تبیان، دستیار زندگی
او در آثارش خصوصا در آثاری که پس از انقلاب اسلامی به زیور طبع آراسته شده است ظلم های خاندان پهلوی را به عنوان بزرگترین ستم ها یاد می کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
همراه انقلاب اسلامی
شیخ ذبیح الله محلاتی
در ایام شکوهمند انقلاب اسلامی در تهران به سر می برد، اگر چه از مبارزات و فعالیت های سیاسی ایشان اطلاعاتی در دست نیست و شاید عمده دلیل آن کهنسالی وی بوده است که توان شرکت در فعالیت سیاسی دوران انقلاب شکوهمند اسلامی را نداشته است، اما آنچه در آثار و فعالیت های علمی وی به چشم می خورد حکایت ا ز خشنودی و رضایت کامل وی از انقلاب اسلامی وحمایت از مظلومان و مستعضان جهان بوده است.

او در آثارش خصوصا در آثاری که پس از انقلاب اسلامی به زیور طبع آراسته شده است ظلم های خاندان پهلوی را به عنوان بزرگترین ستم ها یاد می کند و از کشف حجاب رضا شاه تا توبیخ، شکنجه و تبعید علماء و روحانیون به عنوان واقعی بسیار تلخ و دردناک در آن دوران نام می برد.

وی پس از ذکر نام وزرای دربار شاه به نام های فروغی، منصور، حسین علاء و... در تشریح کارهای رضا شاه می نویسد:

این جماعت که هر یک نخست وزیر شدند در مدت وزارت خود نفعی به ایران نرسانیدند و همه شاگرد آمریکا بودند و شاه آریا مهر رئیس شاگردها بود.

او ضمن انتقاد از شاه می نویسد:

... وی با دین مقدس اسلام معارض بود، اگر چه اقرار لسانی داشت ولی عملا مخالف بود، مذهب زردتشتی را ترویج می کرد و او را پیغمبر گرامی ایران می دانست.

وی در ادامه می فرماید:

اتفاقا حقیر روزی در مسجد اعظم که پای درس امام خمینی بودم که ایشان فرمود: شاه ما را به آمریکا فروخت، ثروت ما را در اختیار یهودی ها قرار داد وکلمات دیگری که فراموش کرده ام. به واسطه این کلمات این مرد بزرگ را به ترکیه تبعید کردند.

عشق به امام امت

او که هماره عاشق حقیقت راستین و واقعی بود  هنگامی که شنید در سال 1357 هجری شمسی امام خمینی پس از سال ها تبعید به ایران باز می گردد بی اختایر اشک از چشمانش جاری گشت و این خود نشانه علاقه زیاد وی به حضرت امام بود.

شیخ ذبیح الله محلاتی در کتاب کوچکی که به رشته تحریر در آورده است می نویسد:

ولایت فقیه که امتداد ولایت حضرت محمد (ص) است برای ایصال به حق و تطهیر زمان و تصحیح جامعه و تهذیب رهبری ، اینک به دست منتخبین امت در قانون اساسی به تصویب رسیده است. تا عزت قومی و قدرت معنوی و تشکل معنوی تباه نشود و شعله های تشیع فرو نمیرد و شیعه که جریان اصیل حماسه کلی اسلام است در برابر امپریالیسم شرق و غرب و صهیونیسم ، قدرت تعهد و مقاومت از دست ندهد و این ولایت برای عزت قرآن و شکوه قبله و حشمت اسلام و حقوق خلق ها بسی گران است.


منابع:

1. کتاب گلشن ابرار

2. کتاب اختران تابناک

تهیه: گروه حوز علیمه