تبیان، دستیار زندگی
محسن هاشمی ۱۱ سال است که ریاست هیئت مدیره و مدیرعاملی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و نایب رئیس اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به عهده دارد، با ارسال نامه‌ای به محمدباقر قالیباف از سمت خود استعفا کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکلیف مترو را روشن کنید

مترو

امروزه ترافیک، آلودگی هوا و صرف وقت و هزینه زیاد برای سفرهای درون شهری از معضلات و مشکلات بسیار قابل توجه در کشورهای در حال توسعه و خصوصا کلان شهرهاست. این مشکلات موجب شده مسئولان تمام تلاش خود را برای حل آن به کار گیرند؛ تا علاوه بر بالابردن سطح سلامت جامعه، موجبات صرفه‌جویی‌های اقتصادی را فراهم کنند.

توجه به حمل و نقل عمومی و توسعه آن یکی از راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا و حل مشکل ترافیک است. سیستم‌های حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس، مترو و... باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و بهره‌برداری شود که تا حد ممکن علاوه بر جلب رضایت حداکثری شهروندان، انگیزه و تمایل آنان را برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی افزایش دهد. یکی از وسایل حمل و نقل عمومی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته قطارهای شهری است. ایمنی بسیار بالا، راحتی و آسایش مسافران، کاهش مصرف انرژی، سرعت مناسب، قیمت پایین حمل مسافر در مقایسه با خودروهای شخصی، کاهش آلودگی هوا، سهولت در جابجایی، کاهش زمان و هزینه و کاهش ترافیک از جمله مزیت‌های قطار شهری نسبت به سایر وسایل نقلیه عمومی است.

از دیگر مزایای استفاده از مترو صرفه‌جویی در مصرف سوخت است که باعث حل بسیاری مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می‌‌‌‌شود. علاوه بر این در هر سفر حدود 6 دهم لیتر در مصرف سوخت و 27دقیقه در اتلاف وقت صرفه جویی ‌می‌شود.

بنابراین یکی از راههای برون‌رفت از آلودگی هوا و ساماندهی ترافیک شهر تهران، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی بخصوص متروست. شرکت بهره برداری متروی تهران ماموریت تعمیر و نگهداری تجهیزات ثابت و متحرک مترو، کلیه فضاها و ابنیه فنی و ایستگاه‌ها، خدمت‌رسانی دقیق، ایمن و سریع به مسافران و جلب رضایت مندی آن ها را از بدو ورود به ایستگاه های مترو تا هنگام ترک ایستگاه بر عهده دارد. هم اکنون شبکه متروی تهران با 115 کیلومتر طول و 68 ایستگاه؛ در سه خط درون شهری (خطوط 1، 2 و 4) و یک خط برون شهری (خط 5)، با ناوگانی دربرگیرنده 93 رام قطار؛ به مسافران مترو خدمات رسانی می کند و روزانه بیش از یک میلیون و 700 هزار سفر در کارنامه آن ثبت می‌شود.

معاون شهردار تهران گفته: با ورود واگن‌های جدید مترو و تأمین منابع مالی مورد نیاز آن تا پایان سال 90 ظرفیت متروی تهران بیش از دو برابر شده و به روزی 4 میلیون نفر جابه‌جایی می‌رسد

از آغاز بهره برداری متروی تهران در اسفند ماه سال 1377، تا زمان دوازدهمین سالگرد بهره برداری از متروی تهران، تعداد سفرهای انجام شده در مترو از مرز سه میلیارد سفر گذشته است. این در حالی است که تنها در 9 ماه اول سال جاری، 344 میلیون سفر توسط شرکت بهره‌برداری متروی تهران انجام شده و تا پایان سال به حدود نیم میلیارد (500 میلیون) سفر خواهد رسید.

صرفه جویی اقتصادی 30 هزار میلیارد ریالی، یک میلیارد و 630 میلیون لیتری بنزین و یک میلیارد و 690 میلیون لیتری گازوییل، بخشی از اثرات اقتصادی و زیست محیطی برآمده از جابه جایی سه میلیارد مسافر در شبکه متروی تهران است.

به گفته معاون شهردار تهران: با ورود واگن‌های جدید مترو و تأمین منابع مالی مورد نیاز آن تا پایان سال 90 ظرفیت متروی تهران بیش از دو برابر شده و به روزی 4 میلیون نفر جابه‌جایی می‌رسد؛ ضمن اینکه با رسیدن واگن‌های جدید و راه‌اندازی خطوطی که در آستانه بهره‌برداری هستند، تا پایان امسال نیز بر ظرفیت مترو اضافه می‌شود. ایشان همچنین پیش بینی کرده است که با افتتاح میانگین ماهانه یک ایستگاه، مترو در تهران به جایگاه جابه‌جایی سالانه یک میلیارد نفر دست یابد. وی ابراز امیدواری کرده است که دولت برای خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان به خصوص در روزهای پایانی سال که میزان سفرها و تردد در شهر افزایش می‌یابد، اعتبارات مصوب مترو را پرداخت کند تا با ورود واگن‌های جدید ضمن بهره برداری کامل از ایستگاه‌های جدید مترو خدمات رسانی مناسب تری در سایر خطوط به شهروندان ارایه شود.

مترو

سال هاست که با شنیدن نام مترو ریاست محسن هاشمی برای ما تداعی می شود و در این مدت شاهد پیشرفت های زیادی در این زمینه بوده ایم. اما چند روز پیش خبر استعفای ایشان را از رسانه و ها و منابع اطلاعاتی شنیدیم.

