تبیان، دستیار زندگی
ممکن است در جریان جاسوسی از طریق روابط پژوهشی، شخصیت علمی یا عضو هیئت علمی‌مان را به خارج از کشور دعوت کنند و در آنجا کاملا تخلیه اطلاعاتی ‌کنند، سپس با دادن یک مقدار پول ناچیز وی را شرمنده خود ‌کنند. سرانجام هم فرد را در وضعیتی قرار ‌دهند که وقتی به ای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب باشید جاسوس نشوید

مدیر کل امور پژوهش وزارت علوم به استادان دانشگاه هشدار داده در دام سرویسهای اطلاعاتی بیگانه گرفتار نشوند/اظهارات سایر مسئولان درباره جاسوسی در دانشگاه های خارج و داخل

شناسایی و شکار جاسوس در بین دانشگاهیان، باعث شده تا وزارت علوم به استادان و پژوهشگران تذکر دهد مراقب باشند در دام سرویسهای اطلاعاتی بیگانه نیفتند.

جاسوس

در جدیدترین هشدار وزارت علوم، معاون پژوهشی و فناوری این وزارتخانه خطاب به دانشگاهیان گفته: "بعضا برای برخی اساتید از خارج کشور دعوتنامه می‌آید یا از خارج کشور به آنها می‌گویند که به شما گرنت می‌دهیم یا از خارج کشور به آنها می‌گویند به فرصت مطالعاتی بیایید، ما همه هزینه‌ها را تأمین می‌کنیم."

محمد مهدی‌نژاد نوری، حتی مکانیزم فرایند جاسوس پروری علمی را نیز بازگو کرده: "ممکن است در جریان جاسوسی از طریق روابط پژوهشی، شخصیت علمی یا عضو هیئت علمی‌مان را به خارج از کشور دعوت کنند و در آنجا کاملا تخلیه اطلاعاتی ‌کنند، سپس با دادن یک مقدار پول ناچیز وی را شرمنده خود ‌کنند. سرانجام هم فرد را در وضعیتی قرار ‌دهند که وقتی به ایران برمی‌گردد دائما در ارتباط با آنجا نظر آنها را رعایت کند."

دانشجویان خارج از ایران، در معرض خطر جاسوسی

هر چند موضوع تازه ای نیست که سرویسهای اطلاعاتی از بین دانشگاهیان برای خود، نیرو جمع آوری کنند. چون در طول تاریخ جاسوسی، موارد زیادی وجود دارد که دستگاه های جاسوسی با زیر نفوذ قرار دادن جمعهای دانشجویی، برای آینده خود، اشخاصی را زیر سر می گذارند تا تبدیل به جاسوسان کارامد شوند. معروفترین جاسوسان دانشگاهی را سرویس اطلاعات خارجی کا.گ.ب در دانشگاه معروف کمبریج لندن ساخته بود که سالها بعد از جنگ، خاطرات آنها در کتابی به نام "5 دوست کمبریجی من" توسط کنترل کننده این اشخاص به نام یوری مودین منتشر شد.

اکنون بعد از گذشت سالها از آن روزگار، مقامات امنیتی ایران می گویند دانشجویانی که در خارج از ایران تحصیل و زندگی می کنند، طعمه اصلی سرویسهای اطلاعاتی غربی هستند.

معروف ترین این اظهار نظرات مربوط به حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات وقت ایران است در یک برنامه تلوزیونی گفته بود: "سرویس‌های جاسوسی در زمینه جذب آقازاده‌ها بسیار فعالند به طوری که به سراغ آنها می‌روند و از راه‌های دلسوزانه وارد می‌شوند و از این طریق آنها را با خود همراه می‌کنند و فرد را در موقعیتی قرار می‌دهند که راه برگشتی برای وی باقی نماند لذا مسئولان و نخبگان باید بسیار مراقب باشند."

