تبیان، دستیار زندگی
شد جعفر پناهی:سیاسی دیدن این جایزه، كوچك نگاه كردن است...، فیلم به 10 كشور دنیا فیلم فروخته...،شاید 5 ، 6 سال بیشتر وقت نداشته باشم... جعفر پناهی ، كارگردان سینمای ایران، سه روز پس از دریافت جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین ط...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست خبری "آفساید" برگزار شد

جعفر پناهی:سیاسی دیدن این جایزه، كوچك نگاه كردن است...، فیلم به 10 كشور دنیا فیلم فروخته...،شاید 5 ، 6 سال بیشتر وقت نداشته باشم...

جعفر پناهی ، كارگردان سینمای ایران، سه روز پس از دریافت جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین طی نشست خبری در دفتر پخش فیلمیران با خبرنگاران به گفت و گو نشست.

جعفر پناهی گفت: به ضرورت آگاهی از آنچه در برلین گذشت ،همکارانم از من خواستند كه در این نشست حضور داشته‌ باشم.

وی افزود: جایزه خرس نقره‌ای برای همه‌ی دوستان و برای تمام سینمای ایران است.

آنچه در برلین برای من به عنوان فیلم سازی كه در بسیاری از جشنواره‌های معتبر جهانی حضور داشتم، اتفاق افتاد ، فضای متفاوتی بود كه نسبت به بقیه جشنواره‌های متفاوت دنیا در آنجا وجود داشت.

پناهی به زمان و چگونگی نمایش "آفساید" در برلین اشاره كرد و افزود: زمانی كه فیلم درسالن بیش از دو هزار نفری برلین به نمایش درآمد، تعداد معدودی ایرانی حضور داشتند، اما در پایان فیلم تمام جمعیت با آهنگ

"ای ایران" ریتم گرفتند و به تشویق پرداختند در این شرایط اشك شوق در چشمان من بود و لحظاتی مجبور شدم سكوت كنم.

وی به حضور دكتر عبدالكریم سروش در آن نمایش فیلم اشاره كرد و افزود: پس از اتمام اكران فیلم، تماشاگران به من گفتند، در شرایط كنونی كه بسیار تبلیغات منفی برای ایرانیان وجود دارد، این فیلم برای ما اعتبار آورد.

پناهی از تمامی پنج فیلم دیگری كه از سینمای ایران در این جشنواره حضور داشتند، یاد كرد و گفت: تمام فیلم های ایرانی به نوعی آنجا حضور داشتند موفق بودند، درست است كه همیشه از سینمای ایران انتظار بهترین‌ها را دارند اما در جشنواره‌ای كه سیدنی لومت و ... غول های بزرگ سینمای آمریكا با تبلیغات وسیع آنجا حضور دارند، شرایط حضور سینمای ایران استثنایی بود.

جعفر پناهی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری كه پیرامون سخنان برخی مسوولان درباره نمایش فیلم آفساید یا برخی مسائل مشابه طی چند وقت اخیر مطرح شده است می‌پرسید گفت: مطلبی كه پیرامون تذكر یکی از مسوولان نسبت به نمایش این فیلم در برخی محافل غیر رسمی شنیده می شد تكذیب شده است و در مورد پخش و نمایش عمومی فیلم هیچ گونه نكته‌ی منفی به ما گفته نشده است و امیدوارم با توجه به مقدمات تبلیغی كه در دفتر پخش فیلمیران برای نمایش آفساید فراهم شده است، فیلم را به نمایش درآوریم.

شادمهر راستین نیز در ادامه این صحبت مطرح كرد‌: بر اساس ضوابط و اختیاراتی که معاونت سینمایی دارد به نظر ما از طرف ارشاد هیچ ممانعتی در پخش این فیلم نیست.

جعفر پناهی نیز گفت: اگر صحبتی مطرح شده است، یك سلیقه‌ای است و هیچ اشكالی ندارد كه فیلمی زمانی كه در كشور به نمایش درمی‌آید موافقان و مخالفان خود را داشته باشد.