محسن هاشمی 11 سال است که ریاست هیئت مدیره و مدیرعاملی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و نایب رئیس اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به عهده دارد، با ارسال نامه‌ای به محمدباقر قالیباف از سمت خود استعفا کرد که این استعفا مورد موافقت شهردار تهران قرار گرفت.

محسن هاشمی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با ارسال نامه ای به دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران ضمن تشریح عملکرد خود و قدردانی از حمایت های شهردار تهران ، محدودیت هایی را که مانع توسعه خدمات مطلوبتر به شهروندان تهرانی است برشمرد و از سمت خود استعفا کرد .

در بخشی از نامه استعفای محسن هاشمی خطاب به شهردار تهران آمده است: عطف به استعفاهای مکرر گذشته و پیرو مصوبه اخیر در مورد ابقای این جانب برای یک دوره جدید، ضمن قدردانی از عنایات و اطمینان مجدد آن بزرگواران ، همانگونه که مستحضر می باشید ، 17 سالی است که به عنوان عضو، رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مترو تهران انجام وظیفه می کنم. خوشبختانه با حمایت اعضای محترم مجمع، هیئت مدیره و همکاری و تلاش کارگران، کارکنان، مشاوران، پیمانکاران و صنعت گران موفق به راه اندازی حدود 125 کیلومتر از خطوط مترو در 4 خط با 75 ایستگاه شده ایم. اخیرا هم انجام 3 میلیارد سفر با حدود 800 واگن در شهر تهران را جشن گرفتیم. در طول این سال ها هم سیستم حمل و نقل ریلی تهران توانست کارایی خود را نشان داده و مورد استقبال همشهریان قرار گیرد .

در بخش دیگری از این نامه آمده است: هم اکنون نیز 15 کیلومتر از تونل و ایستگاه های مترو آماده ریل گذاری و نصب تجهیزات بوده و در صورت حمایت ، راه اندازی حدود 15 کیلومتر مترو در سال به راحتی امکان پذیر خواهد بود و سرعت ساخت تونل با 4 دستگاه حفار اتوماتیک به بیش از 20 کیلومتر در سال خواهد رسید.

در ادامه این نامه آمده است: متاسفانه علی رغم حمایت مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران برای تامین نقدینگی از طرق مختلف از جمله بودجه سالیانه، فاینانس بین المللی، حساب ذخیره ارزی و اوراق مشارکت، به دلایل مختلف از جمله تحریم خارجی و مشکلات داخلی امکان استفاده از اعتبارات قانونی فراهم نمی گردد و با وجود درآمد ارزی در سال های اخیر ، برنامه های مهم مترو در امر توسعه خطوط با عدم همکاری دولت دچار تاخیر در تجهیز می شود .

وی در این نامه با اشاره به مشکلات نقدینگی برای خدمت رسانی به مردم آورده است: متاسفانه هم اکنون به دلیل کمبود و تجهیز ناقص واگن از نصف ظرفیت خطوط استفاده می شود، این در حالی است که واگن ها و تجهیزات آن در گمرک در حال خاک خوردن هستند.

از آغاز بهره برداری متروی تهران در اسفند ماه سال 1377، تا زمان دوازدهمین سالگرد بهره برداری از متروی تهران، تعداد سفرهای انجام شده در مترو از مرز سه میلیارد سفر گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرارو، محمد رویانیان از بی‌مهری‌های شهرداری گله کرده و اظهار داشته است: «در پنج سالی که از فعالیت دولت های نهم و دهم سپری شده، بیش از پنج برابر سالهای مدت مشابه پیش از 1384 به مترو تهران اعتبار تعلق گرفته است. اما باز هم آقایان از بی مهری دولت به خود سخن می گویند».رویانیان صراحتاً اعلام کرده است که شرکت حمل و نقل ریلی کشور آمادگی دارد تا به نمایندگی از دولت تصدی ساخت و اداره متروی تهران را بر عهده گیرد تا قیمت بلیت از 150 تومان تجاوز نکند. در حالی ساعتی بعد از این اعلام موضع، محسن هاشمی استعفای خود از مدیریت متروی تهران را به محمدباقر قالیباف تقدیم کرد که پیش از این نیز دولت آمادگی خود را برای بر عهده گرفتن مدیریت متروی تهران اعلام کرده بود. حال باید دید اینک که هاشمی نیز از مدیریت مترو استعفا کرده است، آیا فصل جدیدی در تاریخ متروی تهران گشوده می‌شود؟ و آیا تغییراتی در روند توسعه مترو ایجاد خواهد شد؟

مترو به عنوان پاک‌ترین، سالم‌ترین، سریع‌ترین، ایمن‌ترین شبکه حمل و نقل، نقش مهمی در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی ناشی از معضل ترافیک و آلودگی هوا دارد. خسارات ناشی از آلودگی هوا در کشور سال گذشته بر اساس آمار بانک جهانی، بالغ بر10 میلیارد دلار بوده است که با توسعه و تکمیل نمودن خطوط  مترو و همچنین احداث خطوط طراحی شده می‌توان از هدر رفتن سرمایه‌های ناشی از آن را برای سالهای آتی جبران نمود. شهروندان تهرانی شایستگی برخورداری از سامانه گسترده حمل و نقل عمومی کارا، روزآمد و ارزان را دارند و این مهم با همدلی و مساعدت های دولت محترم، مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران در گسترش شبکه متروی تهران؛ دست یافتنی است.

منصوره فراهانی

بخش اجتماعی تبیان


مطالب  مرتبط :

متروسواران لطفا پول عنایت كنید!

کمبود مترو را تحمل کنیم

فروشندگان زیرزمینی