تبیان، دستیار زندگی
برای علم اقتصاد تعاریف متنوع و گسترده ای وجود دارد. اما در ساده ترین تعریف، اقتصاد را علم تخصیص امکانات محدود به خواسته های نا محدود تعریف کرده اند. البته همگی ما نا خودآگاه با این اصل مهم برخورد کرده ایم که با این امکانات در دسترس مان نمی توانیم همه خواس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر نوروزی فراموش نشود لطفا!


تعطیلات نوروز که نزدیک می شود همه به یاد سفر می افتند. اما گاهی هزینه های سفر باعث می شود که این اتفاق خوب باری بر دوش خانواده ها به شمار آید


سفر نوروزی

برای علم اقتصاد تعاریف متنوع و گسترده ای وجود دارد. اما در ساده ترین تعریف، اقتصاد را علم تخصیص امکانات محدود به خواسته های نا محدود تعریف کرده اند. البته همگی ما نا خودآگاه با این اصل مهم برخورد کرده ایم که با این امکانات در دسترس مان نمی توانیم همه خواسته ها و نیاز هایمان را برآورده کنیم و باید از گروه کثیری از آن ها صرف نظر کنیم. چنین تصمیمی قطعا تحت تاثیر اولویت های ما خواهد بود و بدون تردید اول به سراغ آن نیازهایی می رویم که از اهمیت بیشتری برخوردارند. وجه دیگر این تعریف ساده در تصمیمات بلندمدت خودی نشان میدهند و ارزش مسائلی مثل پس انداز اینجاست که مشخص می شود.

تعریف پس انداز

بنا بر تعریف اقتصادی، به مازاد مخارج سال پس انداز گفته می شود. پس انداز یعنی انصراف از مصرف در زمان حال. اگر فردی به جای پس انداز، پول های خود را مصرف كند، دیگر پول نخواهد داشت! شاید طرح این سوال كه "آیا من بدون آن كالا می توانم زندگی كنم؟" كمی اغراق یا گزافه باشد، اما ارزش این سوال زمانی مشخص می شود که بدانیم همین مبلغی که از خرج کردن آن صرف نظر کرده ایم چه اثرات شگفتی که بر زندگی ما نخواهد گذاشت.

شاید البته الان که در آستانه نوروز هستیم سخن از عوامل مختلف اقتصادی وتعاریف آن خارج از حوصله باشد اما از این تعاریف مهم استفاده می کنم تا گریزی بزنم به یکی از دغدغه های این روزهای اغلب خانواده ها؛ یعنی سفر

سفر همیشه در ذهن ما ایرانیان ارزشمند بوده و تاکید دین مبین اسلام بر سفر هم به ارزش این مقوله در نزد ما افزوده است. قل سیرو فی الارض به گوش همه ما آشناست و به علاوه همه میدانیم که از قدیم گفته اند بسیار سفر باید تا پخته شود خامی. اما به نظر میرسد این جامعه در حال گذاری که با افزایش دائمی هزینه ها روبروست دست یابی به سفر را برای ما سخت کرده باشد. همان بحث همیشگی دخل و خرج. آیا درآمدهای آخر سال بعد از کسر کردن مخارج خرید عید و دادن عیدی و غیره وغیره آنقدر هست که  جایی هم برای سفر در سبد خانوار بماند؟ همه ما دوست داریم که پاسخ این سوال بله باشد.این جواب "بله" را باید در دو عامل جستجو کرد: یکی پس انداز که در بالا به آن مختصری اشاره شد و دیگری ضرورت برنامه ریزی.

این ذات سفر است که می‌تواند در بهبود روحیه و کسب تجارب جذاب و جدید برای شما و خانواده‌تان موثر باشد، نه مقاصد دور و سفرهای پرهزینه!

پس انداز

شاید بپرسید که همین حالا هم برای مخارج آینده پس انداز می کنیم. انواع حسابهای پس انداز بانکی، خرید سهام و مانند آن که آنها را برای ایام بازنشستگی کنار گذاشته ایم. شاید اگر بدبینانه نگاه کنید در این بین دیگر جایی برای سفر باقی نماند. اما بیایید جور دیگری به مسئله نگاه کنیم. عملا خیلی از مخارجی که از جیب ما خارج می شوند اضافی هستند و اگربتوانیم هر هفته حتی یک مبلغ ناچیز را کنار بگذاریم و از خرج ان صرف نظر کنیم در پایان سال با یک شگفتی روبرو خواهیم شد

اما مثلا چگونه؟ خیلی ساده است.

