تبیان، دستیار زندگی
سفرهای خارجی رئیس جمهور در سالی که گذشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفرهای خارجی رئیس جمهور در سالی که گذشت

احمدی نژاد

روابط بین المللی و روابط بین الدولی از شاخصه های اصلی سیاست خارجی و دیپلماسی هر کشوری است. سفرهایی که گاه برای شرکت در اجلاس و کنفرانس های بین المللی است و گاه برای عقد قرارداد میان کشورها است.ایران نیز از این مهم مستثنی نبوده است. در سال 89 رئیس جمهور ایران و وزیر امور خارجه ایران به تعدادی از کشورهاسفر کرده و عده ای از رجال سایر کشوره به ایران آمده اند. هر یک از این سفرها دستاورد و نتیجه ای برای ایران داشته است. در مطلب زیر تنها سفرهای دکتر محمود احمدی نژاد آورده می شود.

سفرهای خارجی

توضیحات

سفر به زیمباوه و اوگاندا

رییس جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت ماه به منظور سفر دوره‌ای به کشورهای زیمبابوه و اوگاندا رفت.

وی پس از ملاقات و مذاکره با همتای زیمباوه‌ای خود و بازدید از روند ارتقاء کارخانه نساجی و خط تولید تراکتور و همچنین بازدید از نمایشگاه تجاری زیمبابوه ، بعدازظهر جمعه این کشور را به مقصد اوگاندا ترک کرد.

دیدار و مذاکره با مقامات ارشد اوگاندا و دیدار با تجار و ایرانیان مقیم از جمله برنامه سفر رییس جمهور به این كشور بود.

سفر به نیویورک

رییس جمهوری اسلامی ایران در 12 اردیبهشت ماه به منظور شركت در اجلاس بازنگری معاهده NPT عازم نیویورك شد.

دكتر محمود احمدی نژاد در مقر سازمان ملل پیشنهادات و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران را در موضوع امنیت جهانی مطرح كرد.

سفر به تركیه

رییس جمهور در خرداد ماه برای شركت در نشست سران آسیایی (سی كا) با موضوع امنیت ، اعتماد متقابل و كار مشترك در منطقه ، عازم تركیه شد.

نشست سران آسیایی (سی كا) از سال 2002 به پیشنهاد نورسلطان نظربایف رییس جمهور قزاقستان با هدف فعال كردن همكاری برای صلح و ثبات در‌آسیا برگزار می شود.

سفر به تاجیكستان

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر به سه كشور آسیایی (تركیه ، تاجیكستان و چین) به منظور شركت در كنفرانس «آب برای حیات» استامبول را به مقصد دوشنبه پایتخت تاجیكستان ترك كرد.

سفر به چین

رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفرهای خارجی خود و به منظور شركت در نمایشگاه اكسپو 2010 به چین رفت.

این نمایشگاه با شعار (شهر بهتر ، زندگی بهتر) از مهمترین رویداد های بین المللی در سال 2010 میلادی به شمار می رود كه هر كشور تلاش می كند عظمت و تمدن تاریخی گذشته خود و همچنین فرهنگ ، نوع آوری و خلاقیت های كشور و ملت خود را در آن ارائه نماید.

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران نیز با الهام از شعار (تنوع فرهنگ شهری) دراین نمایشگاه حضور پیدا كرد.

سفر به مالی

در تیرماه سال گذشته رییس جمهور در سفر یك روزه به كشور مالی با رییس جمهور و نخست وزیر این كشور در خصوص مسایل منطقه و جهان ومسایل دوجانبه دیدار و گفت و گو کرد.

سفر رئیس جمهور به نیجریه

دكتر احمدی نژاد پس از ترك مالی به نیجریه سفر كرد.

حضور در اجلاس سران D8 ، دیدار با رییس جمهور نیجریه ، سخنرانی در جمع گروههایی از مردم ، دیدار با منتخبین ، كاركنان و اعضای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیجریه از جمله برنامه های سفر رییس جمهور به این كشور بوده است.

