تبیان، دستیار زندگی
اگزما شرایط مزمنی است که به وسیله ی پوست خارش دار، پوسته پوسته شده و خشک تشخیص داده می شود. علائم شما ممکن است به صورت اتفاقی رخ دهد و از بین برود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غذاهای مفید در اگزما

رژیم غذایی در اگزما


اگزما شرایط مزمنی است که به وسیله ی پوست خارش دار، پوسته پوسته شده و خشک تشخیص داده می شود. علائم شما ممکن است به صورت اتفاقی رخ دهد و از بین برود و در اثر استرس، قرار گرفتن در معرض آب و آلرژن ها و تغییرات دمایی بدتر شود.

علاوه بر نخاراندن نقاط خارش دار، پرهیز از حمام و دوش خیلی داغ و پمادهای معمولی، یک رژیم غذایی مغذی و متعادل می تواند به بهبود علائم شما کمک کند.


برای بهترین نتیجه، قبل از این که تغییرات قابل ملاحظه ای در رژیم تان اتخاذ نمایید، نظر پزشک و یا رژیم شناس تان را در این باره جویا شوید.

مواد غذایی زیر برای افرادی که به اگزما مبتلا هستند، مفید است:

میوه ها و سبزیجات:

میوه ها و سبزیجات مهم ترین تامین کننده های آنتی اکسیدان ها در بدن هستند. آنتی اکسیدان ها مواد مغذی ای هستند که به توانایی بدن شما برای دفاع و حمایت از خودش در برابر بیماری ها و عفونت ها کمک می کنند.

ویتامین C آنتی اکسیدانی که به وفور در میوه ها و سبزیجات رنگی یافت می شود، می تواند به عنوان یکی آنتی هیستامین و کاهش دهنده ی علائم  اگزما نیز مطرح شود.

میوه ها و سبزیجاتی که از نظر ویتامین C غنی هستند، عبارت اند از: توت فرنگی، دیگر توت ها، مرکبات، طالبی یا گرمک، کیوی، گوجه فرنگی، سیب زمینی پخته شده با پوست، سیب زمینی شیرین، سبزیجات برگ دار، کلم بروکلی، کلم بروکسل و فلفل دلمه ای قرمز.

گوشت های لخم:

گوشت های لخم مقدار قابل ملاحظه ای پروتئین و مواد مغذی مانند روی، ویتامین های گروه B و آهن را تامین می کنند. غذاهایی که غنی از عنصر روی و پروتئین هستند به طور خاص برای افرادی که از اگزما رنج می برند مهم است، زیرا موجب ترفیع سیستم ایمنی بدن و تقویت آن می شوند و جایگزین خوبی برای منابع پروتئینی التهاب زا مانند گوشت های پُرچرب هستند.

برای این که بهترین نتیجه را برای کاهش اگزما بگیرید گوشت سینه ی مرغ و بوقلمون بدون پوست را جایگزین گوشت های قرمز و فرایند شده مثل سوسیس و کالباس نمایید. گوشت چرخ کرده های کاملاً بدون چربی و لخم و همچنین جوجه کباب، اردک و گوشت برّه نیز از انتخاب های خیلی خوب هستند.

از تکنیک هایی برای پخت غذا استفاده نمایید که به روغن کمتری نیاز است مانند استفاده از فر اجاق گاز و کباب کردن به جای سرخ کردن در روغن، تا فواید بیشتری از آن، عایدتان شود.

روغن های گیاهی

روغن های گیاهی:

روغن هایی که از گیاهان حاصل می شود، اسیدهای چرب غیراشباع را در دسترس ما قرار می دهند که این اسیدهای چرب، جذب مواد مغذی و عملکرد مغز را بهبود می بخشند و به سلامت قلب کمک می کنند.

توصیه ها مبنی بر این است که کره و مارگارین را با روغن زیتون خیلی خالص، روغن کنجد و روغن تخم کتان به منظور بهبود اگزما جایگزین نمایید.

از دیگر روغن های بر پایه ی گیاهان می توان به روغن آفتابگردان، روغن گلرنگ، روغن ذرت، روغن سویا و روغن کانولا اشاره کرد.

روغن بذر کتان و روغن کانولا همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 نیز هستند که می تواند به کاهش التهاب کمک کند.

ماهیان چرب:

ماهی های چرب نیز مانند روغن کانولا و روغن بذر کتان، مقدار قابل ملاحظه ای از اسیدهای چرب امگا 3 را برای بدن فراهم می کنند.

از آن جایی که روغن ماهی به طور خاص غنی از چربی های امگا 3 است، استفاده از آن به صورت منظم در افرادی که از اگزما رنج می برند، توصیه می شود.

ماهی هایی که غنی از امگا 3 هستند عبارت اند از: ماهی سالمون، آلباکور، شاه ماهی، ماهی کد، خال مخالی، ساردین و ماهی هالیبوت.

ماهی های چرب همچنین منبع فوق العاده ای از نظر عنصر روی نیز هستند.

ماست:

ماست علاوه بر تأمین مقادیر قابل قبولی از کلسیم، ویتامین D و پروتئین، پروبیوتیک هایی را نیز در دسترس بدن قرار می دهد. پروبیوتیک ها باکتری های "سالم" و یا "دوست" هستند که به سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند.

هر چند به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما بر طبق یافته های دانشگاه مریلند، پروبیوتیک ها می توانند به کاهش علائم آلرژی در کودکان، به دلیل تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم اگزما نیز کمک کنند.

ماست هایی را خریداری کنید که پروبیوتیک باشند.

تهیه و ترجمه: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه تبیان


* مطالب مرتبط:

رژیم غذایی در ویتیلیگو

غذاهای خوب برای پوست ‌های بد

رژیم غذایی ضد آکنه

حل مشكل پوستی با غذاها

تغذیه مناسب برای برخی مشکلات پوستی

غذاهای مفید در ناراحتی های پوستی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.