تبیان، دستیار زندگی
اعلام شد سردار میرفیصل باقرزاده رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ویژه برنامه‌های کاروان راهیان نور را تشریح کرد. سردار میرفیصل باقرزاده رئیس بنیاد حفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس صبح امروز در جمع خبرنگاران و نما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژه برنامه‌های کاروان راهیان نور اعلام شد


سردار میرفیصل باقرزاده رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ویژه برنامه‌های کاروان راهیان نور را تشریح کرد.

سردار میرفیصل باقرزاده رئیس بنیاد حفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس صبح امروز در جمع خبرنگاران و نمایندگان رسانه های گروهی به تشریح ویژه برنامه های راهیان نور در سال 85-84 پرداخت.

سردار باقرزاده با بیان اینکه حرکت کاروان راهیان نور امسال به طور رسمی از 11 اسفند با تدفین یکی از شهدای گمنام در دهلاویه شروع خواهد شد خاطر نشان کرد: کاروان راهیان نور امسال با هدف استحکام بخشی به باورهای نسل جوان نسبت به حقانیت ملت ایران در طول دفاع مقدس و با تأکید بر شعار « تداوم فرهنگ ایثار و شهادت، رمز حیات ملت ماست» آغاز می شود.

وی مردم محوری را از ویژگی های این حرکت پرشور و نشاط دانست و افزود: خاطره انگیزی، درس آموزی، غرور آفرینی و حرکتی که دارای بسترهای عمیق فرهنگی و تاریخی و همچنین تحول آفرین در شخصیت و منش افراد است را می توان از ویژگی های کاروان راهیان نور عنوان کرد.

سردار باقرزاده ، در ادامه به عمده ترین اقدامات ستادی انجام شده در آستانه دوره جدید کاروان راهیان نور اشاره کرد و تصریح نمود: تجدید سازمان دهی و تقویت ستاد مرکزی راهیان نور با به کار گیری عناصر توانمند و جوان و با انگیزه، ملاقات با ریاست جمهور و درخواست نماینده ویژه در ستاد مرکزی راهیان نور جهت بسیج دستگاههای دولتی در راستای پشتیبانی حرکت راهیان نور، تأمین ساختمان ستاد مرکزی راهیان نور به نام «شهید سرلشگر احمد کاظمی»، ایجاد هماهنگی مؤثر با ارتش و سپاه و ناجا و دیگر دستگاهای دولتی و وزارت خانه ها که به عنوان نهادهای معین، ستاد مرکزی راهیان نور را یاری می کنند، همچنین راه اندازی قرار گاه مشترک راهیان نور در خوزستان با حضور نیروهای مسلح و سازمانها و ادارات معین، برقراری ارتباط با استاندار و مسئولین محلی این استان و بهره مندی از نظرات مؤثر این عزیزان از دیگر کارهای ستادی در این بخش می باشد.

سردار باقرزاده در ادامه به مسئله راه اندازی منطقه آزاد تجاری شلمچه و مشکلات پیش آمده از این موضوع اشاره کرد و گفت : از فرماندهی معظم کل قوا جهت حل مشکلاتی که در رابطه با حفظ آثار سرزمینی دفاع مقدس به هنگام تعارض طرحهای عمرانی با آن مواجه بودیم درخواست تدبیر کردیم که از این پس برابر اوامر ایشان کمیسیونی در ستاد کل در مورد این موضوع تصمیم گیری می کند و محدوده فعالیت هر بخش را مشخص می کند.

وی از آغاز بازسازی مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس خبر داد و افزود : بخشی از این فعالیت ها در چند محور انجام شده و یا در حال انجام است که جهت نزدیک تر ساختن این مناطق با شرایط فیزیکی ایام جنگ صورت می گیرد. مناطقی از جمله سواحل اروند منطقه عملیاتی والفجر 8مقابل شهر فاو، شلمچه، زید، هویزه، دهلاویه، طلایه، چزابه، فکه و منطقه عملیاتی فتح المبین در مقابل شوش -شرق کارون فعالیت های مهندسی صورت گرفته است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، از سانحه آتش سوزی یادمان طلائیه که سازه ای از نی و آهن بود، در اوایل ماه محرم اظهار تأسف نمود که در حال حاضر با تلاش بنیاد حفظ آثار مقدمات پذیرایی اولیه انجام می گیرد.

