تبیان، دستیار زندگی
ید فطر" "عید" در لغت از ماده"عود" به معنی بازگشت است، لذا روزهایی را که مشکلات قوم و جمعیتی برطرف می شود و به پیروزیها و راحتیهای نخستین باز می گردند، عید می نامند. مانند عید فطرو قربان به مناسب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"بشارت باد، فرارسیدن عید فطر"

"عید" در لغت از ماده"عود" به معنی بازگشت است، لذا روزهایی را که مشکلات قوم و جمعیتی برطرف می شود و به پیروزیها و راحتیهای نخستین باز می گردند، عید می نامند. مانند عید فطرو قربان به مناسبت اینکه در پرتو اطاعت یک ماهه رمضان یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان، باز می گردد، و آلودگیهایی که بر خلاف فطرت است، ازمیان می رود .

"عید فطر" یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است . مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را روزه به پا داشته و از خوردن ، آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خداوند ، خود به آنان وعده داده است .

روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده اند که در این روز ، امر امساک از خوردن و آشامیدن برداشته می شود و مؤمنان رخصت می یابند در روز، افطار کنند و روزه خود را بشکنند.

عید فطر صحنه ای از قیامت

حضرت علی (ع) ، به مناسبت عید فطر خطبه ای قرائت کرده و در آن، این روز را به قیامت تشبیه فرموده است :

ای مردم! این روز شما، روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مأیوس و ناامید می گردند.

دنیا محل مسابقه است و آخرت زمان اجر گرفتن، بهشت جایزه برندگان این مسابقه و جهنم جزای بازماندگان است .

[ عید فطر] شبیه ترین روز به روز قیامت است . [ چون در قیامت عده ای که زیان کارند، تأسف می خوردند و غضبناک می گردند و عده ای که نیکوکارند رستگار و متنعم به نعمتهای الهی می شوند . ]

وقتی از منازلتان برای خواندن نماز عید خارج می شوید، به یاد آورید زمانی را که از منزل بدن خود خارج شده و به سوی خدای خود خواهید رفت .

وقتی در جایگاه نماز خود می ایستید به یادآورید زمانی را که در محضر عدل الهی می ایستید و از شما حسابرسی می کنند. وقتی از نماز به منازلتان بر می گردید به یاد آورید زمانی را که به منازل خود در بهشت خواهید رفت .

ای بندگان خدا! کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می شود این است که فرشته ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می دهد:

"هان! بشارتتان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشته تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه باقی ایام را بگذرانید . "

"روز و نماز عید فطر"

از سخنان معصومین علیهم السلام چنین برداشت می شود که روز عید فطر، روز گرفتن مزد است . لذا در این روز مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلی نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.

مناسبتهای مختلف اسلامی، زمینه توجه به خدای متعال و زنده کننده یاد او در زندگی و فکر مسلمانان است و برای بسیاری از این مناسبتها، اعمال و دعاهای ویژه ای از جمله"نماز" بیان شده است . برخلاف اغلب جشنها و اعیاد ، که آمیخته به غفلتها، هوسرانی ها و شهوات است ، اعیاد اسلامی ، همراه با نماز، دعا، انفاق ، صدقه ، غسل ، طهارت و ... است .

در حدیث شریفی از امام رضا علیه السلام آمده است :

" خداوند، روز فطر را بدین سبب"عید فطر" قرار داد تا مسلمانان ، اجتماع و مجمعی داشته باشند که در آن روز ، گرد هم آیند و در برابر خداوند، به خاطرمنتها و نعمتهایش، به تمجید و تعظیم بپردازند، پس آن روز ، روز عید و تجمع ، روز زکات و رغبت وروز نیایش است. "

در قنوت نماز عید می خوانیم:

بارالها! به حق این روز ، که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد صلی الله و علیه و اله ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قراردادی از تو می خواهم که بر محمد و آل محمد درود فرستی و مرا در هر خیری وارد کنی که محمد و آل محمد را در آن وارد کردی و از هر بدی که محمد و آل محمد را خارج ساختی، ما را نیز خارج سازازآن خارج سازی ، درود و صلوات تو بر او و آنها .خداوندا! از تو می طلبم، هر آنچه را که بندگان شایسته ات از تو خواستند و به تو پناه می برم ازهر آنچه که بندگان خالصت به تو پناه بردند .

"جایزه الهی"

عمده ترین چیزی که در این نماز ، از خدا خواسته می شود، آمرزش و مغفرت الهی و مبارک ساختن این عید، با قبولی طاعات است و این ، بهترین جایزه ای است که خداوند به نمازگزاران روزه دار، عطا می کند .

امام باقر علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و اله روایت می کند که فرمود: هر گاه روز اول ماه شوال(عید فطر) فرا می رسد، منادی از سوی خداوند ندا می دهد:

" ای مؤمنین : بشتابید به سوی جایزه هایتان."

آنگاه امام باقر علیه السلام رو به جابر کرد و فرمود: ای جابر! جوایز خدا، مثل جایزه های این پادشاهان نیست! امروز ، روز جایزه هاست!

از "سوید بن غفله" نقل شده است: در روز عید بر امیر المؤمنین علی علیه السلام وارد شدم و دیدم که نزد او نان گندم و خطیفه
(خوراکی از آرد وشیر) و ملبنة ( غذا یا حلوایی که با شیر تهیه می شود ) موجود است . پس به آن حضرت عرض کردم : روز عید و خطیفه؟!

حضرت فرمود: این عید کسی است که آمرزیده شده است.

پی نوشت:

1-تحف العقول، ص 170.

2-وسائل الشیعه، ج 5، ص141.

3-همان ، ص 140.

4-بحار الانوار، ج40، ص 74

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.