تبیان، دستیار زندگی
چند ماه پس از ازدواجمان متوجه شدم که همسرم به لحاظ مهارت های زندگی در سطح پایینی به سر می برد و برای انجام خیلی از کارها جسارت و توان کافی را ندارد . به جرئت می توانم بگویم که او حتی.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همسری با مهارت های لازم

با یار عشق زیباست


چند ماه پس از ازدواجمان متوجه شدم که همسرم به لحاظ مهارت های زندگی در سطح پایینی به سر می برد و برای انجام خیلی از کارها جسارت و توان کافی را ندارد . به جرئت می توانم بگویم که او حتی در کوبیدن میخی به دیوار هم دچار مشکل می شود و من را مقابل خانواده ام شرمنده می کند. علاوه بر این او از اعتماد به نفس پایینی هم برخوردارد به نحوی که از برقراری ارتباط با دوستان و یا هم کلام شدن در میان اقوام ناتوان بوده و در بسیاری اوقات از جمع کناره گیری می کند . و در بسیاری اوقات نیز به دلیل  وابستگی زیاد از من می خواهد تا در کنارش باقی بمانم و تنهایش نگذارم.

علاوه بر این او در نحوه محبت کردن نیز دچار ضعف شدید است به طوری که به هیچ عنوان قادر نیست از طریق رفتاری و یا کلامی به من که همسرش هستم ابراز احساسات کنه.

در این سال ها از زبان مادر  و پدر او چیزهای زیادی شنیده ام. گفته اند که او در زمان مجردی هیچ مسئولیتی نداشته و حتی از خدمات و سرویس دهی مستمر پدر و مادر استفاده می کرده است . طی این سال ها خیلی تلاش کردم تا به او کمک کنم. مدام ضعف هایش را به او گوشزد می کنم. و مدام از او خواسته ام تا مهارت های خود را افزایش دهد . گاهی اوقات با سرزنش و گاهی پند و نصیحت . اما نه تنها نتیجه ای نگرفتم بلکه روز بروز احساس ضعف او افزایش یافته و دچار اعتماد به نفس ضعیف تری گشته است و اخیرا ابتلای شدیدی به افکاری وسواس گونه پیدا کرده است .

بهتر است کمی منصف باشیم. زمانی که تصمیم به سرو سامان دادن فرزندمان می نماییم،  به عنوان پدر ومادر چگونه فکر می کنیم؟ اینکه صرفا بتوانیم همسری خوب و شایسته و فهمیده برای او فراهم کنیم تا در زندگی بتواند در کنار او آسایش بیابد و به آرامش برسد ؟ این که بتوانیم کاری کنیم که هر چه زودتر زمینه های زندگی مستقلانه او را از خود مهیا کنیم بدون در نظر گرفتن پیش نیاز های لازم ؟

زندگی زناشویی به بلوغ عاطفی و رشد شخصیتی زن و مرد نیاز دارد . لذا هر یک از طرفین اگر به پختگی و بلوغ لازم نرسد می تواند در کیفیت روابط زناشویی موثر واقع شود . بلوغ عاطفی یکی از مراحل رشد هر فرد در زندگی است و در کنار رسیدن به بلوغ جسمی ، فکری ، اجتماعی و اقتصادی ، گامی اساسی در رسیدن به کامیابی و سعادت محسوب می شود. بلوغ عاطفی در حقیقت رشد یا جهشی است که انتظار می رود افراد بتوانند به کنترل احساسات ، دریافت و شناخت آن دست یابند و بر اساس آن عمل کنند.

زندگی نه سیاه است و نه سفید بلکه خاکستری است. هیچ چیز در این دنیا کامل نیست. ما هم کامل نیستیم. پس بهتر است مسئولیت اشتباهات خود را بپذیریم و برای بهتر شدن اقدام کنیم و از به کار بردن کلمات همیشه و هرگز هم

اجتناب کنیم.

فردی که به رشد عاطفی کامل رسیده باشد در زندگی اجتماعی توانایی برقراری ارتباط صحیح با دیگران را دارد و توانایی پذیرش مسئولیت در قبال خود و دیگران را نیز پیدا می کند و در تعامل با دیگران موفق است.

با یار عشق زیباست

روان شناسان افراد دارای بلوغ عاطفی را توسط چندین خصیصه از افراد نابالغ تفکیک می کنند . اشخاصی که بلوغ عاطفی آنها از رشد بازمانده بیشتر نیازمند محبت و توجه هستند و در نشان دادن عواطف خود دچار مشکل می‌شوند. آنها معتقدند که تجربیات خوب و بد به شانس بستگی دارد و کمتر مسئولیت شخصی کاری را برعهده می‌گیرند. همچنین اشخاصی که از نظر عاطفی نابالغ هستند, وابسته بوده, به آسانی تحت تاثیر قرار می‌گیرند, تردید دارند و بدون فکر عمل می‌کنند و مسئولیت عیوب خود را برعهده نمی گیرند. اکثر افرادی که به بلوغ عاطفی نرسیده اند و ازدواج می کنند ، به شدت دچار مشکل می شوند.