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، با استادان نیز مسئله را با این ادبیات در میان گذاشت: "این یک هشدار به اعضای هیئت علمی دانشگاهها است که نسبت به دعوت‌هایی که از آنها می‌شود دقت کنند. نمی‌گویم همه موارد ولی حتما برخی موارد از این دعوت‌ها و پیشنهادها همین نمونه‌های صدقی است که وزیر اطلاعات درباره جاسوسی از طریق روابط علمی و پژوهشی گفته است."

هر چند منظور وی از "آقازاده ها" جوانان و وابستگان به مسئولین هستند که گفته می شود تنها در بریتانیا حدود 400 تن از آنان تحصیل می کنند، ولی این هشدار به عنوان تذکری عمومی به تمام دانشگاهیان تلقی شد و شاید برای همین بود که معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، با استادان نیز مسئله را با این ادبیات در میان گذاشت: "این یک هشدار به اعضای هیئت علمی دانشگاهها است که نسبت به دعوت‌هایی که از آنها می‌شود دقت کنند. نمی‌گویم همه موارد ولی حتما برخی موارد از این دعوت‌ها و پیشنهادها همین نمونه‌های صدقی است که وزیر اطلاعات درباره جاسوسی از طریق روابط علمی و پژوهشی گفته است."

با شرایط فعلی شاید باید نگران بود این حدس علیرضا سلیمی، نماینده محلات و دلیجان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات راست از آب دربیاید که گفته بود: "اطلاعات محرمانه نظام در منزل مسئولان است و فرزندان آنها ممکن است به آنها دسترسی پیدا کنند لذا فرزندان مسئولان طعمه‌های خوبی برای سرویس‌های جاسوسی بیگانه محسوب می‌شوند." ولی آیا اطلاعات محرمانه نظام در فعالیتهای دانشگاهیان و پژوهشگرانی که در کشور  فعالیت می کنند نیز وجود دارد؟ آیا جرم جاسوسی که طبق تعریف قانونی، تلاش برای دستیابی و در اختیار گذاشتن اطلاعات طبقه بندی شده به افراد بدون صلاحیت است، ممکن است در محیطهای علمی محقق شود؟

در روزهای اخیر، درباره شناسایی و تربیت جاسوس در دانشگاه های داخل و خارج توسط بیگانگان، تورهای جاسوسی که سر راه دانشجویان خارج از کشور، به خصوص فرزندان مسئولان پهن شده، اظهار نظرهای زیادی شده که بخشی از اظهارات مسئولان در جدول زیر آمده است:

نام

سمت/عنوان

خلاصه اظهارات

حیدر مصلحی

وزیر اطلاعات دولت دهم

سرویس‌های جاسوسی در زمینه جذب آقازاده‌ها بسیار فعالند به طوری که به سراغ آنها می‌روند و از راه‌های دلسوزانه وارد می‌شوند و از این طریق آنها را با خود همراه می‌کنند و فرد را در موقعیتی قرار می‌دهند که راه برگشتی برای وی باقی نماند لذا مسئولان و نخبگان باید بسیار مراقب باشند.سرویس‌های جاسوسی با برقراری کردن ارتباطات فامیلی، دوستی و علمی و پژوهشی راه‌های نفود در آدم‌های مختلف را پیدا می‌کنند.

_

مدیرکل سابق ضدجاسوسی وزارت اطلاعات

متاسفانه اساتید ما در معرض تهدیدات اطلاعاتی قرار گرفته اند و آنها با شیوه هایی که دارند ابتدا یک ارتباط ابتدایی برقرار می کنند اما به زودی این ارتباط علمی تبدیل به ارتباط اطلاعاتی می شود نسبت به در معرض سوءاستفاده اطلاعاتی قرار گرفتن چهره های علمی کشور نگرانیم. هر بیگانه ای که ارتباطی برقرار کرد، قابل اعتماد نیست. خیلی از مصاحبه هایی که صورت می گیرد علمی نیست بلکه ترفندی است تا افراد خواسته های آنها را دنبال کنند.ما نگران برخی اقداماتی که در مناطق مرزی و بعضاً مرکزی و حتی تهران شکل می گیرد، هستیم، لازم است که مردم مطلع شوند تا بیگانگان نتوانند از برخی ظرفیت هایی که در مناطق مرزی ما وجود دارد، سوءاستفاده کنند.

محمد مهدی نژاد نوری

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

جاسوسی از طریق روابط علمی و پژوهشی چیزی نیست که سرویس‌های جاسوسی بخواهند به طور آشکار انجام دهند بلکه به شکل پنهان و با لایه‌های مختلف این کار را انجام می‌دهند.نمی‌گویم همه موارد ولی حتما برخی موارد از این دعوت‌ها و پیشنهادها همین نمونه‌های صدقی است که وزیر اطلاعات درباره جاسوسی از طریق روابط علمی و پژوهشی گفته است.

حسن مسلمی نائینی

مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم

مسئولان کشور، فرزندانشان را به هر کجای دنیا که برای تحصیل می فرستند مواظب باشند که عوامل بیگانه شاید با اعطای بورس دانشگاههای خارجی، در اختیار قرار دادن امکانات دیگر و یا حمایت های مالی مختلف از فرزندان آنها بخواهند در آنها نفوذ کنند.با یکی دو مسئول که صحبت می‌کردم خوشحال بودند که دانشگاه‌های غربی به فرزندانشان بورس تحصیلی داده‌اند. فرزندان این مسئولان هم اتفاقا بچه‌های خیلی خوب و شایسته‌ای هم هستند. به این مسئولان گفتم که معلوم است وقتی فردی فرزند یا وابسته به یک مسئول باشد نه تنها دانشگاه‌های خارج به وی بورس می‌دهند بلکه فرش قرمز هم برایشان پهن می‌کنند تا به آنجا بروند.

محمد مهدی شهریاری

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

یکی از نظرهایی که در کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شده این است که تحصیل فرزندان مسئولان در انگلیس به مصلحت کشور نیست.یکی از نگرانی‌هایی که از جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به گوش می‌رسید این بود که با توجه به سابقه سیاه انگلیس و با توجه به کنترل شدید ایرانیان در این کشور احتمال برنامه‌ریزی انگلیس‌ها برای نفوذ در افرادی نظیر فرزندان مسئولین وجود دارد.

علیرضا سلیمی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

وزارت امور خارجه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید جدیت بیشتری در قبال بازگشت فرزندان مسئولان داشته باشند. همکاری این دو وزارتخانه قطعا در این راستا راهگشا است و این دو وزارتخانه باید برنامه‌های عملی‌شان برای کنترل خروج از کشور فرزندان مسئولان که برای تحصیل از کشور خارج می‌شوند را اعلام کنند.ممکن است فرزندان مسئولان تحت تأثیر تورهای امنیتی بیگانگان قرار گیرند و از این طریق آسیب‌هایی به کشور وارد شود. بالاخره اطلاعات محرمانه نظام در منزل مسئولان است و فرزندان آنها ممکن است به آنها دسترسی پیدا کنند لذا فرزندان مسئولان طعمه‌های خوبی برای سرویس‌های جاسوسی بیگانه محسوب می‌شوند. مجلس شورای اسلامی به شدت به‌دنبال محدود کردن تحصیل فرزندان مسئولان اعم از وزرا و نمایندگان است تا با این اقدام جلوی برخی سوء استفاده‌های سرویس‌های جاسوسی بیگانگان که برای آنها تور اطلاعات پهن کرده‌اند بگیرند.

محمدحسن دوگانی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

درجلسه مسئولین وزارتخانه های علوم و بهداشت وکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در آذر ماه 89مقرر شد وزارتخانه‌های بهداشت و علوم شرایطی را فراهم کنند که هر کدام از فرزندان مسئولین و کارمندان ایرانی خارج از کشور که به لحاظ علمی و آموزشی دارای شرایط انتقال هستند و در خارج از کشور باقی مانده‌اند به دانشگاه‌های داخل منتقل شوند.

بخش اجتماعی تبیان


منبع:خبرآنلاین

مقالات مرتبط

دانشجو و دانشگاه از نگاه رهبر انقلاب

دو عنصر اصلی در تربیت دانشجو

برترین دانشگاههای جهان

حاشیه دانشگاه آزاد در سال 88