تبیان، دستیار زندگی
کشف الکواکب در شرح حال مشاهیر آل ابی طالب انصافا در موضوع خود بدیع و بی نظیر است. شیخ ذبیح الله محلاتی این کتاب را با رنج های فراوان و به ترتیب حروف الفبا به نگارش در آورد. امامزادگان معروف را با ذکر لقب و عکس مزار امامزاده ضمیمه کرده است.در این مورد بیش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آثار و تألیفات(2)

شیخ ذبیح الله محلاتی دارای آثار و تألیفات فراوانی است. چنان که آثار و نگاشته ها وی را بیش از 60 عنوان ذکر کرده اند.برخی از آثار این عالم بزرگ که تا کنون به چاپ رسید ه اند به شرح زیر می باشند:

اختران تابناک یا کشف الکواکب

این کتاب با مقدمه، تلخیص و تصحیح محمد جواد نجفی به چاپ رسیده است. ایشان در مقدمه این کتاب می نویسد: کشف الکواکب در شرح حال مشاهیر آل ابی طالب انصافا در موضوع خود بدیع و بی نظیر است. شیخ ذبیح الله محلاتی این کتاب را با رنج های فراوان و به ترتیب حروف الفبا به نگارش در آورد. امامزادگان معروف را با ذکر لقب و عکس مزار امامزاده ضمیمه کرده است.در این مورد بیش از سی و پنچ منبع رجالی تتبع کرده است.

ایشان کتاب را قبل از انقلاب اسلامی به چاپ رسانده است . در جلد دوم  این کتاب همانند جلد اول به زندگی برخی از علما و امامزادگان پرداخته و امامزادگان شهرهای ایران را به اختصار معرفی کرده است. اولین شخصیتی که در ابتدای جلد دوم ذکر کرده است حضرت امام خمینی می باشد و در باره حضرت امام خمینی چنین می نویسد: ترجمه ایشان را در همان جلد اول نوشتم و برای چاپ به چاپخانه بردم کتاب را پسندیدند ولی شرط کردند که اسم امام خمینی نباشد و ان به این دلیل بود که اجازه چاپ به آنها نمی دادند لذا اکنون اسم ایشان را در جلد دوم درج کرده است.

کشف الغاشیه در زندگانی ام المومنین عایشه

این کتاب در سال 376 هجری شمسی به چاپ رسیده است، شیخ ذبیح الله محلاتی در این کتاب اندیشه های نادرست اهل سنت را در مورد عایشه به نقد و بررسی کشیده است. ایشان در این کتاب کجروی های عایشه در مقابل امام علی علیه السلام در جنگ جمل را متذکر می شود. سپس به زندگانی عایشه در زمان پیامبر گرامی اسلام می پردازد و ظلم های او نسبت به امام حسن را از یاد نمی برد

قضاوت های حضرت امیر الومنین

این کتاب مربوط به قضاوت های حضرت علی علیه السلام می باشد. این کتاب ابتدا به زبان عربی و با نام الحق المبین در سامرا به چاپ رسید که در نهایت با اصرار دوستان وی آن را بعد از هجرت به تهران، به فارسی ترجمه کرد.

این کتاب دو بخش دارد قسمت اول آن مربوط به قضاوت های حضرت علی علیه السلام است و بخش دوم مربوط به سئوال های دشواری است که از حضرت پرسیده شده و ایشان جواب داده اند

قلائد النحور فی وقایع الایام و الشهور، رجب و شعبان

این کتاب حاصل سی سال مطالعه متفرقه در مناسبت ها و تاریخ است که شیخ ذبیح الله محلاتی در دوران پیری آن را جمع و تحت عنوان فوق به چاپ رسانید.

فرسان الهیجا

شیخ ذبیح الله محلاتی در این کتاب تحقیق مختصری از زندگانی اصحاب امام حسین علیه السلام وحوادث کربلا به رشته تحریر درآورده است . این کتاب طبق حرف الفبا تنظیم شده و دسترسی به مطالب آن بسیار آسان است. و در پایان کتاب به قیام مختار و قاتلین امام حسین علیه السلام می پردازد.

السیوف البارقه او تنبیه اصحاب الخرقه

شیخ ذبیح الله محلاتی در کتاب نام یکصد و بیست و چهار کتاب را که علیه صوفیه و از جانب عالمان بزرگ شیعه تألیف شده است ذکر می کند. آیت الله محلاتی در این کتاب احوال شخاصی را که متهم به تصوف هستند بررسی و برخی را از تصوف تبرئه می کند و از سوی دیگر تصوف برخی را اثبات می کند.

كشف الاشتباه: در كجرویهاى اصحاب خانقاه به چاپ رسیده است.

 كشف الهاویه: در احوال و مطاعن معاویه به چاپ رسیده است.

 لطایف الحكایات.

 كشف حقیقت: مشتمل بر فتاواى اهل سنت و قدح آنها به چاپ رسیده است.

 كشف‏المغیبات: مشتمل بر اخبار غیبیه.

 كشف‏البنیان: در جنایات عثمان.

 نارالله الموقده على الكافرین: متضمن حمله‏هاى حضرت على علیه‏السلام.

 قره‏العین: در رابطه با حقوق والدین می باشد.

شیخ ذبیح الله محلاتی آثار زیادی دارد که هنوز به مرحله چاپ نرسیده است که برخی از آنها عبارتند از:

کلمه تامه در 5 جلد

خیر الکلام در رد کسروی در دو جلد

شرافة الاسخیاء و رذالة البخلاء.

کشف الامثال در قرآن مجید

صندوق النفایس

کشف الخفاء عن تذکرة الاولیاء

کشف اکاذیب العامه

دوازده ماه(8 جلد)

و ده ها کتاب دیگر


منبع: کتاب گلشن ابرار

تهیه: گروه حوزه علمیه