تبیان، دستیار زندگی
خانه تکانی از رسوم قدیمی ایرانیان در آستانه عید نوروز است. مدتی مانده به نوروز، خانه‌ ها از بالا تا پایین شسته...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه تکانی در بیماران قلبی، آسمی و دیابتی

خانه تکانی


خانه تکانی از رسوم قدیمی ایرانیان در آستانه عید نوروز است. مدتی مانده به نوروز، خانه‌ ها از بالا تا پایین شسته و رفته شده و برق انداخته می‌ شوند. اما در این میان رعایت نکات ایمنی و گوش سپردن به توصیه‌ های متخصصان نیز لازم است.

فعالیت زیاد بیماران قلبی هنگام خانه‌ تکانی، احتمال حملات قلبی و مغزی را افزایش می ‌دهد.

فوق تخصص قلب و عروق دکتر محمد رضا محمدحسنی گفت: فعالیت زیاد مبتلایان به بیماری ‌های قلب و عروق هنگام خانه تکانی می ‌تواند باعث افزایش فشار خون و بروز حملات قلبی و مغزی ‌شود.

دکتر محمد رضا محمدحسنی افزود: بیماران قلبی باید به این نکته توجه داشته باشند که ضربان قلب آن‌ ها باید متناسب با سن ‌شان افزایش یابد. ضربان قلب افراد از کم کردن سن ‌شان از عدد 220 به دست می‌ آید. به عنوان مثال، حداکثر ضربان قلب یک فرد 40 ساله 180 است.

وی تاکید کرد: مبتلایان به بیماری ‌های قلبی و عروقی باید فشار خون خود را کنترل و از انجام ورزش به صورت ناگهانی و بدون مشورت پزشک در تعطیلات نوروزی خودداری کنند.

این فوق تخصص قلب و عروق درباره تغذیه بیماران قلبی تاکید کرد: این افراد باید از مصرف خوردنی‌ های پرچرب، سرخ کرده و حاوی مواد افزودنی و نمک زیاد خودداری کرده و از غذاهایی استفاده کنند که حاوی میوه و سبزیجات بیشتری هستند.

محمد حسنی در پایان به بیماران قلبی توصیه کرد که مکان‌ های دارای هوای پاکیزه ‌تر را برای مسافرت ‌های نوروزی انتخاب کنند.

استفاده از مقادیر زیاد مواد شوینده نظیر وایتکس و جوهرنمک در مکان‌ های فاقد تهویه مناسب هوا، می ‌تواند به مخاط دستگاه تنفسی فوقانی (حلق و بینی) و دستگاه تنفسی تحتانی (ریه‌ ها) آسیب جدی وارد کند.

خانه تکانی و بیماران مبتلا به آسم

دکتر موحدی، فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی با تاکید بر این که مواد شوینده مانند جوهرنمک و وایتکس نباید در فضای بسته استفاده شوند، گفت: استفاده از مقادیر زیاد مواد شوینده نظیر وایتکس و جوهرنمک در مکان‌ های فاقد تهویه مناسب هوا، می ‌تواند به مخاط دستگاه تنفسی فوقانی (حلق و بینی) و دستگاه تنفسی تحتانی (ریه‌ ها) آسیب جدی وارد کند. مصرف این مواد در افراد به ویژه افراد دچار تحریک پذیری راه‌ های هوایی و مبتلایان به آسم و آلرژی بسیار خطرناک است.

این فوق تخصص آسم و آلرژی و به افراد دارای سابقه مشکلات تنفسی توصیه کرد که از این مواد شوینده استفاده نکنند و گفت: در صورت استفاده از این مواد شوینده، لازم است فضای مورد نظر از هواکش مناسب برخوردار بوده و همچنین مواد شوینده به میزان بسیار کم استفاده شوند.

وی با بیان این که افراد دارای سابقه آلرژی در صورت تماس با گرد و خاک‌ های ناشی از خانه تکانی ممکن است به تشدید آلرژی بینی و چشم یا تشدید حملات آلرژیک دچار شوند، گفت: این افراد برای خانه تکانی باید از ماسک‌ های مناسب فیلتردار استفاده کنند. همچنین در صورت ادامه کار بیش از یک ساعت، ماسک حتما باید تعویض شود.

دکتر موحدی به افراد دارای سابقه آلرژیک توصیه کرد که هنگام خانه تکانی حتما داروهای خود به ویژه داروهای پیشگیرانه از آلرژی چشم و بینی و اسپری‌ های مورد استفاده در حملات آسم را به مقدار کافی استفاده کنند. این افراد لازم است هنگام خانه تکانی علایم بیماری خود را کنترل کنند.

هیپوگلیسمی (افت قند خون) و درمان آن

هشدار به بیماران دیابتی، هنگام خانه تکانی

بیماران دیابتی، هنگام خانه تکانی مراقب افت قند خون خود باشند و جهت کنترل قندخون شان برنامه ریزی داشته باشند.

‌دکتر اسدالله رجب رییس هیئت مدیره انجمن دیابت ایران گفت: در ماه های پایانی سال طبق یک رسم و سنت قدیمی، پاکیزه کردن منازل آغاز می شود که در این میان بیماران دیابتی به علت افزایش فعالیت و احتمال افت قند خون باید دقت بیشتری داشته باشند.

وی اظهار داشت: ورزش یا فعالیت جسمی در کنترل قند خون نقش دارد، اما این نقش ممکن است مثبت یا منفی باشد. در واقع، دیابتی ها می توانند از ورزش برای کنترل قند خون خود کمک بگیرند تا قند خون شان به طور مستمر در حد مطلوب باقی بماند.

رجب با اشاره به "خانه تکانی و خرید" خاطر نشان کرد: در روزهای پایان سال فعالیت ها غیرمعمول بوده و باید یک بیمار دیابتی به آن توجه داشته باشد و با برنامه ریزی جهت کنترل قند خود می تواند به سلامت خود بهبودی ببخشد .

رییس هیئت مدیره انجمن دیابت ایران اشاره کرد : بیماران دیابتی باید از "مدت و شدت" فعالیت، برآوردی داشته باشند تا بتوانند میزان انسولین و داروی مورد نیازشان را با نظر پزشک تنظیم کنند. البته دیابتی هایی که آموزش مستمر داشته اند و طی سالیان گذشته قند خون شان در حد طبیعی کنترل شده به خوبی می دانند در چنین مواقعی چگونه عمل کنند تا قند خون شان از کنترل خارج نشده و دچار عوارض زودرس دیابت (هیپو گلیسمی ) نگردند.

فرآوری- معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

ایسنا

شبکه پزشکی ایران

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

تمیز کردن خانه بدون مواد شیمیایی!

خانه را بتکانید؛ سلامت را نه!

خانه تكانی یا سلامت روبی؟

هنگام خانه تکانی مراقب سلامتی تان...

صدمات بدنی در حین خانه تکانی

هشدارهای خانگی درباره مواد شوینده

خطر مواد پاک‌کننده خانگی

راز کشتن میکروب‌ها با سفیدکننده‌ها

انواع مواد ضدعفونی‌کننده

آنچه تو را نکشد، قوی‌ترت می ‌کند!

خطرات آلاینده های خانگی

خانمهای خانه دار تا دیر نشده به فکر...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.