تبیان، دستیار زندگی
پدرم گفت: مهربان باش! اما نگفت که مهربانی حدی دارد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهربانی چیست؟

پدرم گفت: مهربان باش! اما نگفت که مهربانی حدی دارد!

مادرم گفت: مهربان باش! اما نگفت مهربانی حدی دارد! سال‌ها گذشته است و من هنوز فکر می‌کنم حد مهربانی کجاست؟ وقتی تو با دیگران مهربانی و آنها با تو مهربان نیستند و سوءاستفاده می‌کنند و شاید مهربانی را جور دیگر پاسخ می‌دهند.

پدرم همیشه مهربان باقی ماند، اما من در شک و تردید!

یک بار از او پرسیدم: «حد مهربانی کجاست؟»

او خندید و گفت:«دختر جان، مهربانی حد ندارد. مهربانی یک اقیانوس است که نباید دنبال ساحل برایش بگردی. باید فقط درآن شنا کنی...»

واقعاً مهربانی  چیست؟

کارشناس روان‌شناسی می‌گوید:«نتایج پژوهش ها نشان داده است که اغلب مردم مهربانی را یکی از مهم‌ترین صفات انسان‌های خوب می‌دانند. روان‌شناسان مهربانی را توجه‌کردن و ارزش‌دادن به دیگران و یاری دادن آنها بدون در نظرگرفتن منفعت شخصی تعریف کرده‌اند.»

مهربانی جزو ویژگی های ذاتی انسان است. انسان با این ویژگی به دنیا می آید، اما با توجه به شرایط زندگی بعضی ها بیشتر مهربان هستند و بعضی ها کمتر.

مهربانی چیست؟

یک مثل قدیمی هم هست که می‌‌گوید از هر دست بدهی، از همان دست می‌گیری. به نظر می‌آید آنها که مهربان‌ترند شادترند! خیلی از روان‌شناسان می‌گویند مهربانی در درمان افسردگی هم تأثیر دارد. چون آدم‌های مهربان وقت خود را به یاری‌دادن دیگران می‌گذرانند، احساس خوشایندی در خود دارند که باعث می‌شود کمتر افسرده شوند. به هر‌حال با همه مطالعاتم درباره مهربانی، به این نتیجه می‌رسم که پدرم راست می‌گفت: «برای مهربانی حد نمی‌شود گذاشت. مهربانی  بی نهایت است.»

فرآوری:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان


منبع:

همشهری آنلاین

راسخون

*مطالب مرتبط

یک سؤال تازه

چه کسی دوست داشتنی تر است؟

به چی فکر می کنید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.