تبیان، دستیار زندگی
هر اختلافی می تواند زندگی زناشویی را به خطر بیندازد ولی با دلگرمی دادن و همکاری، حتی شدید ترین مشکلات هم می توانند موجب نزدیکتر شدن زن و شوهر و تحکیم زندگی زناشویی آنان شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کش و قوسهای زناشویی

دعوا


اگر به خاطر داشته باشید در یادداشت پیشین(وقت زندگی بهتر رسیده)به چند مورد از مشکلات زناشویی اشاره کردیم. در این یادداشت نیز سعی داریم مواد اختلاف ساز دیگر را مورد بررسی قرار داده و راههای مواجهه با آن را پیشنهاد دهیم.

وقتی زن و شوهر با هم اختلاف پیدا می کنند سه راه بیشتر ندارند: با هم دعوا کنند، از رسیدگی به اختلاف خود اجتناب کنند یا اختلاف خود را حل کنند. اگر با هم دعوا کنند، تمام انرژی خود را صرف این می کنند که چه کسی راست می گوید و چه کسی غلط، اما اختلاف حل نمی شود. اگر هم به اختلاف خود رسیدگی نکنند اختلافشان مدتی بعد دوباره آشکار شده و حتی ممکن است شدیدتر گردد. پس شناخت و حل اختلاف عاقلانه ترین راه است.


در ادامه این یادداشت به برخی دیگر از اختلافات رایج میان زوجین اشاره خواهیم کرد:

توصیه می شود که زن و شوهر همواره دارای یک حساب مشترک باشند و هر ماه یا هر سال بخشی از درآمد خود را در این حساب قرار دهند. این رفتار نه تنها در بهبود شرایط مالی زندگی زناشویی بسیار موثر است بلکه باعث حفظ ارتباط شما با همسرتان(در سطح مناسبی ) خواهد بود

- مشکلات مالی

شما و همسرتان چگونه در مورد مسایل مالی تصمیم گیری می کنید؟ آیا این تصمیمات انفرادی است یا دو نفره؟ اولویت بندی شما در خصوص چگونگی کسب پول و خرج آن چگونه است؟ صورت حسابها را چه کسی پرداخت می کند؟ آیا هر کسی در زمینه درآمد خود برنامه ریزی می کند یا اینکه در این زمینه شراکت وجود دارد؟ آیا هر یک از شما بخشی از بار مسئولیت زندگی زناشویی را بر عهده گرفته اید یا اینکه این مسئولیت بر عهده یک نفر است؟

پول

در بسیاری از زندگی های مشترک این سوالات شاید هرگز پیش نیاید چرا که آنقدر زن و مرد در این زمینه هماهنگی دارند که نیازی به طرح این سوالات نیست. اما در برخی دیگر از زندگی های زناشویی این دسته از سوالات بعد از مدتی باعث ایجاد مشکلات جدی میان زوجین می گردد. لذا اگر این دسته از زوجین برای رفع مشکل خود هر چه زودتر اقدام نکنند این مساله می تواند عامل گسست عاطفی بزرگی میان آنها گردد.

عموما برای جلوگیری از این نوع مشکلات(مسایل مالی) توصیه می شود که زن و شوهر همواره دارای یک حساب مشترک باشند و هر ماه یا هر سال بخشی از درآمد خود را در این حساب قرار دهند. این رفتار نه تنها در بهبود شرایط مالی زندگی زناشویی بسیار موثر است بلکه باعث حفظ ارتباط شما با همسرتان(در سطح مناسبی ) خواهد بود.

جدایی

- زوال عشق و علاقه

در برخی از زندگی ها شرایط به مرحله ای می رسد که دیگر مهر و محبتی میان زوجین باقی نمانده و زن و شوهر دیگر زمانی را برای روابط رمانتیک و عاشقانه صرف نمی کنند اگر در زندگی زناشویی شما چنین اتفاقی افتاده دیگر وقت آن رسیده که شعله زندگی زناشویی تان را روشن کنید. یک بعد از ظهر عاشقانه را درخانه و یا در یک رستوران تدارک ببینید. تعدادی شمع، گلهای خوشبو و تازه،غذاهای خوش عطر و بو و .. را تهیه کنید و یا سفارش دهید. نخندید . این اتفاقات تنها در فیلمها و سریالها نباید رخ دهد. برای یکبار هم که شده لحظه ای از زندگی تان را شبیه به رویا کنید. حتی می توانید به فکر گذراندن آخر هفته خود در تفریحگاههای بیرون شهر و مناطق خوش آب و هوا باشید.

