تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه دوم اسفند سال 1384 هجری شمسی مقارن است با بیست و دوم محرم الحرام سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و یکم فوریه سال 2006 میلادی امروز در سال 1357: در چنین روزی در سال 1357 ه ش اطرافیان محمد رضا پهلوی شاه مخل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در دل تاریخ ( 2/12/84)


امروز سه شنبه دوم اسفند سال 1384 هجری شمسی مقارن است با بیست و دوم محرم الحرام سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و یکم فوریه سال 2006 میلادی

امروز در سال 1357:

در چنین روزی در سال 1357 ه ش اطرافیان محمد رضا پهلوی شاه مخلوع ایران با اعلام اینکه شاه قصد دارد تا اواخر فوریه جاری ، مغرب را احتمالا به مقصد سویس ترک کند اظهار داشتند ؛ شاه به مسایل و مشکلاتی که اقامت طولانی او در مراکش برای این دولت به وجود می آورد آگاه است . از سوی دیگر شاه می خواهد در جایی باشد که بتواند آزادانه در باره اوضاع ایران اظهار نظر کند در حالی که ملک حسن دوم از وی خواسته است تا وقتی که در مغرب اقامت دارد از هر گونه فعالیت و موضع گیری سیاسی خودداری

فیدل کاسترو در چنین روزی در سال 1357 در پیامی برای حضرت آیت الله خمینی و مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت ایران ضمن اعلام پشتیبانی خود از دولت بازرگان نوشت که مبارزه قهرمانانه ملت ایران یک نمونه و سر مشق برای خلق های جهان و به ویژه برای کشور های در حال رشد و جهان سوم است .

عملیات والفجر 6 :

درچنین روزی در سال 1362 هجری شمسی عملیات والفجر شش با فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با رمز یا زهرا (س) در منطقه دهلران و ارتفاعات چیلات در ایلام آغاز شد. در این عملیات جاده مرزی - تدارکاتی در منطقه چیلات و دو ارتفاع مشرف به شهر علی غربی به تصرف نیروهای خودی در آمد . در این عملیات شمار زیادی از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند.

شهادت مسوول خانه فرهنگ ایران در پاکستان :

در چنین روزی در سال 1375 هجری شمسی سید محمد علی رحیمی مسئول خانه فرهنگ ایران در پاکستان بدست عوامل گروه سپاه صحابه به شهادت رسید . وی مدت یکسال و نیم مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پاکستان بود.

درگذشت مالکوم ایکس :

در چنین روزی در سال 1965 مالکوم ایکس رهبر مسلمانان آمریکا در یک جلسه سخنرانی در نیویورک هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. مالکوم ایکس با نگرش ظلم های وارده بر سیاهان آمریکا در صدد رفع معضلات بر آمد وبا تحقیق گسترده ، اسلام را دینی یافت که در آن از ماندن تحت ظلم و فساد به کراهت یادشده است . با این توصیفات وی تحت تعلیمات عالیجاه محمد از رهبران مسلمانان ایالات متحده به اسلام گروید و سرانجام نیز با استفاده از آموزه های دین اسلام به قیام در برابر ظلم و ستم بر خاست و در این مسیر و در راه احیای حقوق مدنی و سیاسی سیاهان آمریکا گامهای موثری برداشت . دلایل گرایش سیاه پوستان آمریکایی به اسلام متفاوت است . برخی به دلیل پیوند های معنوی با آفریقا و برخی نیز به دلیل نژاد پرستی موجود در این کشور به اسلام گرویدند . اسلام به سیاهان آمریکا جسارت و اعتماد به نفس بخشید . جوانان سیاه پوست به همان اندازه که مسیحیت را مذهبی منفعل می بینند اسلام را دین مبارزه می دانند . در آمریکا به جز دو جریان عمده حزب ملت اسلام فرفدار لوییس فراخان و پیروان دین محمد ، جریان های دینی کوچکتری نیز وجود دارند .

تولد ریموند کنو :

در چنین روزی در سال 1903 میلادی کنو نویسنده فرانسوی به دنیا آمد . «یک فرزند گفت» عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت اسپینوزا :

در چنین روزی در سال 1677 میلادی اسپینوزا فیلسوف بر جسته آلمانی در سن 44 سالگی در گذشت . باروخ اسپینوزا، فیلسوف ماتریالیست هلندی در سال 1632 میلادی در شهر آمستردام پایتخت هلند دیده به جهان گشود . وی فردی کوشا اما گوشه گیر بود . اسپینوزا پس از فرا گیری زبان های مختلف به مطالعه گسترده ای در حوزه فلاسفه یونان و آثار فیلسوفان اسکولاستیکی زد . وی در اثر سل درگذشت. افکار و آراء دکارت مایه آرامش خاطر بسیارى از دانش‏پژوهان گردید و اندیشمندان بزرگی مانند لایب نیتز اسپینوزا و مالبرانش نیز در تحکیم مبانى فلسفه جدید کوشیدند ولى به هر حال این کوششها نتوانست نظام فلسفى منسجم و داراى مبانى متقن و مستحکمى را به وجود بیاورد . لایب نیتس ، مالبرانش و اسپینوزا اجمالا عقیده دکارت را در باب محسوسات و اینکه محسوسات حقائق نیستند و هم چنین عقیده وى را در باب معقولات و فطریات و یقینى بودن آنها با اختلاف جزئى پذیرفتند. این جماعت را از آن جهت که به معقولات غیر مستند به حس قائل هستند عقلیون مى‏خوانند . این دانشمندان بر این عقیده اند که معقولات ارزش یقینى و معرفتى دارند و اما محسوسات تنها داراى ارزش عملى مى‏باشند . اصول فلسفه دکارت، تورات، انجیل، نامه های سنگ، رساله سیاست، رساله اخلاق، الهیات و فلسفه، تصورات متافیزیک، رساله بهبودی فردی، رساله اپی کتت و عناصر فلسفه هوبس از مهمترین آثار اسپینوزا هستند .