جعفر پناهی در پاسخ به خبرنگاری که از پخش نمایش گسترده‌ی این فیلم همزمان با جام جانی در برلین می‌پرسید ، ‌گفت: ظرف چند روز جشنواره به 10 كشور دنیا فیلم فروخته شده است و سه پخش كننده آمریكایی برای پخش این فیلم با هم رقابت می‌كنند، البته من درباره زمان نمایش هیچ دخالتی نمی‌كنم چون وظیفه پخش كننده‌ی بین‌المللی است .‌اما در مورد كشور آلمان همین آلان آنها آماده هستند كه فیلم را در اختیارشان بگذاریم و از تلویزیون آلمان به نمایش در بیاورند، اما پخش آن از تلویزیون این شبكه به نمایش ما در كشورهای دیگر لطمه خواهد زد ، بنابراین فعلا زمان دقیق اكران بین‌المللی آن مشخص نشده است.

جعفر پناهی همچنین از علاقه‌مندی‌اش برای حضور بازیگران فیلم آفساید در جشنواره برلین، گفت: متاسفانه به دلیل شرایط سختی كه وجود داشت و هزینه‌های بالای این سفر، این اتفاق نیفتاد، در عین حال دو تن از دوستانی كه با ما بودند آقای كیایی و راستین نیز در آخرین لحظات ویزایشان هماهنگ شد.

جعفر پناهی در مورد جایزه ی مشترك ایران و دانمارك نیز و مسائل سیاسی كه پیرامون این موضوع وجود دارد گفت: این موضوع یك مقدار كوچك نگاه كردن است، اگر بخواهند به آن اینگونه نگاه كنند.

فضا طوری پیش رفت كه رقابت اصلی بین آفساید و فیلم بوسنیایی بود حتی نشنال تایمز اعلام كرد كه آفساید قرار است خرس طلایی را بگیرد اگر احساس می‌شود به دلیل سیاسی این اتفاق افتاده است من همین جا اعلام می‌كنم كه من ضرر كردم، نه تنها من بلكه سینمای ایران ضرر كرده است،در عین حال كه من مطمئن‌ هستم در ذهن داوران اینگونه نبوده است.

وی همچنین متذكر شد این جایزه مشترك نیست و ما كاملا جدا از هم به روی صحنه رفتیم و جایزه ی فیلم آفساید، ویژه هیات داوران است.به گزارش ایسنا جعفر پناهی در پایان این نشست درباره ی ساخت فیلم بعدی خود گفت: وقتی فیلم می‌سازم اینكه این فیلم من است و ارزش ساخت دارد برای من مهم است،اگر تصور كنم این فیلم ارزش كار ندارد ، نمی‌سازم.

وی افزود: صادقانه می‌گویم میانگین عمر درخانواده‌ام من 52 سالگی است من 5 و 6 سال بیشتر وقت ندارم حتما با دقت كار می‌كنم. البه اگر زنده باشم می‌سازم، من هر سه سال یك بار فیلم می‌سازم، اما می‌توانم در سال دو فیلم بسازم، دوست ندارم اینگونه كار كنم و گاتیو خراب كنم،فقط به دلیل درآمد مالی.

پناهی اظهار امیدواری كرد: سریع این اتفاقات را فراموش می كنم که دلخوش به این موفقیتها نباشم و دوباره فكر ساخت فیلم بعدی باشم. اما آنچه هم اكنون برای من مهم است این است كه به زودی پروانه نمایش بگیریم و توسط پخش فیلمیران به بهترین شكل فیلم در ایران به نمایش در آید.

در این نشست نظام الدین كیایی و شادمهر راستین ، رامین راستاد دستیار كارگردان به همراه بازیگران فیلم ،درباره حضور سینمای ایران در برلین سخن گفتند و در پایان تمام عوامل فیلم با خرس نقره‌ای عكس گرفتند.

لینک ها :

بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

60 اثر ایرانی و خارجی در دومین روز جشنواره