تبیان، دستیار زندگی
بهترین انسان كسی است كه بهترین تلاش را می‌كند. بهتر است دست از شكایت كردن برداریم و در هر چیزی و هر كاری علاقه‌ای بیابیم و اشتیاق نشان دهیم و افكار خسته كننده را كنار بگذاریم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیاهچال افكار منفی

افکارمنفی


نیما همیشه فكر می‌كرد هرگز نمی‌تواند مثل پدرش آدم موفقی شود. بدبینی‌های او به خودش، دوستانش و روزگار سبب شده بود نتواند به كسی اعتماد كند. هرگاه وارد كاری می‌شد می‌گفت: من كه اینجا ماندگار نیستم احتمالا 6 ماه یا یك سال دیگر یا بیرون می‌روم یا اخراج می‌شوم.

فكر می‌كرد تمام كسانی كه به جایی می‌رسند با آشنا و پارتی است و با قدرت و ابتكار نمی‌شود به جایی رسید.


شاید تعجب كنید اما خیلی ،پیش می‌آمد كه از كارش اخراج می‌شد، در كارها شكست می‌خورد و ...

یك بار از كسی شنید كه همه این نوع فكر كردن نا امیدانه دا‏م‏های شیطان است و تو همان چیزی می‌شوی كه فكر می‌كنی خواهی شد. نیما از آن روز سعی كرد تفكر مثبتی داشته باشد و بیشتر تلاش كند.

مواجهه با مشكلات را محكی برای توانایی‌های خود بدانیم اما لزومی ندارد قبل از این‌كه شكست به سراغ ما بیاید آن را پیش‌بینی كنیم. مشكلات همانقدر مهم می‌شوند كه ما تصور می‌كنیم

آینده هر كسی در گرو نگرش او به زندگی است. موفق‌ترین انسان‌ها كسانی هستند كه توانسته‌اند امیدوار و دارای اندیشه مثبت باشند. در حقیقت نوع اندیشه و افكار آدمی است كه زندگی او را شكل می‌دهد و یاس و ناامیدی می‌تواند در زندگی انسان جهنمی خوفناك بسازد.

مثبت اندیشی

مرضیه نیك‌گفتار كارشناس ارشد روانشناسی مثبت‌اندیشی را یكی از صفات خوبی می‌داند كه می‌تواند به پیشرفت انسان منجر شود. او اعتقاد دارد برای رسیدن به یك روش خوب و كارساز كافی است كه تمرین‌های كوچكی را آنقدر انجام دهید تا ملكه ذهنتان شود.

مثلا هر روز كه از خانه می‌خواهید خارج شوید مقابل آینه بایستید و تصویر خود را خوب توانا و ارزشمند در نظر آورید و تمام صفات مثبتی كه دارید رو در روی خود به زبان آورید. اگر این صفات را فراموش كرده‌اید می‌توانید لیستی از آنها تهیه كنید.

نیك گفتار می‌افزاید: گفتار ما خیلی مهم است و بخش مهمی از تصویری كه به دیگران ارائه می‌دهیم را می‌سازد. بهتر است از جملات مثبت استفاده كنیم و در مواجهه با مشكلات آن را محكی برای توانایی‌های خود بدانیم اما لزومی ندارد قبل از این‌كه شكست به سراغ ما بیاید آن را پیش‌بینی كنیم. مشكلات همانقدر مهم می‌شوند كه ما تصور می‌كنیم.

او با ذكر مثالی رفتارهایی را توصیه می‌كند كه می‌تواند كارساز باشد.

این روانشناس با اشاره به زندگی دختری به نام خاطره می‌گوید:

خاطره در اثر یك حادثه زندگی خانوادگی گسسته‌ای پیدا كرده بود و از آن پس می‌خواست خود را در گردابی از بدبینی و یاس بكشاند و این نا امیدی كه در زندگی با آن مواجه شده بود را به سراسر زندگی تعمیم داده بود. وقتی متوجه شد كه شیوه اشتباهی را در پیش گرفته است سعی كرد احساس بدبختی را از خود دور كند و از حسادت نسبت به كسانی كه خانواده‌ای خوب داشتند دست بردارد.