وی دومین محور فعالیت عملیاتی ستاد را استفاده از ظرفیت های رزمی، مذهبی و ورزشی جهت استقرار و پذیرایی از زائرین عنوان کرد و افزود: توسعه تسهیلات زیستی-رفاهی در مناطق عملیاتی با کمک یگانهای ارتش و سپاه، بازسازی بیمارستانهای صحرایی امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، آماده سازی اردوگاههای ایام جنگ برای پذیرایی از زائرین از جمله این فعالیت ها می باشد.

سردار باقرزاده با ابراز تشکر از توجه ریاست جمهور و هیأت دولت جهت همکاری با ستاد مرکزی راهیان نور به برخی از مساعدتهای سازمانها و وزارتخانه ها اشاره کرد و گفت : شرکت رجا بر اساس حمایت دولت از 3 الی 24 اسفند بلیط نیم بها در اختیار زائرین قرار می دهد، برقراری تسهیلات ترابری در سطح استانها از طریق استانداری، برقراری پست اورژانس، برقراری ایستگاههای صلواتی ، کمکهای تغذیه ای وزارت بازرگانی به صورت رایگان، تقویت شبکه خدمات ارتباطی تلفن همراه در نقاطی که تا کنون در مناطق عملیاتی آنتن دهی نداشت و نصب تلفن کارتی در مناطق عملیاتی از جمله همکاری های ارگانهای دولتی است.

وی به پشتیبانی وزارت علوم در منطقه هویزه اشاره کرد و افزود : این وزارتخانه گروههای دانشجویی را که در هویزه برای خدمات دهی به زائرین مستقر می شوند را پشتیبانی می کند و تسهیلاتی را برای اعزام هیأتهای علمی دانشگاهها و دانشجویان قرار خواهد داد.

سردار باقرزاده به همکاری سازمان تربیت بدنی اشاره کرد و افزود : این سازمان علاوه بر پشتیبانی کلان در یادمان دهلاویه در شهرهای آبادان، خرمشهر، اندیمشک، ایلام، سوسنگرد، دزفول سالنهای سرپوشیده در حدود یکماه برای اسکان کاروانهای زیارتی در اختیار بسیج قرار می دهد. همچنین وزارت جهاد کشاورزی با برقراری ایستگاههای صلواتی، وزارت تعاون به صورت واحد معین در حوزه عمرانی ، وزارت راه و ترابری، وزارت کار و امور اجتماعی و سایر وزارت خانه ها به تناسب مسئولیتهای خود انجام وظیفه خواهند کرد.

وی در ادامه تأکید کرد: وزارت بهداشت -درمان و آموزش پزشکی ضمن ایجاد آمادگی در واحدهای تابعه استانهای خوزستان، ایلام و کرمانشاه واحدهای پزشکی سیار و ثابت را در محل اسکان زائرین و یادمانها مستقر می کند و واحدهای اورژانس در مسیر این استانها تقویت می شود و بیمارستانهای این مناطق آمادگی لازم را برای حوادث احتمالی خواهند داشت.

