تبیان، دستیار زندگی
در جشنواره فیلم فجر ضرورت نمایش قصه های دور و آشنا بررسی و تحلیل آمارهای موجود جمعیتی نشان می دهد كه كشور ایران از جوانترین كشورهای جهان است. با توجه به اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی ضروری است كه كلیه روش ها و شیوه های مناسب ت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به مناسبت نمایش فیلم «ابراهیم خلیل الله» در جشنواره فیلم فجر

ضرورت نمایش قصه های دور و آشنا


بررسی و تحلیل آمارهای موجود جمعیتی نشان می دهد كه كشور ایران از جوانترین كشورهای جهان است. با توجه به اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی ضروری است كه كلیه روش ها و شیوه های مناسب تاریخی و دینی كه تاكنون برای جوانان و به ویژه نسل سوم این مرزوبوم بازگو نشده گفته شود. در این میان سینما و تلویزیون به عنوان یك رسانه عمومی فراگیر و در خدمت مردم از اهمیت خاصی در میان جوانان برخوردار است. تاریخ ایران سراسر از رویدادهایی است كه به تصویر كشیدن آنها خود می تواند بخش اعظمی از سینمای تاریخی ایران را شامل شود. این درحالی است كه متأسفانه بخش خصوصی برای ساخت چنین آثاری سرمایه گذاری لازم نمی كند. چنانچه تاكنون این گونه آثار نتوانسته آن طور كه بایسته است در سینمای ما جلوه كند. اما تلویزیون در سال های اخیر به كمك سینما آمده و با ساخت آثار تاریخی و دینی توانسته قدم های بزرگی در این زمینه بردارد، توجه به سینمای تاریخی و دینی از آن جهت در كشور ما مهم است كه نسل جوان و نوجوان ما در چند سال اخیر به نوعی دچار انقطاع فرهنگی و تاریخی شده و به میزان زیادی از تاریخ و فرهنگ كهن ایرانی فاصله گرفته است. این بحث آن هنگام دارای اهمیت بیشتری می شود كه جوان ایرانی با فاصله گرفتن از فرهنگ و تاریخ ایران فرهنگ غرب را آلترناتیو خود می بیند. فرهنگی كه بسیار با جامعه ما فاصله دارد و هر اندازه فرهنگ جدید و قدیم ایران دارای پشتوانه است، آن فرهنگ تهی و بعضا مخرب است.

این اتفاق ضرورت حركت به سوی تولید سریال های تاریخی و مذهبی را در شرایط امروز كشور هر چه بیشتر توجیه می كند. رویكردی كه مدتی است در دستور كار شبكه های مختلف تلویزیون قرار دارد. در این میان سهم شبكه دوم با تولید آثاری چون «او یك فرشته بود» ، «مریم مقدس» و اخیرا «ابراهیم خلیل الله» بیش از شبكه های دیگر است. البته پیش از این مجموعه هایی مانند «امام علی(ع)» «كودتای سیاه»، «تنهاترین سردار»، «ولایت عشق» و... در كانال های دیگر نیز ساخته شده اند اما فیلم «ابراهیم خلیل الله» از تولیدات جدید شبكه دوم كه به مقطع زندگی حضرت ابراهیم(ع) در دوران رسالت این بزرگوار می پردازد و مناسك حج برای اولین بار در این فیلم به صورت تأثیرگذاری به تصویر كشیده شده است. این اثر كه در جشنواره امسال فیلم فجر نیز به نمایش درآمد توانست نظر نسبی منتقدان را به خود جلب نماید. ابراهیم خلیل الله فیلم- سریالی است كه نشان از دغدغه های ذهنی كارگردان جوان آن دارد. فیلمی كه در قالب داستانی و در حال و هوایی عرفانی، مذهبی و دینی نمود پیدا كرده است. شاید فیلم «ابراهیم خلیل الله» به عنوان آرمان های نهفته در دل محمدرضا ورزی كارگردان آن نباشد اما برای رسیدن به آنچه كه باید باشد و می خواهد، پس از سال ها اثری را تولید كند كه بتواند آینده سینمای دینی و تاریخی را به نوعی تضمین كند، گامی استوار است. البته نباید در تولید این فیلم حمایت شبكه دوم را نادیده گرفت، چرا كه ساخت آثار تاریخی و دینی در جهت آرامش روح و پالایش و تهذیب روان مخاطب ایرانی به خصوص جوانان می تواند بسیار موثر و تأثیرگذار باشد. به هر روی آنچه در ساخت كار دینی و مذهبی مهم می نماید. سرمایه گذاری و حمایت مسئولین تلویزیون از این گونه آثار است تا با تولید فیلم ها و سریال هایی چون ابراهیم خلیل الله خلاء وجود چنین آثاری در تلویزیون را پر كنند.

اگرچه جشنواره این دوره چندان روی خوشی به این دسته آثار نشان نداد، ولی استمرار تولید فیلم هایی از این قبیل- آن هم به دست جوانان مستعد و خلاق- می تواند در سال های آتی ضمن پر كردن خلاء موجود، باعث افزایش انگیزه در هنرمندان دارای دغدغه سوژه ها و مضامین تاریخی- مذهبی بشود .


لینک ها :

بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

«ابراهیم خلیل‌الله» در پایان راه

60 اثر ایرانی و خارجی در دومین روز جشنواره