مثبت اندیشی

او سراغ كسانی رفت كه از آنان افكار مثبت دریافت می‌كرد و سعی می‌كرد به جای افرادی كه از خودش منفی باف‌تر بودند با مردم خوشبخت و شاد دوستی كند. خاطره عبادت كردن را شروع كرد و خود را به منبع بزرگ امید و قدرت وصل كرد تا سرشار از زندگی امید بخش و رحمت شود. او برای زندگی خود هدفی را تعیین و برای آن برنامه‌ریزی كرد. انتظارات غیرواقع‌بینانه و كمال‌گرایی را كنار گذاشت و سعی كرد نقص‌های خود و شرایط محدودكننده را نیز برای رسیدن به هدف در نظر داشته باشد.

او خیلی زود به این نتیجه رسید كه هیچ‌كس تكرار شخص دیگری نیست و باید خودش را تنها با خودش مقایسه كند نه با دیگران.

دیگر كمتر دیده می‌شد كه با هر اشتباهی خود را به باد ناسزا بگیرد و به خود احترام می‌گذاشت و اشتباهاتش را به صورت منطقی تجزیه و تحلیل می‌كرد.

افراد موفق را الگوی خود قرار داد و فكر كردن به آن حادثه تلخ را كنار گذاشت.

او آموخت كه قاطعانه مشكلات را از سر راه بردارد و اعتماد به نفس و توكل به خدا را فراموش نكند.

او امروز زنی موفق و شاد است و سرشار از انرژی مثبت و تلاش می‌باشد.

بهترین انسان كسی است كه بهترین تلاش را می‌كند. بهتر است دست از شكایت كردن برداریم و در هر چیزی و هر كاری علاقه‌ای بیابیم و اشتیاق نشان دهیم و افكار خسته كننده را كنار بگذاریم

ما باید مثبت‌اندیشی را با آموزه‌‌های دینی خود بیامیزیم و بدانیم تنها وظیفه و تكلیف انسان‌ها تلاش است و این‌كه به نتیجه می‌رسند یا نه در دست انسان نیست و اتفاق‌های زیادی ممكن است بر سر راه باشد پس بهترین انسان كسی است كه بهترین تلاش را می‌كند. بهتر است دست از شكایت كردن برداریم و در هر چیزی و هر كاری علاقه‌ای بیابیم و اشتیاق نشان دهیم و افكار خسته كننده را كنار بگذاریم.

‌افسردگی در واقع نوعی تنبلی فكری است زیرا تسلیم شدن و تعمیم دادن ناتوانی راحت‌ترین كار ممكن است. برای رسیدن به تفكر مثبت با شادمانی زندگی كنید.

مثبت اندیشی

توانایی خود را باور داشته باشید نه به این دلیل كه شما خارق‌العاده و برترین هستید بلكه چون كسی كه شما را آفریده است برترین است و برای شما برترین‌ها را می‌خواهد.

كار زیاد نیست كه ما را خسته می‌كند بلكه فكر زیاد است. قدیمی‌ها می‌گفتند دست كار می‌كند و چشم می‌ترسد. در واقع فكر است كه از كار می‌ترسد و آن را در ذهن بزرگ كرده و شما را پیش از انجام آن خسته می‌كند. برای غلبه بر خستگی با اشتیاق تفكر خود را هوشیار نگه دارید و از تصویر پیر و ضعیف و خسته خود بپرهیزید. شتاب در كارها را كنار بگذارید و نگرانی را فراموش كنید تا به خوشبختی برسید.

هر روز زمان معینی را به آرامش و سكوت بگذرانید و خلاقانه و با علاقه كار كنید و ببینید كه با به كار بستن این توصیه‌ها چقدر خوشبخت و موفق شده اید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع:چهاردیواری

مقالات مرتبط:

هدفمندسازی توانایی ها

خودتان را باورکنید

فراراز انرژی های منفی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.