تبیان، دستیار زندگی
آیا تا به حال به فرمولی فکر کرده‌اید که بتوان بر اساس آن‌ ارزش‌ سیاره‌های جهان را مشخص کرد؟ اگر این فرمول طراحی شود فکر می‌کنید با ارزش‌ترین سیاره جهان.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محل سکونتتان چند می ارزد؟

آیا تا به حال به فرمولی فکر کرده‌اید که بتوان بر اساس آن‌ ارزش‌ سیاره‌های جهان را مشخص کرد؟ اگر این فرمول طراحی شود فکر می‌کنید با ارزش‌ترین سیاره جهان کجاست و چه قدر می‌ارزد؟

یك دانشمند آمریكایی با ساخت فرمولی برای محاسبه ارزش كره زمین، محل سکونت تمام انسان ها قیمت این سیاره را 4880 تریلیون دلار ارزش‌گذاری كرده است.  او این میزان را با محاسبه مجموع سن، اندازه، دما، جرم و سایر آمار حیاتی زمین به دست آورد و در نتیجه سیاره زمین گرانترین سیاره محسوب می‌شود.

محل سکونتتان چند می ارزد؟

طبق این محاسبات، سیاره مریخ 16 هزار و 300 دلار ارزش دارد درحالی‌كه سیاره ناهید كمتر از یك پنی (سنت) ارزش‌گذاری شده است.

حدود 1235 سیاره دیگر در جهان وجود دارد كه بیشتر آنها به دلیل شرایط آب و هوایی نامناسب از ارزش زیادی برخوردارنیستند.

لاوگلین كه ابداع‌گر این معادله است از این محاسبات برای ارزش گذاری اكتشافات فضاپیمای كپلر ناسا استفاده كرده است.  این فضاپیما دو سال پیش به مدار پرتاب شد و سال گذشته این دانشمند تصمیم گرفت تا برای سیارات خاكی كه كپلر كشف كرده برچسب قیمت تهیه كند.

محل سکونتتان چند می ارزد؟

در آن زمان سیاره فراخورشیدی «گلیزا 581 سی» برای دانشمندان به عنوان شبیه‌ترین سیاره شناخته شده به زمین محسوب می‌شد اما این معادله ارزش آن را 150 دلار تعیین كرد در حالی‌كه گفته می‌شود سیاره KOI 326.01 از قیمتی برابر 245 هزار دلار برخوردار است.

هرچه یك سیاره یا ستاره عمر بیشتری داشته باشد از ارزش بیشتری برخوردار است چرا كه فرصت تكامل داشته است. پس از آن، جرم جسم مورد محاسبه قرار گرفته و در حالت كلی اگر از اندازه‌ای نزدیك به اندازه زمین برخوردار باشد به عنوان یك اندازه خوب برای حمایت از حیات حساب می‌شود.

او دریان باره می گوید:« من همیشه فکر می‌کردم مفهوم این که یک سیاره شبیه به زمین که دارای مناطق قابل سکونت است به خوبی معین شده است، اما من احتیاج به یک معیار سنجش داشتم تا بتواند این ارزشگذاری را به شکل ملموس‌تری نشان دهد. هرچه یک ستاره قدیمی‌تر باشد ارزش آن بیش‌تر است، چرا که شانس آن را داشته که به بلوغ برسد. بعد از آن جرم ستاره و این که آیا یک سیاره با اندازه زمین در اطراف آن وجود داشته باشد روی ارزش آن موثر است.»

وی هم‌چنین میزان انرژی را که یک سیاره تولید می‌کند و این که آیا دمای آن برای پشتیبانی کردن از حیات موثر است، در این ارزشگذاری محاسبه می‌کند و در انتها این طور نتیجه می‌گیرد که یک سیاره با ارزش بیش از 100 میلیون دلار ارزش مطالعه کردن دارد و بهتر است از مطالعه سیاره‌های ارزان‌تر صرف نظر شود.

این فرمول هم‌چنین به ما ارزش بسیار بالای سیاره محل سکونتمان، زمین را نشان می‌دهد و شاید این موضوع سبب شود ما نسبت به حفظ این سیاره توجه بیش‌تری داشته باشیم.

م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی


خبر به نقل از خبرگزاری مهر و خبرآنلاین