تبیان، دستیار زندگی
اما اگر پسر شما خود را درآینده «خانم» تصوركند و یا جملاتی مانند «بعدا من مامان می شوم.» یا «وقتی كه من بچه دار شوم...» را از او بشنوید، ممكن است علامتی از مشكلی هویتی دراو پنهان باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پسر هایی با تصور «دختر»بودن

کودک و عروسک


«بازی» یكی از لازمه های اساسی رشد شخصیت كودك است و اسباب بازی ها را باید یكی از موثرترین ابزاری دانست كه نقش مهمی در زندگی بچه ها دارند.


معمولا تصور همه ما این است كه دختر بچه ها با عروسك و پسرها با ماشین و تفنگ بازی می كنند؛ اما درمواردی، پسر بچه ها تمایل زیادی برای بازی با عروسك دارند. این مسئله گاه ذهن پدر ومادر را مشغول و یا حتی آنها را نگران می كند. اما برای اینكه ببینیم چنین تمایلی واقعا نگران كننده است یا نه؛ شما را به مطالعه این مقاله دعوت می كنیم:

قبل ازاینكه شروع به خواندن این مقاله بكنید باید به شما اطمینان بدهیم كه پسر بچه ها همواره و همه جا عروسك بازی كرده یا می كنند. درواقع بازی با عروسك نیز مانند دیگر بازی ها راهی برای شناخت هویت از سوی كودك است.

اما اگر پسر شما خود را درآینده «خانم» تصوركند و یا جملاتی مانند «بعدا من مامان می شوم.» یا «وقتی كه من بچه دار شوم...» را از او بشنوید، ممكن است علامتی از مشكلی هویتی دراو پنهان باشد. به این معنا كه او در درون آرزوی «دختر بودن» می كند و یا حتی با وجود شكل ظاهری پسرانه، خود را به طور واقعی دختر می داند. البته این مساله با همجنس گرایی كه اصولا یك مشكل ذهنی نیست و قبل از دوران نوجوانی هم نشان داده نمی شود؛ متفاوت است.

 مشكل هویتی و جنسیتی را از چه سنی می توان شناخت؟

این موضوع پس از سه سالگی باید مورد توجه والدین قرارگیرد و بازی با عروسك به تنهایی نمی تواند دلیل چنین مشكلی باشد؛ بلكه مجموعه ای از رفتارهای شك برانگیز می تواند مؤید این مساله باشد. به عنوان مثال، این گروه از پسران معمولا به رفتارها و تمایلات زنانه مانند آویختن جواهرات یا پوشیدن پیراهن زنانه و كفش پاشنه بلند اشتیاق نشان می دهند و با خود می گویند.« درآینده من هم همین شكل خواهم شد.»

واكنش مناسب در این شرایط چیست؟

نكته اول این كه شما نباید هول و دستپاچه شوید. در بیشتر موارد، علایم موقتی یا متغیرهستند.

درابتدا بهتر است با متخصص اطفال یا پزشك عمومی مشورت كنید؛ حتی اگر مطرح كردن مشكل، چندان ساده هم نباشد. در صورت لزوم، آنها شما را به روانشناس كودكان معرفی خواهند كرد.

یكی از عمده ترین مصادیقی كه پسربچه ها را با مشكل هویت و جنسیت روبرو می كند، رفتار و منش پدر است. تا آنجا كه اگر در پدرجایگاه مثبتی درخانواده نداشته باشد، حتما این مساله تربیت بچه را تحت تاثیر قرار می دهد.

شخصیت كودك

رفتار شما به عنوان پدر و مادر، نقش مهم و غیرقابل انكاری در شخصیت كودك دارد.

اهمیت عملكرد و ساختار خانواده تا آنجاست كه نوع برخورد همسران با یكدیگر نیز بر روند رشد فرزندان تاثیرگذار است. یكی از عمده ترین مصادیقی كه پسربچه ها را با مشكل هویت و جنسیت روبرو می كند، رفتار و منش پدر است. تا آنجا كه اگر در پدرجایگاه مثبتی درخانواده نداشته باشد، حتما این مساله تربیت بچه را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال، پسربچه هایی كه می بینند پدر، مادر را كتك می زند و آزار می دهد، بیشتر دوست دارند در آینده خانم باشند؛ زیرا از نظر آنها مرد انسان محترمی نیست.

پدر و مادر های

رفتار و طرز فكر مادر نیز دراین باره بسیار مهم است. وقتی كه مادر به مردان به چشم«افرادی خشن و بی فرهنگ كه فقط به دنبال دعوا هستند» می نگرد، دراین صورت ممكن است فرزند پسرش نیز تمایل پیدا كند كه درآینده زن باشد.

یكی دیگر از اصول تربیتی این است كه مخصوصا نباید پسر بچه ها را از بازی با عروسك یا به عبارتی «خاله بازی» منع كرد. چون ممكن است نتیجه معكوس بدهد، زیرا معمولا ممنوعیت از یك كار به روش خیلی جدی و تحكمی، تمایل به انجام آن را در خفا بیشتر می كند. اگر پسر بچه ای با عروسك بازی می كند، والدین فقط باید رفتارهای او را زیرنظر داشته باشند و شكل گیری شخصیت و هویت او را بررسی كنند.

همچنین زمانی كه گرایش و علاقه نسبت به ارزش ها و تمایلات زنانه دركودك شكل گرفت، نباید از طرف والدین تشویق شود. در تمام موارد، تصویر مرد در قالب پدر، عمو، پدر بزرگ و... باید به نوبه خود، ذهنیتی مثبت را به كودك القا كند.

معمولا ممنوعیت از یك كار به روش خیلی جدی و تحكمی، تمایل به انجام آن را در خفا بیشتر می كند.

خرس پشمالو جای خود را به عروسك می دهد

از حدود 8ماهگی، كودك كم كم سعی می كند خودش را به اطرافیان نشان دهد بنابراین او از نخستین بازی ها رفته رفته با نقشش آشنا می شود.

تقلید از بزرگ تر ها واقعا برای او لذت بخش و دوست داشتنی است. وقتی خود را كنار عروسك بیمارش به عنوان پدر یا پزشك می بیند. در واقع این بازی برای تكوین شخصیت او بسیار سازنده است.

درخصوص خرید عروسك، برای پسر بچه ها هم باید گفت كه اگر فرزند شما اصرار و علاقه ای به این مساله ندارد و از بازی با دیگر اسباب بازی هایش لذت می برد، لزومی ندارد كه برایش عروسك بخرید. پس نسبت به این خواسته اش عجله نكنید. اما اگر از شما یك عروسك واقعی می خواهد، خواسته اش را بی جواب نگذارید!

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : کیهان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.