تبیان، دستیار زندگی
شیخ ذبیح الله، سال 1310 هجری قمری در خانواده ای دینی، دوستدار اهل بیت عصمت طهارت علیهم السلام، در خطه عالم خیز محلات دیده به جهان گشود و قلب خانواده ای ، خصوصا پدر و مادر را غرق شور و شادی کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ولادت

ولادت

شیخ ذبیح الله، سال 1310 هجری قمری در خانواده ای دینی، دوستدار اهل بیت عصمت  طهارت علیهم السلام، در خطه عالم خیز محلات دیده به جهان گشود و قلب خانواده ای ، خصوصا پدر و مادر را غرق شور و شادی کرد. دوران کودکی را زیر سایه پدر و مهر و عطوفت مادری شروع کرد اما گردباد سهمگین روزگار بر خلاف میل او شروع به وزیدن کرد و داغ بی پدر را برای شیخ ذبیح الله به ارمغان آورد و هنوز به سن بلوغ نرسیده بود که پدر او را ترک و به دیار باقی شتافت.این داغ برگ ضربه بس سنگین بر روحیه ایشان وارد کرد.

ایشان در مقدمه اکثر تألیفاتش نسب خود را چنین بیان می فرماید: ذبیح الله بن محمد علی بن علی اکبر بن اسماعیل بن اتابک عسگری محلاتی.

روزی از طرف کنسول ایران به ایرانیان مقیم سامرا اعلام شد که باید دارای شناسنامه و نام خانوادگی باشند. آقا میرزا محمد تهرانی و داماد هایش تصمیم گرفتند برای خود نام خانوادگی انتخاب کنند  و به این ترتیب آنها کلمه عسکری را به نام خانوادگی خود افزودند و بدین ترتیب افتخار نسب خود به را امامین عسکریین علیهما السلام در نام خانوادگی خود آشکار کردند.

تحصیلات

شیخ ذبیح الله با تمامی رنج های فراوان و داغ بی پدری دروس مقدماتی را در شهر خود، محلات، آموخت، وی مشتاقانه در پی پیمودن مراحل علمی بود. لذا برای پیمودن درجات بالاتر در ماه محرم الحرام سال 1330 هجری قمری  همراه با مادرش عازم نجف اشرف شد و در آنجا از محضر رجال علم و حدیث و درایه سود برد و در درس خارج اساتیدى چون شیخ مرتضى طالقانى، عبدالرحمان قزوینى، آیت‏الله عبدالحسین رشتى، آیت‏الله اصطهباناتى، حجت‏الاسلام سید محمد فیروز آبادى، آیت‏الله سید ابوتراب خوانسارى، شیخ محمد جواد بلاغى، فاضل نیشابورى، شیخ صادق بروجردى، آیت‏الله نایینى، آیت‏الله سید ضیاءالدین عراقى، آیت‏الله سید ابوالحسن اصفهانى و آیت‏الله سید حسن صدر شركت كرد.

وى با اتمام تحصیلات، پس از یازده سال اقامت در نجف اشرف به سامرا رفت.

هجرت به سامرا

پس از هجرت میرزای بزرگ سید محمد حسن شیرازی در سال 1291 هجری قمری به سامرا جمعی از طلاب و عالمان تشنه فراگیر علوم دینی که در نجف اشرف بودند به آن جا مهاجرت کرده و بر آبادانی آنجا افزودند.

آیت الله ذبیح الله محلاتی پس از دوازده سال تحصیل و کسب فیض از محضر بزرگان و عالمان دینی نجف اشرف، در شعبان 1341 هجری قمری به سامرا مهاجرت کرد و به تحصیل دروس عالی و خارج فقه و اصول و تدریس مراحل مقدماتی پرداخت.

او دروس رجال، حدیث و درایه را از محضر آیت الله میرزا محمد عسگری تهرانی آموخت و پس از مدتی که در سودای تشکیل خانواده بود  افتخار دامادی ایشان را نیز یافت.

شیخ ذبیح الله محلاتی تا سال 1376  هجری قمری در سامرا زندگی کرد. او که محبت زیادی نسبت به اهل بیت علیهم السلام داشت، سال ها در کنار حرم شریف عسکریین علیهما السلام زیست و تحصیل و تحقیق کرد.


منبع: کتاب گلشن ابرار

تهیه: گروه حوزه علمیه