خانواده آگاه، شکل گیری مناسب شخصیت

اولین عامل و گزینه ای که در شکل گرفتن عواطف و شخصیت افراد نقش دارد ، خانواده است . پدر ومادر علی رغم اوج عواطف و احساساتشان باید چگونگی تربیت مناسب و کارامد را بدانند . در حالی که هم اکنون به دلیل اشتغال و گرفتاری والدین ، ناآگاهی ، روش های تربیتی نادرست و نداشتن روابط سالم خانوادگی ، والدین پس از رشد جسمی فرزندانشان به ازدواج و حضور آن ها در جامعه می اندیشند.

بسیاری از  والدین فکر میکنند زمانی حقوق فرزند را در نهایت خود به جا آورده اند که او را از همه نظر مورد حمایت و توجه خود قرار دهند و در همه حال او را از رفاه فراوان برخوردار کنند تا او بتواند در کمال آسایش مسئولیت های شخصی اش را انجام دهد . بگذریم که خیلی اوقات او را در انجام مسئولیت های شخصی اش هم یاری می دهند و نقشی جایگزین را ایفا می کنند .

افراد پیش از ازدواج  به مهارت های مختلفی نیاز دارند . که مسئولیت پذیری و استقلال یکی از این مهارت های ضروری است . مسئولیت پذیری یعنی قابلیت پذیرش ، پاسخگویی و یا به عهده گرفتن کاری که از کسی درخواست می شود. مسئولیت پذیری ، در روند صحیح رشد انسان ها پدید می آید . فرزندانی که رشد و بالندگی آن ها همراه با استقلال باشد مسئولیت پذیرتر بار می آیند . کودکی که از ابتدا امکان استقلال به او داده شده باشد ، آمادگی بیشتری برای پذیرفتن مسئولیت خواهد داشت . به همین دلیل است که گفته می شود استقلال فرد ، الگویی است که باید از شروع زندگی افراد پذیرفته بشود . وابستگی ، کمکی به مسئولیت پذیری فرزندان نمی کند . لذا برای این که والدینی متعهد باشیم و در امر تربیت حق فرزندانمان را ادا کنیم ضروری است تا از کودکی ، آنها را همسرانی موفق تربیت کنیم .

همسران رشد دهنده

با یار عشق زیباست

از سویی دیگر چنین افرادی به همسرانی رشد دهنده و  یاری گر نیاز دارند . زوج هایی که گمان می کنند باید تمام عیوب همسر خود را گوشزد کنند و در رفع آن از روش های مستقیم و اخطار و تحقیر وتهدید استفاده کنند راه به جایی نمی برند . برای ایجاد تغییر در همسرمان لازم است زمینه های شکوفایی و رشد اعتماد به نفس او را فراهم کنیم. او به تشویق و تمجید نیاز دارد تا بتواند مهارت های اندک خود را گسترش دهد . او به پذیرش نیاز دارد تا بتواند در سایه حمایت و توجه بر توانمندی خود آگاه شده و با خاطری آرام ضعف های خود را بشناسد و برطرف کند . تحقیر و سرزنش نه تنها او را رشد نمی دهد بلکه او را در جهت تضعیف هرچه بیشتر یاری می دهد و قوه خلاقه او را برای مسئله گشایی و رفع مشکلات از بین می برد . شخصیت مطرح در سطر های ابتدایی این مطلب به جهت مواجهه با سرزنش ها و سرکوب های فراوان همسرش که با قصد اصلاح و تغییر صورت می گرفته است اضطراب های فراوانی را تجربه نموده و بعید نیست که اختلالات وسواس گونه او نیز به خاطر همین استرس های درون ریزی شده ، شکل گرفته است .

به چنین همسرانی توصیه می شود تا در ابتدا همسر خود را با چنین شرایط و موقعیتی بپذیرند . و پس از آن با آرامش در جهت رشد او تلاش کنند . لازم است محاسن این گونه افراد نادیده گرفته نشود تا بتوانند تصورات مثبتی از خود در ذهن شکل دهند و سپس آنکه تغییرات و رفتارهای قابل قبول او را مورد تمجید و بازگویی قرار دهند . روان شناسان معتقدند اگر رفتارهای مطلوب افراد را حتی در میزان کم آن ، مورد تشویق قرار دهیم می توانیم در مدت زمانی اندک افزایش آن را شاهد باشیم . بنابراین باید تلاش کنید تا در حکم یک راهنما و کمک رسان باشیم .

زندگی نه سیاه است و نه سفید بلکه خاکستری است. هیچ کس در این دنیا کامل نیست. ما هم کامل نیستیم. پس بهتر است مسئولیت اشتباهات خود را بپذیریم و برای بهتر شدن اقدام کنیم و از به کار بردن کلمات همیشه و هرگز هم اجتناب کنیم.

فهیمه کهتری

بخش خانواده ایرانی


مقالات مرتبط:  

بروید با هم بسازید

زمانی برای زندگی کردن

احترام ، کلید زندگی عاشقانه

حرف های ناگفتنی زنان به مردان 

این گونه مردتان را پایبند کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.