سفر رییس جمهور به قطر

رییس جمهوری اسلامی ایران درصدر هیاتی بلندپایه در شهریور ماه به دوحه پایتخت قطر رفت.

دیدار با شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر، شركت در مذاكرات هیات‌های عالی رتبه دوكشور، شركت درمراسم ضیافت افطار، ملاقات با جمعی از سفرای مقیم كشور قطر ، دیدار با نخبگان ایرانی مقیم قطر وشركت در كنفرانس خبری از جمله برنامه های دكتر احمدی نژاد در این سفر بود.

سفر رئیس جمهور به سوریه و الجزایر

رییس جمهوری اسلامی ایران پیش از عزیمت به نیویورك برای شركت در مجمع عمومی سازمان ملل به كشورهای سوریه و الجزایر سفر کرد.

دكتر محمود احمدی نژاد در جریان سفر به سوریه و الجزایر در ملاقات با رؤسای جمهور این دو كشور ، مهم‌ترین مسائل مربوط به روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

سفر به نیویورك

رییس جمهوری اسلامی ایران شهریور ماه در صدر هیاتی بلند پایه ، وارد نیویورك شد.

ایراد سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل ، سخنرانی در اجلاس تقریب مذاهب و گفتگوی صلح ، سخنرانی در اجلاس توسعه هزاره ، دیدار و گفتگو با مقامات ارشد حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل ، گفتگو با اصحاب رسانه و همچنین دیدار با ایرانیان مقیم آمریكا و مقامات مذهبی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های رسمی دكتر احمدی‌نژاد به نیویورك قرار گرفت.

سفر به لبنان

رییس جمهوری اسلامی ایران به منظور بررسی راه های تقویت مناسبات دو جانبه و تبادل نظر درباره مهمترین موضوعات منطقه در صدر هیاتی بلند پایه سیاسی اقتصادی در مهر ماه به لبنان سفر کرد.

این سفر به دعوت رسمی میشل سلیمان رییس‌جمهور لبنان و در چارچوب توسعه روابط سیاسی دو كشور و تعمیق همكاری‌های اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی انجام گرفت.

دیدار و تبادل نظر با مقامات ارشد لبنان و برخی از شخصیت های سیاسی برجسته این كشور و امضای قراردادهای اقتصادی و یادداشت تفاهم هایی در زمینه های تجاری ، صنعتی ، آب و برق ، بهداشت و همكاری های علمی و آموزشی از جمله اهداف و برنامه های این سفر دو روزه بود.

سفر به باكو

رییس جمهوری اسلامی ایران به منظور شركت در سومین اجلاس سران كشورهای حاشیه دریای خزر ، به باكو پایتخت جمهوری آذربایجان رفت.

دكتر احمدی نژاد در این سفر ضمن شركت در نشست سران كشورهای ساحلی دریای خزر با همتای آذربایجانی خود نیز بطور رسمی درباره گسترش روابط دوجانبه دیدار و مذاكره شد.

دومین اجلاس سران كشورهای حاشیه دریای خزر سال 86 با حضور الهام علی‏اف ، نورسلطان نظربایف ، ولادیمیر پوتین و قربان قلی بردی محمداف ، رییسان جمهوری آذربایجان ، قزاقستان ، روسیه و تركمنستان در تهران برگزار شد و سران كشورهای حاشیه خزر در این نشست ، اعلامیه نهایی اجلاس را تصویب كردند.

سفر به تركیه

رییس جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در یازدهمین اجلاس سران اکو ، به ترکیه سفر کرد.

دكتر محمود احمدی نژاد در این سفر دو روزه علاوه بر سخنرانی در جمع سران اکو ، با تعدادی از مقامات شرکت کننده در اجلاس ، ازجمله نخست وزیر و رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

فرآوری: عطاالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منبع: