تبیان، دستیار زندگی
نحوه تفكر شما در مورد موفقیت‌ هایتان بسیار مهم است. هرچه منفی‌ تر فكر كنید، اتفاقات منفی بیشتری برایتان پیش می‌ آید. وقتی شما واقعا باور داشته باشید كه لیاقت موفقیت را دارید، ذهن شما راه‌ های رسیدن به آن را می‌ سازد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موتور زندگی را روشن نگه دارید

انگیزه


تاكنون چند بار یك فعالیت جدید را با شور و شوق آغاز كرده‌ اید؛ اما پس از مدت كوتاهی، انگیزه خود را از دست داده‌ اید؟ این موضوع اغلب باعث ناامیدی و عدم ادامه فعالیت می ‌شود؛ اما خوشبختانه با كمی فكر و عكس‌ العمل مناسب می توانید این احساس منفی را تغییر دهید.

وقتی ما كاری را با شور و شوق شروع می کنیم، تنها به جنبه ‌های مثبت آن فكر كرده و به دلیل این كه هنوز آن كار را انجام نداده ‌ایم، از سختی‌ های آن ناآگاهیم؛ اما پس از مدتی خسته شده و احساس ناتوانی می کنیم. این موضوع باعث كاهش اعتماد به نفس می شود.

برای انجام هر كاری به انگیزه نیاز است. افزایش انگیزه در خود و دیگران، یك مهارت است. افراد در كار، منزل و هر جای دیگر از انگیزه برای رسیدن به نتیجه استفاده می کنند.

با انگیزه ماندن بسیار مهم است. زندگی ما همواره در معرض افكار منفی و استرس‌ های ناشی از آینده است. همه در زندگی خود،‌ با دودلی و تردید و ناامیدی روبه ‌رو شده ‌ایم؛ اما آنچه باعث موفقیت‌ های انسان می شود، توانایی حفظ انگیزه و حركت روبه جلو است.

انگیزه

راه‌حل ساده ‌ای برای مقابله‌ با كمبود انگیزه وجود ندارد، حتی پس از غلبه بر كمبود انگیزه، به محض رویا رویی با اولین شكست، دوباره مشكل ظاهر می شود. كلید اصلی، فهم افكار و چگونگی پیش بردن و هدایت احساسات است. به وسیله یادگیری نحوه ایجاد افكار برانگیزاننده، خنثی كردن افكار منفی و تمركز روی كاری كه در حال انجام هستید، می توانید خود را از ركود نجات دهید، قبل از این كه دچار آن شوید.

سه  دلیل اصلی برای از بین رفتن انگیزه وجود دارد:

1- كمبود اعتماد به نفس؛ اگر شما باور نداشته باشید كه پیروز می شوید، سعی كردن برایتان بی ‌مفهوم می شود.

2- كمبود تمركز؛ اگر شما ندانید كه چه می ‌خواهید، نمی توانید انگیزه لازم را داشته باشید.

3-  مشخص نبودن جهت و مسیر؛ اگر شما ندانید كه چه كار می ‌خواهید بكنید، چگونه انگیزه لازم برای انجام آن را كسب خواهید كرد؟

نحوه تفكر شما در مورد موفقیت‌ هایتان بسیار مهم است. هرچه منفی‌ تر فكر كنید، اتفاقات منفی بیشتری برایتان پیش می‌ آید. وقتی شما واقعا باور داشته باشید كه لیاقت موفقیت را دارید، ذهن شما راه‌ های رسیدن به آن را می‌ سازد

حال به شما می ‌آموزیم كه چگونه با هریك از این عوامل بازدارنده، مبارزه كنید.

انگیزه

اولین قاتل انگیزه، كمبود اعتماد به نفس است. این مورد وقتی اتفاق می ‌افتد كه شخص تنها روی آنچه می ‌خواهد تمركز كرده و آنچه را كه در حال حاضر دارد، نادیده می ‌گیرد. وقتی شما تنها در مورد آنچه می ‌خواهید، فكر می کنید ذهنتان توضیحاتی برای چرایی آنچه به دست نیاورده‌ اید، خلق می کند. این موضوع باعث ایجاد افكار منفی می شود. اشتباهات گذشته، شكست ‌ها و ضعف‌ های شخصی، ذهن شما را احاطه می کند. در این حالت شما نسبت به رقبایتان حسادت می ‌ورزید و شروع به دلیل ‌تراشی برای عدم موفقیت خود خواهید كرد. در این وضعیت، تمایل به ایجاد، حس بدی خواهید داشت و اعتماد به نفس خود را از دست خواهید داد.

راه جلوگیری از این افكار، تمركز روی داشته ‌ها و شكرگزاری به خاطر آنهاست. یك زمان خاص را برای تمركز بر جنبه مثبت هر چیز در زندگی خود، قرار دهید. یك لیست ذهنی از توانایی ‌ها، موفقیت‌ های گذشته و پیشرفت ‌های فعلی ‌تان تهیه كنید. انسان ‌ها اغلب تمایل به نادیده گرفتن توانایی‌ ها و غرق شدن در اشتباهاتشان را دارند. تلاش در جهت شكرگزاری، به شما می ‌فهماند كه چقدر در حال حاضر موفق و شایسته هستید. این كار اعتماد به نفس شما را دوباره خواهد ساخت و انگیزه لازم جهت دستیابی به موفقیت‌ های بعدی را در شما ایجاد خواهد كرد.

شاید عجیب باشد، اما نحوه تفكر شما در مورد موفقیت‌ هایتان بسیار مهم است. هرچه منفی‌ تر فكر كنید، اتفاقات منفی بیشتری برایتان پیش می‌ آید. وقتی شما واقعا باور داشته باشید كه لیاقت موفقیت را دارید، ذهن شما راه‌ های رسیدن به آن را می‌ سازد. بهترین راه موفق شدن، داشتن افكار مثبت است.

