تبیان، دستیار زندگی
نمایندگان مجلس در یکی از مهمترین مصوبه های خود در خرداد 89 لایحه 50 ماده‌ای اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی را به تصویب رساندند که بر اساس آن در آینده نزدیک شاهد افزایش نرخ جریمه‌ها تا سقف 200 هزار تومان و محدودیت‌های اجتماعی برای رانندگان متخلف خواهیم بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهمترین مصوبات مجلس درنیمسال اول 1389


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال 89 که سومین سال از فعالیت دوره هشتم مجلس بود قوانینی را به تصویب رساندند که از جمله مهمترین آن ها می توان به قانون برنامه پنجم توسعه کشور اشاره کرد.


مجلس

تصویب لایحه جدید اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی

نمایندگان مجلس در یکی از مهمترین مصوبه های خود در خرداد 89 لایحه 50 ماده‌ای اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی را به تصویب رساندند که بر اساس آن در آینده نزدیک شاهد افزایش نرخ جریمه‌ها تا سقف 200 هزار تومان و محدودیت‌های اجتماعی برای رانندگان متخلف خواهیم بود.

مهم‌ترین بخش این لایحه اختصاص نمره منفی به رانندگان متخلف است که درصورت بی‌توجهی متخلفان، به ابطال گواهینامه خواهد انجامید.

هرگونه حرکات نمایشی، تجاوز از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، حرکت به‌طور مارپیچ، حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روانگردان و یا مواد افیونی،  عبور از محل ممنوع، تجاوز به چپ از محور راه، عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو، عدم‌رعایت حق تقدم عبور، دور زدن در محل ممنوع، استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه حین رانندگی، نقص فنی مؤثر یا نقص در سیستم روشنایی در شب، عدم‌رعایت مقررات ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای، رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز، عدم‌رعایت شرایط مندرج در گواهینامه، بی‌توجهی به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین یا پلیس مدرسه، و عدم‌رعایت مقررات حمل بار از مواردی است که برای متخلف نمره منفی دارد.

اگر راننده متخلف دارای 30 نمره منفی شود گواهینامه‌اش به‌مدت 3 ماه ضبط می‌شود و بعد از 3 ماه با پرداخت 40 هزار تومان جریمه نقدی گواهینامه به وی برگردانده می‌شود.  اگر پس از اعمال مقررات بند یک یعنی گرفتن 30 نمره منفی و ضبط 3 ماه گواهینامه دوباره مرتکب تخلفات دارای نمره منفی شود و 25 نمره منفی بگیرد گواهینامه‌اش به‌مدت 6 ماه ضبط می‌شود و با پرداخت 60هزار تومان جریمه، گواهینامه‌اش برگردانده می‌شود.

نمایندگان مجلس در روز دوم تیر ماه سال 89 قانونی را به تصویب رساندند که براساس آن طول دوره سوم شوراهای اسلامی تا برگزاری انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری افزایش می یابد و انتخابات دوره چهارم شوراهای اسلامی همزمان با دوره یازدهم ریاست جمهوری برگزار می شود.

همچنین اگر برای مرحله سوم 20 نمره منفی بگیرد گواهینامه‌اش ابطال می‌شود و البته بعد از یکسال می‌تواند مانند کسی که تاکنون گواهینامه نگرفته دوباره ثبت‌نام کند، ضمن اینکه 100 هزار تومان هم جریمه می‌شود. براساس این لایحه، راهنمایی و رانندگی موظف است که سامانه الکترونیکی و اینترنتی راه‌اندازی کند تا افراد بتوانند از وضعیت تخلفات و نمرات منفی خود آگاه شوند.

بلا تکلیفی طرح نظارت مجلس بر مجلس

یك روز پس از آنكه رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به شأن و اهمیت نظارتی مجلس، لزوم تدوین ساز و كار نظارتی برای مجلس و عملكرد نمایندگان را ضروری دانستند " احمد توكلی" نماینده مجلس از تدوین طرحی برای نظارت برعملكرد نمایندگان خبر داد و چند روز بعد این طرح در مجلس آماده شده و تقدیم هیات رییسه مجلس شد.

طرح نظارت بر امور نمایندگان مجلس در خرداد 1389 به هیات رییسه مجلس ارائه شد اما پس از مدتی كمیسیون اصل 90 با استفاده از طرح اولیه احمد توكلی،طرح كامل تری را شامل 4 فصل و 33 ماده تهیه كرده و با قید یك فوریت تقدیم هیات رییسه مجلس كرد كه بر 3 محور "نظارت مجلس بر مجلس "، "نظارت مجلس بر نمایندگان و كمیسیون‌های تخصصی " و "نظارت مردم بر نمایندگان و مجلس " استوار بود.

طرح نظارت بر مجلس درهفتمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز تقدیم هیات رییسه شد اما به سرانجام مشخصی نرسید.

این طرح از جمله طرح هایی است كه هرچند اغلب نمایندگان با اصل آن موافق هستند اما در باره جزییات آن اختلاف نظرهای جدی وجود دارد و به همین علت طرح نظارت بر امور نمایندگان كه با امضاء 150 تن از نمایندگان ارائه شده بود، یك فوریت آن در 4 مهر 1389با 79 رای موافق، 81 رای مخالف و 16 رای ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب نرسید و لذا باید به صورت عادی در مجلس بررسی شود.

