گذشته ساعت مفهومی جدا بود و چراغ مطالعه کاملا جدا!

در حالی که شما در حال حاضر چراغهای مطالعه زیادی را می بینید که بر روی آنها ساعت وجود دارد و یا قبلا تلفن مفهومی جدا از دوربین و آن هم مفهومی کاملا متفاوت از ماشین حساب بود اما در حال حاضر شما تلفن همراهی را دارید که برای شما کار دوربین را به خوبی انجام می‌دهد و همچنین قابلیت های ماشین حساب حتی بیش از جمع و تفریق را دارد !

اما بعضی وقت ها این موضوع دردسر ساز هم شده و قوانین متفاوتی در مورد آنها صدق می‌کند. برای مثال در ژانویه امسال قانونی در ایالات متحده وضع شد که به پلیس اجازه می دهد به هر فردی که مظنون شده بدون اجازه کتبی و حکم قضایی موبایل او را چک کند مانند تمامی قوانین دیگر، عده ای با وضع این قانون کاملا موافقند و عده ای مخالف !

افراد موافق دلیل خود را عدم اجازه حذف احتمالی مدارک از موبایل توسط فرد مظنون می دانند و به طور مثال معتقدند که فرد خطاکار یا سارق نمی تواند اطلاعات را از بین ببرد اما می دانید که اگر فردی بخواهد در لپ‌تاپ فردی را بازرسی کند باید اجازه قانونی و حکم قضایی به همراه داشته باشد زیرا لپ تاپ و رایانه شخصی افراد، حکم ورود به خانه فرد را دارد و کاملا ورود به حریم شخصی فرد است.

عده مخالف بر این باورند که تلفن‌های همراه با حافظه های زیادی که پیدا کرده اند و البته وجود عکس و حتی دسترسی به ایمیل فرقی با لپ تاپ ندارند و شما به همان اندازه که با رایانه شخصی فرد می توانید به زندگی فرد سرک بکشید از این راه هم می توانید.

جالب است بدانید که این موضوع در آن کشور به قدری جدی شده که کار به نظرات و مجادلات بین قضات رسیده و خشم مردم را هم بر انگیخته است.

مردم تمایل ندارند که هر وقت پلیس اراده کرد اطلاعات شخصی آن‌ها را ببیند و اگر آن‌ها از این کار امتناع کردند متخلف باشند.


این موضوع همچنان در دست بررسی است و بر اساس گزارشی که در NewScience  آمده این امکان وجود دارد که این قانون پس از 2 ماه بر اثر نارضایتی مردم لغو گردد نکته جالب توجه در این موضوع پیشرفت تکنولوژی است که مرزهای میان وسایل مورد استفاده بشر را از بین برده و این روند روز به روز ادامه دارد.


هرگز دیگر تایپ نکنید

خبر جدید و تازه ای که در هفته گذشته توسط NewScience منتشر شد در مورد بازوی ربات است. البته تاکنون بسیار در این مورد مطلب عنوان شده است و بازوهای ربات زیادی ساخته شده و حتی به مرحله فروش گذاشته شده اما این یکی یک مزیت کوچک دارد و آن هم استفاده در زندگی روزمره و برای عموم جامعه است!

برای مثال در بازوی الکترونیکی که پیش از این مطرح شده بود جهت استفاده در کابل های فشار قوی و یا تعمیر و نگهداری فضاپیماها (مانند بازوهای رباتیک که ناسا در شاتل‌های فضایی و ایستگاه فضایی بین‌المللی به کار می‌برد) و یا بازوهایی که به عنوان کمک به پزشک در عمل های جراحی حضور دارند ساخته شده است.

اما این یکی تنها برای تایپ 30 کلمه در دقیقه ساخته شده است

این ربات توسط Priya and Nicholas Thayer از موسسه ویرجینیاتک در آمریکا ساخته شده است این دو نفر به این امید این ربات را ساختند که نیاز به تایپیست از تمامی کارهای روزمره و تمامی فعالیت‌ها حذف گردد! آنها انتظار دارند که رباتشان بهترین استفاده را از صفحه کلید داشته باشد. این بازوی ربات که شبیه به دست انسان ماهر در تایپ است بوده و DART نیز نامیده می شود.

Dart به گونه ای ساخته شده که با ربات های انسان نما هماهنگ می شود و برای سالمندان که توانایی استفاده از ابزار آلات فناوری را ندارند قابل استفاده است. فقط کافیست از طریق صدا فرمان به او منتقل شود.

خریداری بلیط از دستگاه‌های فروش بلیط قطار و یا مترو، استفاده از خود پردازها و... همه نیازمند استفاده از دست و انگشتان می باشد و هستند کسانی که به هر دلیل از داشتن عضو پر تحرک محروم هستند. و استفاده از این دست الکترونیکی در تمامی مکان‌های عمومی برای آسان تر شدن کار برای این افراد هم از ایده های بعدی است.

در این بازو از 19 موتور کوچک برای بالا بردن دقت دست رباتی دارت استفاده شده که همگی در یک ساعد جای می گیرد و با تاندون‌های سیمی به مفصل‌ها متصل می‌شوند.

دارت دارای پوستی سیلیکونی است و امکان استفاده از صفحات های لمسی را فراهم می کند و شباهتی به دست انسان هم پیدا می کند.


 فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: NewScience

PC world