تولد آرتور شوپنهاور :

در چنین روزی شوپنهاور فیلسوف مشهور آلمانى در سال 1788 در آلمان به دنیا آمد . وی سر دسته بدبینان جهان بشمار رفته زندگى را سراسر رنج و الم و دنیا را غمخانه و ماتمکده مى‏داند. او بیشتر به حال انزوا مى‏زیست و تا آخر عمر به حال تجرد بسر برد . گویند از جوانى گرفتار توهمات و بیم‏هاى بى اساس بود و از کمترین چیزى به وحشت مى‏افتاد و نیز گویند وى بد بینى را از اجداد خویش بارث برده است . پدرش نیز که شغل بازرگانى داشت همواره افسرده خاطر و ملول بود و بالاخره خود کشى کرد . شوپنهاور شخصا در زندگى ناگواریها و محرومیتهاى زیاد دیده کتابها و نوشته‏هایش در زمان خودش طالب پیدا نکرده و مردم رغبتى به خواندن آنها نشان نداده‏اند وى بنا گذاشت در دانشگاه برلن بتدریس فلسفه بپردازد اما در رشته‏اى که بنا بود تدریس کند غیر از سه نفر از افراد غیر مستعد کسى دیگر ثبت نام نکرد بالاخره در صدد برآمد معلومات و اندیشه‏هاى خود را به همسایه خود که زنى خیاط بود تلقین کند لکن کار مباحثه آنها به نزاع و کتک کارى کشید و زن در دادگاه اقامه دعوى نمود و دادگاه شوپنهاور را به جرم ضرب و جرح محکوم به غرامت کرد . شوپنهاور بر خلاف دکارت و پیروانش به معلومات و تصورات ناشى از عقل معتقد نیست منشا همه تصورات و مبدا همه علوم را حس مى‏داند و کار عقل را فقط تصرف در فرآورده‏هاى حواس مى‏داند . وی از اینرو ایده آلیست‏شمرده شد که جمیع معلومات را بى‏حقیقت مى‏داند و جهانى که بوسیله حس و شعور و عقل دریافته مى‏شود که جهان ماده است آنرا ذهنى و نمایشى محض مى‏داند بلکه بر خلاف اسقف برکلى که وجود ادراک و قوه ادراک کننده را حقیقى مى‏پنداشت وى وجود آن دو را نیز بى‏حقیقت مى‏داند لکن در عین حال یک چیز را حقیقت مى‏داند و آن اراده است و مى‏گوید حقیقت جهان اراده است و انسان بحقیقت‏خودش که اراده است‏بدون وساطت‏حس و عقل پى مى‏برد .وی معتقد است اراده در ذات خود یک حقیقت مطلق و مستقل بالذات و خارج از حدود مکان و زمان است و تمام حقایق جهان درجات و مراتب اراده مى‏باشند . بنا بر این شوپنهاور هر چند جهان معلومات را بى‏حقیقت مى‏داند و از این جهت ایده آلیست‏خوانده مى‏شود اما بیک جهان حقیقى قائل است که ما وراء جهان معلومات است و آن جهان بوسیله حس و شعور و عقل دریافته نمى‏شود و آن جهان اراده است و از این جهت مى‏توان وى را رئالیست‏خواند .او در سال 1860 در گذشت ‏( مرتضی مطهری ، اصول فلسفه روش رئالیسم (

در گذشت شولوخوف :

در چنین روزی در سال 1980 میلادی میخاییل ای شولوخوف نویسنده روس در گذشت . «دون آرام» عنوان مهمترین اثر اوست . وی در سال 1965 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .شولوخوف در روستای کروژیلین از نواحی وشنسک قدم به عرصه گیتی نهاد . او پس از طی تحصیلات مقدماتی در جنگ های داخلی این کشور شرکت جست و از سال 1923 به نویسندگی پرداخت . او بیشتر به دلیل نگارش داستانهای حماسی خود از قزاقهای دون به نام «دون آرام » به شهرت عمیقی دست یافته است . سبک او انتقادی است و در بیان اخلاق و روحیه قهرمانان خود توانایی ویژه ای دارد . شولوخوف از اعضای فرهنگستان علوم شوروی سابق بود و در طول دوره نویسندگی خود جوایز بسیاری را دریافت کرد .« سرنوشت یک انسان » و« آنها که برای وطن می جنگند» عناوین دیگر آثار اوست . « دن آرام» به همت احمد شاملو شعر نامدار ایرانی به فارسی ترجمه شده است .پیش از این، رمان «دن آرام» با ترجمه م.به آذین و در چهار جلد منتشر شده بود.

آغاز دادگاه ژاندارک :

در چنین روزی در سال 1431 میلادی انگلستان دادگاه ژاندارک را آغاز کرد . در زمان شارل ششم پادشاه فرانسه کشور فرانسه دچار ضعف و اغتشاش شده بود . در این میان انگلیسی ها به اشغال خاک فرانسه مبادرت ورزیدند . در همین زمان دختری دلیر به نام ژاندارک به کمک مردم فرانسه شهر ارلئان را از محاصره انگلیسی ها خارج کرد و تا پاریس پیش آمد اما در آنجا شکست خورد و به دست عده ای از فرانسوی های مخالف شارل به انگلیسی ها فروخته شد . انگلستان پس از دریافت او ، وی را به اتهام ارتداد در دادگاه محاکمه کردند و سپس وی را آتش زدند .

روز شهیدان در بنگلادش :

همه ساله چنین روزی به عنوان روز شهیدان در بنگلادش گرامی داشته می شود .