تبیان، دستیار زندگی
تعطیلات به معنی همراه خانواده بودن و لذت بردن از با آن ها بودن است. نترسید! تعطیلات عید به این معنا نیست که ترازوی منزل شما بزرگ ترین دشمن شما شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنترل وزن در تعطیلات نوروز

www.novindiet.com

کنترل وزن


تعطیلات به معنی همراه خانواده بودن و لذت بردن از با آن ها بودن است. نترسید! تعطیلات عید به این معنا نیست که ترازوی منزل شما بزرگ ترین دشمن شما شود. سعی کنید یاد بگیرید که چگونه هم از این تعطیلات لذت ببرید و هم در برنامه کاهش وزن شما خللی ایجاد نشود. همه چیز در اعتدال خلاصه می شود. بدین معنی كه شما به خوردن خود نظارت داشته و میزان غذای مصرفی را تحت کنترل خود داشته باشید.


خبر خوش این است که تحقیقات علمی نشان می دهد متوسط افزایش وزن در طول 1 تا 2 هفته تعطیلات کمتر از نیم کیلوگرم است که بسته به وزن شما متغیر است. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که افرادی که دچار افزایش وزن بیشتری و یا چاقی مفرط هستند در طول تعطیلات افزایش وزن بیشتری پیدا می کنند. دوران تعطیلات نباید برای شما به معنی یک فاجعه در برنامه کاهش وزن باشد. با رعایت چند تکنیک ساده و آسان و کمی برنامه ریزی، شما می توانید رژیم غذایی خود را در این دوره نیز تحت کنترل خود در آورید.

قبل از نوروز اهداف تان را برای حفظ تناسب اندام تنظیم نمایید:

1- در دوران عید می بایست از فعالیت بدنی مکفی برخوردار باشید. پس قبل از عید و یا در روزهای اول سال جدید، چند دقیقه را به نوشتن اهداف و راه کارهایی برای افزایش فعالیت بدنی و حفظ تناسب اندام خود در نوروز اختصاص دهید. همه ی ما برای سال جدید خود نقشه می کشیم که انشاءالله به چه اهدافی در زمینه های مختلف زندگی و فعالیت های روزمره خود دست یابیم. در سال جدید کنترل وزن و نیز تناسب اندام را به عنوان یک هدف اصلی مورد توجه قرار دهید.

تحرک بدنی و ورزش اکثر افراد در ایام عید نوروز کاهش می یابد؛ در صورتی

که مشغله ی کاری دیگر بهانه ی قابل قبولی برای عدم تحرک بدنی شما

نمی باشد. حالا که می خواهید از تنقلات معمول در ایام عید استفاده

نمایید از ورزش برای ایجاد تعادل در انرژی سوخت و ساز خود بهره جویید

2- در نوشتن اهداف تان در عید نوروز مثبت نگر باشید و از جملات انرژی بخش استفاده کنید. برای مثال بنویسید:(در ایام نوروز و نیز سال جدید از گردش، ورزش، مهمانی و غذاهای سالم به طور متوازن لذت خواهم برد.)

3- برای خود ذکر نمایید که اگر در عید نوروز بتوانید به اهداف تان نایل گردید چه مزایایی را برای شما به ارمغان می آورد و در پایان تعطیلات چه قدر از این بابت خوشحال و راضی خواهید بود و یا اگر نتوانید به اهداف کنترل وزن تان نایل گردید و وزن اضافه کنید در پایان تعطیلات چه قدر اندوه و حسرت خواهید خورد.

4- اهداف تان را در جایی جلوی چشم قرار دهید و حتما هر روز صبح آن ها را مطالعه کرده و به خودتان یادآوری نمایید.

دید و بازدید و مهمانی های عید نوروز:

توصیه های متخصصین تغذیه حاکی از آن است که ایام تعطیلات سال نو زمان خوبی برای شروع رژیم غذایی محدود شونده نیست، ولی این بدان معنا نیست که شما در انتهای تعطیلات افسردگی ناشی از رده ی وزنی بالاتر را تجربه نمایید.

اگر چه این منطقی نیست که شما خود را از دید و بازدید و همنیشنی با دوستان و فامیل به بهانه ی رژیم کاهش وزن محروم نمایید ولی توجه به نکات ذیل حداقل از افزایش وزن شما در این دوران جلوگیری می نماید:

* مصرف شیرینی در دید و بازدید های عید رایج است ولی همان طور که می دانید مواد نشاسته ای و قندی ای که در شیرینی جات وجود دارند به راحتی تبدیل به چربی می گردند و فرد را چاق می سازند. لذا باید تا حد ممکن از مصرف شیرینی و آجیل در ایام عید خودداری نمود.

در هنگام دید و بازدید عید اگر شما در طی روز به ملاقات چند خانواده می روید لازم نیست از همه ی انواع مواد غذایی که معمولا پُرشیرینی و پُرچرب هستند، به اندازه ی زیاد و بدون توجه استفاده نمایید. کافی است که قبل از شروع به خوردن آجیل و یا شیرینی به میزانی که می خواهید بخورید توجه داشته باشید.

