تبیان، دستیار زندگی
جهانخوارن که به نامهای پر زرق و برق شعارهای طرفداری از حقوق بشرو صلح، دوستی و آرامش جهان و طرفداری از توده های کارگر و کشاورز ، به جان جهانیان مظلوم افتاده و فساد و ترور و قتل و غارت را در صحنه گیتی روز ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز جهانی حقوق بشر

" جهانخوارن که به نامهای پر زرق و برق شعارهای طرفداری از حقوق بشرو صلح، دوستی و آرامش جهان و طرفداری از توده های کارگر و کشاورز ، به جان جهانیان مظلوم افتاده و فساد و ترور و قتل و غارت را در صحنه گیتی روز افزون می کنند. بدانند که اینان با شعار طرفداری از حقوق بشر بزرگترین پایمال کنندگان حقوق انسانها هستند و در رسیدن به اهداف ظالمانه خود هیچگاه غفلت نمی کنند و از هیچ جنایتی دریغ ندارند . "

( امام خمینی)

اندیشه حمایت از حقوق بشر از دیر باز، برای مبارزه با ظلم و بی عدالتی مطرح بوده است . این  اندیشه ، از قدیم الایام در حیطه حقوق طبیعی در تبیین و تعیین حقوق و وظایف انسانها قرار گرفته است . فلاسفه یونان باستان، سقراط، افلاطون و ارسطو، قوانین طبیعی را الگوی قوانین اجتماعی می دانستند . با ظهور دین مبین اسلام، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله همواره حامی اصلی حقوق بشر و رها کننده انسانها از زنجیرهای اسارت جاهلیت و مظالم حاکمان جور گردید .

با پایان جنگ جهانی اول در میثاق جامعه ملل ، دولتهای عضو، متعهد شدند که برای تأمین وحفظ شرایط عادلانه وانسانی کار ، برای مردان، زنان و کودکان و همچنین رفتار عادلانه با بومیان مستعمرات خود کوشش نمایند . در سال 1920 سیستم حقوق اقلیتها ایجاد شد و هم زمان سازمان بین الملی کار نیز تأسیس گردید. هدف از تأسیس این سازمان پیش بینی ساختار و عملکرد تأسیساتی بود که به وسیله آن مقررات جهانی وسیعی برای طبقه کارگر وشرایطی که در آن به سر می بردند، ایجاد شود تا راه حصول به عدالت اجتماعی و صلح جهانی تأمین گردد .


"تصویب بیانیه جهانی حقوق بشر"

در جریان جنگ جهانی دوم ، هنگامی که منشور ملل متحد در سانفرانسیسکو در دست تدوین بود ، احترام به حقوق بشر و آزادیهای سیاسی مردم مورد توجه نمایندگان کشورهای مختلف جهان واقع شد و در نتیجه ، هم در مقدمه منشور و هم در شش ماده آن ، به مسأله حقوق بشر توجه بیشتری مبذول شد . پس از چندی ، سازمان ملل تصمیم گرفت که این حقوق درهمه جا و برای همه ملتها قابل اجرا باشد.

مجمع کمیسیون حقوق بشر ، در 10 دسامبر 1948 برابر با 19 آذر 1327 با 48 رأی مثبت و 8 رأی ممتنع ، بیانیه جهانی حقوق بشر را تصویب کرد و این روز به عنوان روز جهانی حقوق بشر نامگذاری گردید .

دبیر کل در بیان پذیرش بیانیه چنین گفت : « پذیرش این بیانیه با چنین اکثریت وسیعی ، بدون هیچ رأی منفی ، حاصلی عظیم در حمایت از حقوق بشر است . »

این بیانیه متشکل از یک مقدمه و 30 ماده است که مواد 3 الی 21 آن درباره حقوق مدنی و سیاسی است . مواد 22 الی 27 درباره حقوق اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و مواد 28 الی 30 آن از وجود سیستمی که تحقق حقوق بشری در آن ممکن و میسر باشد ، بحث می کند .


"نهادهای سازمان ملل در رابطه با حقوق بشر "

مجمع عمومی در اجرای وظایف خود در خصوص موضوع حقوق بشر ، نهادهای فرعی را ایجاد نموده است که مهمترین آنها عبارتند از :

کمیسیون حقوق بین الملل .

کمیته ویژه استعمار زدایی و اجرای اعلامیه استقلال .

کمیته ویژه رسیدگی به اقدامات اسرائیل در نواحی اشغالی .

کمیته اعمال حقوق غیر قابل انتزاع مردم فلسطین.

اما ، آیا با وجود تمام تمهیدات صورت گرفته و تلاشهای بین المللی که منجر به نامگذاری این روز به نام روز " حقوق بشر " شد ، سازمان ملل متحد توانسته است دراین زمینه به آنچه توقع جهانی است جامه عمل بپوشاند ؟!...