سردار باقرزاده ، تشریح وضعیت جغرافایی عملیاتی از طریق توزیع بروشور و نقشه و راهنما، آشنا سازی زائرین با طرحها و تاکتیک های به کار گرفته شده در طول دفاع مقدس، آشنایی با اقدامات دشمن در منطقه، بیان خاطرات و حوادث مهم و حماسه ساز سالهای دفاع مقدس، آشناسازی نسبی زائرین با سیر تحولات 8 سال دفاع مقدس، آشنا سازی زائرین با سیره عملی فرماندهان و رزمندگان اسلام همچنین توزیع محصولات فرهنگی و تبلیغی شامل کتاب، CD و توزیع نشریه امتداد در بین زائرین را از عمده ترین اقدامات جهت توجیه زائرین می توان نام برد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس از اهداء دو عنوان کتاب به مردم خوزستان خبر داد و یادآور شد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس هدیه ای را برای مردم خوزستان و به خصوص مردم دلاور دشت آزادگان که هر سال ما مزاحمشان هستیم در نظر گرفته است. مردم دشت آزادگان در طول جنگ تحمیلی در نوک پیکان دفاعی کشور و در مقابل تهاجمات دشمن ایستادگی کردند و شهدای بسیاری را تقدیم کردند و به علت مشکلات پس از جنگ نارسایی هایی در امور معیشتی این عزیزان به وجود آمده شاید بخشی از این جوانان این مرز و بوم، آنهایی که جنگ را ندیده اند نسبت به تاریخ درخشان مردم این منطقه در طول دفاع مقدس و انقلاب نا آشنا باشند لذا دو کتاب «هویزه در 8سال دفاع مقدس» و «دشت آزادگان در 8 سال دفاع مقدس» نوشته«حمید طرفی» به چاپ رسیده است که بخش اعظم آن به مردم استان خوزستان اهداء خواهد شد و همچنین این دو کتاب به صورت رایگان در اختیار مدارس، مساجد، مراکز فرهنگی و حوزه های علمیه قرار خواهد گرفت.

سردار باقرزاده افزود : بنیاد دو دغدغه عمده در این زمینه دارد. دغدغه اول جستجو و تلاش پیرامون راههای بهسازی خدمات عمومی برای پاسخگویی به روند رو به گسترش زائرین راهیان نور و دومین مسئله، پیدا کردن یک فرایند ملی که بتواند در بقیه ایام سال در فقدان فعالیتهای کاروان راهیان نور به عنوان یک جایگزین مناسب عمل کند.

وی با اشاره به طرح «دانش آموزان راوی» که با کمک آموزش و پرورش، سازمان بسیج دانش آموزی و دانشجویان در حال انجام است، افزود: با این طرح در تلاش هستیم که دانش آموزان با مسائل دفاع مقدس به نحوی آشنا شوند که هر دانش آموز بتواند حداقل 10 دقیقه راجع به یکی از عملیاتهای دفاع مقدس کنفرانس دهد که با آموزش 200 دانش آموز این طرح آغاز شده است.

سردار میرفیصل باقرزاده در پایان با اشاره به توجه ویژه رئیس جمهور به مقوله راهیان نور خاطر نشان کرد: نگاه دولت به مقوله راهیان نور یک نقطه عطفی در ضرورت پرداختن و بازگشت به ارزشهای دفاع مقدس است. این نگاه دولت بسیار امیدوار کننده است چراکه حرکت راهیان نور یک حرکت لازم، سالم و حامل پیامهای اساسی است لذا دولت خود را موظف به حمایت از این حرکت می داند.

بر اساس این گزارش، تدفین پیکر مطهر یکی از شهدای گمنام در روز پنجشنبه 11 اسفندماه در دهلاویه همراه با مراسم دعای کمیل، تدفین سه شهید گمنام در موزه خرمشهر، برگزاری مراسم بزرگداشت عملیات فتح المبین در روز جمعه 2 فروردین 85 همراه با دعای ندبه در محل یادمان این عملیات در مقابل شهر شوش -غرب رود کرخه توسط ارتش جمهوری اسلامی، برپایی نمایشگاههای ویژه فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس در مناطق یامانی از جمله به نمایش گذاشتن قایقهای غنیمتی ارتش متجاوز انگلیس در محل یادمان والفجر 8 مقابل شهر فاو توسط نیروی دریایی سپاه از دیگر برنامه های ویژه فرهنگی در طول دوره سفر کاروانهای راهیان نور امسال است.