كلید اصلی، برداشتن گام‌ های موثر است. با تمركز ذهن روی یك هدف مثبت، به جای ترس، مغزتان را وادار به كاری ‌كنید، به طوری كه ذهن، نقشه موفقیت را خلق ‌كند. به جای نگرانی درباره آینده، برای آن كاری كنید

انگیزه

دومین عامل از بین برنده انگیزه، كمبود تمركز است. چقدر به جای تمركز روی اهدافتان، روی آنچه نمی ‌خواهید تمركز می کنید؟ ما غالبا به ترس‌ها فكر می کنیم. از این كه فقیر شویم، مورد احترام قرار نگیریم یا تنها شویم، می ترسیم. مشكل این نوع تفكر این است كه ترس به تنهایی كارایی ندارد. بیان ترس‌ ها باعث از بین رفتن انگیزه می شود.

اگر گرفتار ترس‌ های ناشی از افكارتان هستید، گام اول تمركز انرژی روی ایجاد یك هدف مشخص است. با مشخص كردن هدف، به طور خودكار، سلسله ‌ای از كارها را تعریف می کنید. اگر شما ترس از فقر دارید، نقشه‌ ای برای افزایش درآمدتان بكشید. ادامه تحصیل، یافتن شغلی با حقوق بالاتر یا ایجاد یك وب‌ سایت مفید و پولساز می تواند یكی از این نقشه ‌ها باشد.

كلید اصلی، برداشتن گام‌ های موثر است. با تمركز ذهن روی یك هدف مثبت، به جای ترس، مغزتان را وادار به كاری ‌كنید، به طوری كه ذهن، نقشه موفقیت را خلق ‌كند. به جای نگرانی درباره آینده، برای آن كاری كنید. وقتی شما می‌ دانید كه چه می‌ خواهند، انگیزه لازم برای آن عمل را كسب خواهید كرد.

آخرین قطعه از پازل انگیزه، جهت است. اگر معنای تمركز، داشتن هدف باشد، مسیر و جهت یك استراتژی روز به روز برای رسیدن به آن است. نبود مسیر، قاتل انگیزه است چرا كه بدون دانستن عمل بعدی در رسیدن به هدف دچار تاخیر می شویم. مثال این قضیه شخصی است كه می‌ خواهد یك وبلاگ عمومی داشته باشد اما بیشتر وقتش را صرف خواندن در مورد وبلاگ ‌نویسی می کند تا این كه شروع به ساختن آن وبلاگ كند.

انگیزه

كلید یافتن مسیر، تعیین فعالیت ‌هایی است كه منجر به موفقیت می شود. برای هر هدف، فعالیت ‌هایی وجود دارد كه منجر به موفقیت می شوند یا بالعكس جلوی موفقیت را می ‌گیرند. لیستی از فعالیت‌ هایتان تهیه كرده و آنها را بر پایه نتایج حاصله مرتب كنید. سپس روی فعالیت ‌هایی تمركز كنید كه منجر به دستاوردهای بزرگی می شوند.

این كار انرژی شما را به سمت موفقیت سوق می ‌دهد. بدون این كار، وقتتان تلف می شود و رسیدن شما به موفقیت با تاخیر مواجه خواهد شد.

وقتی انگیزه ‌تان روبه افول رفت، با برنامه ‌ای كه شامل دو عمل مثبت است دوباره در مسیر حركت قرار گیرید. اولی می تواند یك كار كوچك باشد اما دومی باید یك هدف بلندمدت ‌تر باشد. ابتدا آن كار كوچك را به سرعت انجام دهید. این عمل، ‌روحیه مثبتی در شما ایجاد می کند. بعد از آن به سمت رسیدن به هدف بلندمدت گام بردارید. این كار باعث جلوگیری از رخوت و ركود می شود.

با از بین بردن 3 عاملی كه در بالا به عنوان از بین برندگان انگیزه از آنها یاد شد، می توانید به پیروزی دست یابید.

نکته هائی در جهت افزایش انگیزه

1) فکر کنید، تأمل نمائید و دریابید که آیا واقعاً می خواهید به تمایلاتتان دست یابید و آیا این خواسته ارزش صرف وقت و انرژی را دارد.

2) هدفتان را کاملاً روشن نمائید. نوشتن آن در این کار به شما کمک خواهد کرد.

3) اغلب به هدف و خواسته تان فکر کنید.

4) تصور کنید که به هدفتان دست یافته اید و ذهنتان را بر روی افکار متضاد آن مسدود سازید.

5) کتاب ها و مقالاتی را در مورد موضوع هدفتان بخوانید.

6) در مورد افراد موفق تحقیق کرده و سرگذشتشان را بخوانید.

7) به مزایائی که با دستیابی به اهدافتان به آنها می رسید فکر کنید.

8) به احساساتتان پس از دسترسی به هدفتان فکر کرده و آن را مجسم نمائید.

9) اظهارات مثبت را تکرار نمائید اظهاراتی چون ”من این خواسته را دارم و قدرت درونی برای رسیدن به هدفم را دارا می باشم“ این گفته را همیشه با ایمان و احساسات قدرتمند تکرار نمائید.

10) با انجام کاری کوچک در رابطه با هدفتان شروع کنید. موفقیت در امور کوچک منتهی به موفقیت های بزرگ می شود.

انگیزه موتوری قدرتمند است که شما را به سوی موفقیت و کامیابی در هر زمینه حرکت می دهد.

فرآوری : داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع :نکته های کوچک زندگی – آفتاب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.