- اقوام همسر

برای برخی از زنان یا مردان، رو به رو شدن و یا همراه شدن با خانواده ها امری بسیار دشوار به نظر می رسد. این دسته از افراد مرتبا فکر می کنند که چگونه می توانند این یخ ارتباطی را شکسته و وارد ارتباطی مطلوب با خانواده خود یا همسرشان شوند. یعنی بحث از این قرار است که برخی از جوانان وقتی ازدواج میکنند فاصله عاطفی بسیاری میان خودشان و خانواده ها احساس می کنند ولی از این مساله ناراحت بوده و تمایل دارند ارتباطات دوباره به شکل اولیه باز گردد. حال چرا این مساله ایجاد می گردد؟

گل

موضوع را از مراحل مقدماتی تر شروع می کنیم: والدین تمایل دارند که در ارتباط دایم و منظم با فرزندانشان باشند و می خواهند آنها همیشه در معرض دیدشان بوده و آنها را ملاقات کنند و ارتباط دایمی و همیشگی با انها داشته باشند. گاهی مشکل از اینجا نشات می گیرد که اولیا مذکور فراموش می کنند که فرزندانشان دیگر بزرگ شده، تشکیل خانواده داده و تبدیل به افراد مجزایی شده  و تصمیمات مهم زندگی شان را خودشان به همراه همسرشان به صورت مستقلانه باید بگیرند. از طرف دیگر برخی از والدین تمایل دارند دایما راه و روش زندگی را به فرزندشان آموزش دهند، او را نصیحت کنند و به طور کلی راه زندگی کردن را به وی بیاموزند. به واقع در برابر چنین والدینی چه کار باید کرد؟ چه کار کنیم تا هم حرمت آنها حفظ گردد و هم استقلال زندگی زناشویی مان را تامین کنیم؟

یک روش مدیریت این موقعیتها این است که خیلی محترمانه به صحبتهای بزرگترها گوش دهید و اجازه دهید آنها متوجه شوند که شما به تفکرات آنها احترام می گذارید اما از طرف دیگر هیچ قولی مبنی بر بکارگیری و پیروی از این نصایح به آنها ندهید. خیلی ساده به حرفهای آنها گوش دهید زیرا آنها نیاز دارند که این حرفها را بزنند. از طرف دیگر اگر به شما فشار بیاورند که حتما به این دستورات عمل کنید لازم است که با رعایت احترام ولی محکم و قاطع بگویید:

"من به نظر ات و عقاید شما احترام می گذارم و از اینکه اجازه دادید بدانیم شما چطور با این موضوع مواجه می شوید، متشکرم. قطعا موقع تصمیم گیری به صحبتهای شما توجه خواهیم داشت."

ممکن است لازم شود که شما این صحبتها را چندین بار برای والدین و بزرگترهای خود تکرار کنید تا متوجه منظور شما و همسرتان بشوند و متوجه گردند که علی رغم گوش کردن به صحبتهای آنها ممکن است که شما تصمیم مستقلانه خودتان را بگیرید. همچنین لازم است شما و همسرتان توجه داشته باشید که چگونه با این نصیحتهای ناخواسته برخورد کنید و در این زمینه از یکدیگر حمایت کامل نمایید.

کار

- توجه بیش از حد به کار

یکی دیگر از مشکلات رایج در زندگی های زناشویی این است که همسر شما فکر می کند که شما زمان زیادی را به کار کردن اختصاص می دهید. آیا این حرف درست است؟ آیا شبهای طولانی در اتاق کار خود و یا در ایام آخر هفته مشغول انجام کارهایتان هستید؟ اگر چنین است برای حفظ روابط خانوادگی تان در الگوی کاری تان تجدید نظر کنید.

مثلا بهره وری خود را در محیط کاری تان افزایش دهید تا در منزل کارهای کمتری برای انجام دادن داشته باشید.

برخی از وقتهای آزاد خود را برای بودن با همسرتان برنامه ریزی کنید.

تلاش کنید توجهی را که مورد نیاز وی است را از وی دریغ نکنید.

حتما تعطیلات اواخر هفته به به خانواده تان اختصاص دهید و ...

رابطه شما با همسرتان همانند یک خیابان دو طرفه است لذا یادتان نرود که اگر همسرتان برای شما فداکاری می کند شما نیز باید به طریق مشابه عمل کنید. ضمنا یادتان باشد که هر ارتباطی نیازمند بازسازی و مصالحه است . همیشه موضوعاتی وجود دارد که باید حل شود. اگر شما از روشهای عنوان شده برای حل این مشکل استفاده کنید شانس بیشتری دارید که بتوانید کمتر دچار آشفتگی و پریشانی شوید. اینکه اختلاف زن و شوهر رفع شود یا نه، ربطی به شدت مشکل ندارد بلکه حل اختلاف به این بستگی دارد که زن و شوهر بخواهند با مشکل شان کنار بیایند یا نه. هر اختلافی می تواند زندگی زناشویی را به خطر بیندازد ولی با دلگرمی دادن و همکاری، حتی شدید ترین مشکلات هم می توانند موجب نزدیکتر شدن زن و شوهر و تحکیم زندگی زناشویی آنان شوند.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی سایت تبیان


مقالات مرتبط:

عادت کنید خوشبخت باشید

نمک زندگی؛به میزان لازم

انتهای سیاست زندگی داری

عشقم واقعیه اگه...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.