* از طرف دیگر متاسفانه در طی دید و بازدیدها و مهمانی های ایام نوروز، ممکن است در مصرف میوه، سبزی، سالاد و ... که دارای انرژی متعادل و نیز کربوهیدرات های پیچیده می باشند کوتاهی شود. قندهای پیچیده ی موجود در سبزی و میوه جات از اشتهای کاذب شما پیشگیری می نماید. علاوه بر آن که در پیشگیری از چاقی شکمی موثر می باشند. پس در هنگام پذیرایی اولین چیزی که برای خوردن انتخاب می نمایید باید از ظرف میوه باشد.

فعالیت بدنی

* تحرک بدنی و ورزش اکثر افراد در ایام عید نوروز کاهش می یابد؛ در صورتی که مشغله ی کاری دیگر بهانه ی قابل قبولی برای عدم تحرک بدنی شما نمی باشد. حالا که می خواهید از تنقلات معمول در ایام عید استفاده نمایید از ورزش برای ایجاد تعادل در انرژی سوخت و ساز خود بهره جویید.

* در ایام تعطیلات باید به میزان کافی آب نوشیده شود چرا که برخی از افراد به هنگام تشنگی، غذای بیشتری می خورند یعنی تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیرند و نیز سعی کنید تشنگی خود را با آب و یا چای کم رنگ برطرف سازید و از نوشابه و شربت استفاده نکنید.

از بین مواد غذایی ای که در دید و بازدیدها به شما تعارف می شود بیشتر چای( بدون قند)، میوه، خیار و خوراکی های کم کالری را انتخاب کنید و شیرینی جات و آجیل را بسیار اندک مصرف کنید(مثلا در هر بازدید به تکه ای از یک شیرینی و یک تا دو عدد پسته اکتفا کنید).

* برنامه ی غذایی روزانه تان را از پیش در ذهن تان مجسم کنید و سعی کنید که مطابق برنامه عمل کنید و قبل از رفتن به مهمانی برای خود مشخص کنید که چه میزان غذا خواهید خورد و سعی کنید مطابق با برنامه ی خود رفتار کنید.

* سعی کنید در مهمانی های ناهار و یا شام دسته جمعی و فامیلی، هرگز با شتاب و عجله غذا نخورید و غذا را مزه مزه کرده و به آرامی بخورید و مکث زیادی بین لقمه های غذا داشته باشید. توصیه آن است که هر وعده ی غذایی شما 15 تا 20 دقیقه طول بکشد.

در هنگام پذیرایی اولین چیزی که برای خوردن انتخاب می نمایید باید از ظرف

میوه باشد

* در مهمانی ها نه خودتان غذای زیادی را در ظرف غذای تان بکشید و نه اجازه دهید دیگران این کار را برای شما انجام دهند. اگر حجم غذای زیادی در بشقاب شما گذاشته شد، مجبور نیستید تمام آن را میل کنید و فقط مقداری را که مجاز به مصرف هستید مصرف نمایید.

* سعی کنید از بین غذاهای ارائه شده در مهمانی ها، بیشتر غذاهای کم چرب و کم کالری و کبابی را انتخاب کنید. انتخاب تان بیشتر غذاهای کم چرب و سرخ نشده و ماست و سالاد فراوان باشد و برنج و نان را کم مصرف کرده و از سیب زمینی و مواد غذایی چرب و یا سرخ کردنی پرهیز کنید و بدین شیوه از مهمانی و غذا نیز لذت ببرید.

* ممکن است در مهمانی به همراه غذا، دوغ و یا نوشابه و یا ترشی سرو شود، ولی شما این موارد را مصرف نکنید و به جای آن آب را به عنوان نوشیدنی مصرف نمایید. اگرچه مصرف این نوع مواد غذایی دارای انرژی زیادی نیست ولی اشتهای شما را افزایش می دهد.

در آخر به خاطر داشته باشید هدف از دید و بازدید و مهمانی های ایام عید، خوردن زیاد نیست بلکه بیشتر از در کنار اقوام و خانواده بودن لذت ببرید.

" تعطیلات بسیار خوشی را برای تان آرزومندیم "

برای مشاهده ی وب سایت دکتر فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی – همکار تبیان

متخصص تغذیه و متابولیسم، فوق تخصص چاقی و دیابت

بخش تغذیه تبیان


* مطالب مرتبط:

نوروز و عوارض سلامتی بعد از آن

رفتارهای نادرست غذایی در نوروز

هفت سین سلامتی

برای حفظ سلامتی بدن در ایام نوروز باید ...

هنگام تعطیلات، تغذیه مناسب را تعطیل نکنید

نحوه تغذیه در طول مسافرت و محل اقامت

تغذیه در ایام نوروز

تعطیلات عید و رژیم غذایی

عید و نکات لازم برای لاغر شدن

نوروزی زیبا با تغذیه‌ای مناسب(1) و (2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.