این طرح چون در ارتباط با موضوع مجلس شورای اسلامی است برای بررسی ابتدا به كمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس ارجاع شده و پس از مدتی با تشكیل كمیسیون مشتركی با عضویت 23 نماینده مجلس به این كمیسیون فرستاده شد.

اگر راننده متخلف دارای 30 نمره منفی شود گواهینامه‌اش به‌مدت 3 ماه ضبط می‌شود و بعد از 3 ماه با پرداخت 40 هزار تومان جریمه نقدی گواهینامه به وی برگردانده می‌شود

اعضای این كمیسیون مشترك عبارتند از: 9 نفر از اعضای كمیسیون اصل نود، 7 نفر از اعضای كمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی و 7 نفر از اعضای كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی كه از دهم بهمن ماه جاری مأمور بررسی طرح نظارت مجلس بر امور نمایندگان شدند.

كمیسیون مشترك در اولین اقدام، كلیات طرح 33 ماده‌ای نظارت مجلس بر امور نمایندگان را كه در 4 فصل گنجانده شده بود، تصویب كرد و با تشكیل كمیته‌ای تخصصی، تعدادی از نمایندگان را مأمور بررسی بیشتر این طرح نمود.

بنابراین پس از اخذ پیشنهادهای نمایندگان، اعضای كمیسیون مشترك به بررسی و تصویب جزییات طرح خواهند پرداخت و پس از آن جهت تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

رد مصوبه وقف اموال دانشگاه آزاد

سی ام خرداد ماه سال 89 نمایندگان مجلس طرحی را مصوب کردند که بر اساس آن هرگونه تغییر در اساسنامه اولیه دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی غیردولتی با پیشنهاد هیات موسس صورت گرفته و وقف اموال این مراكز نیز معتبر اعلام شد.

مجلس شورای اسلامی

بر مبنای تبصره ای از این ماده وقف اموال مراكز آموزش عالی و غیردولتی، غیرانتفاعی و سایر موسسات غیردولتی غیرآموزشی كه هیات موسس یا هیات امنای آن حق تصرف مالكانه نسبت به آن را دارند و تا تاریخ تصویب این قانون، صیغه وقف آن جاری شده است و یا در آینده جاری شود معتبر است كه نوع وقف در این بند نیز از نوع وقف عام است.

براساس بند یك این ماده واحده اساسنامه دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی غیردولتی به پیشنهاد هیات موسس و حسب مورد به تصویب شورای گسترش وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و یا بهداشت و درمان و آموزش پزشكی و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت خواهد گرفت، كه فرآیند اداری تصویب فوق در صورت آماده بودن مدارك نباید بیش از سه ماه به طول بیانجامد.

این مصوبه مجلس از همان روز تصویب جنجال هایی را در مجامع رسانه ای و دانشگاهی برانگیخت تا اینکه نهایتا این طرح از سوی شورای نگهیان مغایر شرع و قانون اساسی شناخته شد.

دوازدهم تیرماه سخنگوی شورای نگهبان، با اعلام نظر مخاف شورا در این رابطه تصریح كرد که بر اساس نظر اعضای شورای نگهبان این طرح علاوه بر اشكالات شرعی و قانون اساسی، ابهاماتی در مواد مختلف نیز دارد. ضمن اینکه این طرح متضمن ورود در حیطه صلاحیت و اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

تصویب برگزاری انتخابات دوره پنجم شوراها با دوره یازدهم ریاست جمهوری

نمایندگان مجلس در روز دوم تیر ماه سال 89 قانونی را به تصویب رساندند که براساس آن طول دوره سوم شوراهای اسلامی تا برگزاری انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری افزایش می یابد و انتخابات دوره چهارم شوراهای اسلامی همزمان با دوره یازدهم ریاست جمهوری برگزار می شود.

تصویب تاسیس استان البرز

مصوبه مهم دیگر مجلس در روز دوم تیرماه تاسی استان البرز بود.

براساس این مصوبه دولت مجاز شد تا نسبت به تاسیس استان البرز مشتمل بر شهرستان کرج، شهرستان ساوجبلاغ و شهرستان نظرآباد اقدام کند.

طبق این مصوبه مجلس با جدا شدن این شهرستان ها از محدوده استان تهران، کارکنان سازمانی، وسایل و تجهیزات، بودجه و اعتبارات مربوط به تناسب جمعیت و وضعیت جغرافیایی از محل امکانات قبلی کسر و به استان جدید تخصیص یافته و منتقل می شود.

تصویب قانون صیانت از دستاوردهای هسته ای

مجلسی ها در روز بیست و نه تیر ماه سال 89 با تصویب قانون صیانت از دستاوردهای هسته ای دولت را موظف کردند در مقابله با اقدامات زیاده طلبانه و زور مندانه برخی کشورهای سلطه گر با سرمایه گذاری در عرصه های مختلف فناوری هسته ای صلح آمیز از جمله چرخه سوخت هسته ای، کشور را به خود اتکایی در این زمینه برساند.

در بخشی از این مصوبه سازمان انرژی اتمی موظف شد جهت تامین نیازهای سوخت راکتورهای تحقیقاتی، آموزشی کشور برای مصارف پزشکی، صنعتی و کشاورزی، تولید و تامین سوخت با غنای بیست درصد را تمهید نماید.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان