تبیان، دستیار زندگی
فیلکس ماگات سرمربی تیم بایرن مونیخ همواره به کارل هانیز رومینگه مدیر باشگاه بایرن و اولی هونس رئیس باشگاه تاکید می کند که کسب عنوان قهرمانی بوندس لیگا به همان اندازه قهرمانی اروپا برایش در اولویت است و این بیانگر حس فوق العا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژه جام باشگاه های اروپا (بایرن مونیخ)

فیلکس ماگات سرمربی تیم بایرن مونیخ همواره به کارل هانیز رومینگه مدیر باشگاه بایرن و اولی هونس رئیس باشگاه تاکید می کند که کسب عنوان قهرمانی بوندس لیگا به همان اندازه قهرمانی اروپا برایش در اولویت است و این بیانگر حس فوق العاده ای از این مربی می باشد هر چند باواریایی ها در جبهه خانگی یکه تازند اما این عاملی برای آسایش آنها در رقابتهای لیگ قهرمانان نخواهد بود.

بله تیمی با عملکرد کلاسیک، بازیکنی چون میشائیل بالاک در قلب خط میانی، مدافع با اقتداری چون لوسیو و ماشین گل آلمان یعنی روی ماکای. اما تمایل این تیم به ارائه یک بازی سرعتی و در کنار آن عدم سرمایه گذاری های کلان و سوددهی بالا در این باشگاه در مقایسه با دیگر غولهای اروپایی شاید این تیم را کمی دچار تزلزل کند. بایرن در بازار نقل و انتقالات هم خرید آنچنان بزرگی انجام نداد و تنها خرید چند میلیونی آنها والرین اسماعیل بود که از وردربرمن با قیمت 5/5 میلیون یورو راهی مونیخ شد. در کنار او دو بازیکن دیگر هم با قیمتهای ارزان خریداری شدند. هافبک هجومی ایران علی کریمی که به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا نیز معرفی شده است با قرادادی آزاد از الاهلی دوبی به بایرن مونیخ منتقل شد و فیلیپ لام مدافع چپ ملی پوش هم پس از گذراندن دو سال نه چندان پرفروغ در اشتوتگارت به صورت قرضی، دوباره راهی تیم سابقش بایرن مونیخ شد.

هر چند لام به علت آسیب دیدگی بهار گذشته از ناحیه رباط زانو حداقل تا ماه نوامبر باید به استراحت بپردازد. از سوی دیگر جدایی مدافعانی چون توماس لینکه (سالزبورگ) و سامی کوفور (رم) و مهاجمانی چون وحید هاشمیان (هانوفر) و الکس زیکلر (سالزبورگ) شوک زیادی به بایرن وارد نکرد. هر چهار بازیکن ذکر شده در لیست فروش بایرن قرار گرفته بودند و از این تیم جدا شدند. اما در این میان شاید کمتر کسی فکر می کرد تورستن فرینگس هافبک ملی پوش آلمانی که تنها یک سال از حضورش در بایرن می گذشت چمدانها را به مقصد وردربرمن ببندد شاید علت آن هم کنار نیامدن او با سرمربی تیم ماگات بود. شایعاتی هم مبنی بر جدایی بالاک و حضور او در منچستر یونایتد یا رئال مادرید بود اما ظاهراً او تا پایان قراردادش یعنی ژوئن 2006 از بایرن جدا نخواهد شد هر چند بعد از آن هم به نظر نمی رسد با این تیم تمدید کند. شاید جدایی او سر و صدای زیادی در آینده به پا کند.

تاکتیکها

سیستم مورد نظر فلیکس ماگات یعنی 2-4-4 بسیار انعطاف پذیر است. پشت سر هافبکهای هجومی ماگات، اوون هارگریوس قرار می گیرند و او توپ هایی را که از مدافعانی چون لوسیو دریافت می کند برای مهاجمان ارسال می کند. در دو گوشه پیستونها حضور خواهند داشت که معمولاً زی روبرتو به عنوان هافبک چپ و در راست هم علی کریمی با دایسلر بازی می کنند بعلاوه میشائیل بالاک که جلوی آنها قرار می گیرد. البته هیچ یک از این سه هافبک نفوذی جای ثابتی نخواهد داشت و هر آن می توانند جای خود را تغییر دهند. روی ماکای هم در خط آتش بایرن قرار می گیرد و در کنار او بازیکنانی نظیر سانتاکروز، کلودیو پیزارو، یا گوئررو می توانند بازی کنند. ماگات اصرار بر آن دارد که مهاجمان با پاسهای سالم تغذیه شوند و در عین حال مدافعان نباید از ارسال پاسهای بلند برای مهاجمان غافل باشند. در خط دفاعی ویلی سانیول به عنوان مدافع راست بازی خواهد کرد و بیگسنته لیزارازو هم در غیاب فیلیپ لام به عنوان مدافع چپ نقش خود را ایفا می کند.

لوسیو هم در کنار والرین اسماعیل در قلب خط دفاعی حضور خواهند داشت بازیکنی که قدرت سرزنی اش می توان یکی از نقاط ضعف بایران را برطرف کند.

ورزشگاه

استادیوم آلیانز آرنا (گنجایش 66 هزار نفر)

ورزشگاه تازه تاسیس بایرن مونیخ از نظر طراحی منحصر به فرد است و مهم تر اینکه یک استادیوم تمام عیار برای فوتبال است با جوی مناسب و خصوصیاتی برتر از ورزشگاه المپیک مونیخ.

سرمربی

فیلیکس ماگات...

پیش بینی منتقدان مبنی بر ناسازگاری ماگات با بازیکنان چند میلیونی بایرن نادرست از آب درآمد. او سال گذشته با مدیریتی قوی انضباط را به خوبی بر تیم حکمفرما کرد. ارائه بازیهای بهتر و آمادگی بیشتر بایرن که نهایت قهرمانی بوندس لیگا را برای این تیم به ارمغان آورد.

بازیکن کلیدی

میشائیل بالاک... در گذشته ماگات و اوتمار هیتسفلد سرمربی اسبق بایرن از قرار دادن بالاک در عمق خط میانی نزدیک مهاجمان امتناع می کردند و این موضوع قدرت گلزنی بالاک را محدود کرده بود. اما این موضوع اکنون ادامه ندارد و کاپیتان ارزشمند تیم ملی آلمان در جلوی هافبکها پشت سر مهاجمان بازی می کند.

بازیکن مورد توجه

علی کریمی... پیش از علی دایی و وحید هاشمیان دو بازیکن ایرانی دیگر نتوانستند آنطور که باید خود را در بایرن نشان دهند. اما تا سه نشه بازی نشه! شاید کریمی به عنوان سومین بازیکن و هافبکی خلاق بتواند خودی در بایرن نشان دهد.

سوابق پنج سال گذشته بایرن در لیگ قهرمانان

چگونگی راهیابی: بعنوان قهرمان بوندس لیگا

عناوین پنج سال گذشته:

01-2000- قهرمان (پیروزی بر والنسیا در ضربات پنالتی با نتیجه 5 بر 4 پس از تساوی 1-1-)

02-2001- یک چهارم نهایی (شکست سه ب دو مقابل رئال مادرید)

03-2003- حذف در مرحله گروهی (رتبه چهارم پس از میلان، دپورتیوو ولنس)

04-2004- مرحله دوم (شکست مقابل رئال مادرید با نتیجه 2 بر 1 )

05-2004- یک چهارم نهایی (شکست مقابل چلسی در مجموع با نتیجه 6 بر5)