باید به دنبال مخارج پنهان بود. یکی از ساده ترین مصادیق این موضوع لزوم توجه به مصرف بهینه است. که البته با اجرای طرح مهم و بزرگ هدفمندی یارانه ها ارزش دو چندانی پیدا کرده است.حتی كوچكترین تغییرات مثل كم كردن دمای آب گرمكن یا نصب سرشیر دوشهای كم مصرف می‌تواند هزینه شما را در ماه كاهش دهد.

از طرف دیگر می توانید در یافتن راههای كاهش هزینه و پر كردن وقت خانواده خلاقیت به خرج دهید. به جای بیرون رفتن، بازی‌های شبانه با خانواده خود ترتیب دهید، یا برای كاهش هزینه هدایا سعی كنید كادوهای دسته جمعی تهیه كنید.

اگر زیاد بیرون از منزل غذا میخورید؛ کم کردن دفعاتی که غذا خوردن در رستوران و استفاده از یک غذای ساده و صمیمی در کنار اعضای خانواده بی آنکه متوجه شوید سهم به سزایی در کاهش هزینه ها و افزایش پس انداز دارد.

قطعا با بررسی خرجهای خانواده به نتایج دیگری هم رسید. این روزهای آخر سال فرصت خوبی است که یک قلم و کاغذ بردارید و مخارج ضروری و غیر ضروری خانوار را در جایی یادداشت کنید. افزایش روحیه پس انداز قطعا به سود شما و خانواده تان است و کمترین اثر آن برخورداری از یک سفر عالی و غنی در روزهای آغازین سال جدید است. اصلا بد نیست اگر بخشی از این پس انداز را فقط و فقط برای سفر کنار بگذارید و در هیچ شرایطی به آن دست نزنید

سفر نوروزی

برنامه ریزی

اما شاید بگویید که سال 89 تمام شده و شما الان پس انداری ندارید و به همین دلیل میخواهید از سفر صرف نظر کنید. مخصوصا که با افزایش قیمت حاملهای انرژی ممکن است هزینه سفر بالاتر هم برود. ساده ترین پاسخ به این سوال این است: دیدگاهتان را عوض کنید؛ یک برنامه ریزی درست به شما کمک می کند که از یک سفر عالی لذت ببرید. اما چگونه؟

سفر، در لغت نامه به معناى "بیرون آمدن از شهر خود و به محل دیگر رفتن است" حتما لازم نیست این بیرون آمدن از شهر خود با هواپیما باشد و یا برای رفتن به محل دیگر گاهی قاره ای را درنوردید که اگر چه اینها نیز سفرهای مطلوبی محسوب می شود و برای افرادی که توانایی مالی دارند تنوع جالبی است ولی می توان به مسافرت هم رفت البته بدون هزینه های زیاد.

برای سفر ارزان ولی شیرین قبل از هر چیز این باور که سفر باید حتما در مسافتهای دور و دراز و به مدت طولانی انجام شود را در ذهن خود و خانواده تغییر دهید، چنین باوری باعث می‌شود یا به کلی قید سفر را بزنید یا هزینه‌های زیادی را متقبل شوید و کیلومترها برای دیدن دریا، تماشای فلان آثار باستانی یا بازدید از فلان دریاچه و جنگل سفر کنید و از بسیاری از جاذبه‌هایی که در همین نزدیکی شماست غافل بمانید.

در بسیاری از مواقع می توان با طی مسافت بسیار کوتاه به یک منطقه طبیعی جالب مانند یک آبگرم طبیعی و یا یک اثر تاریخی مسافرت کرد. این ذات سفر است که می‌تواند در بهبود روحیه و کسب تجارب جذاب و جدید برای شما و خانواده‌تان موثر باشد، نه مقاصد دور و سفرهای پرهزینه!

سفر گروهی تاثیر زیادی در کاهش هزینه ها خواهد داشت. برای این سفر گروهی می‌توانید موضوع را با چند نفر از بستگان نزدیک خود نیز در میان بگذارید و با آنها همسفر شوید

سفر گروهی تاثیر زیادی در کاهش هزینه ها خواهد داشت. برای این سفر گروهی می‌توانید موضوع را با چند نفر از بستگان نزدیک خود نیز در میان بگذارید و با آنها همسفر شوید.این کار هم تا حد زیادی هزینه‌ها را کاهش خواهد داد و هم لذت سفر را دوچندان خواهد کرد

بعد از انتخاب مقصد مورد نظر خود برای سفر باید هزینه‌های سفر را ارزیابی و برای آن برنامه ‌ریزی کنید.

باید ببینید چقدر پول دارید و چقدر می‌توانید برای این سفر کنار بگذارید. تا حد ممکن هزینه‌های اضافی را حذف کنید. برای اقامت، خورد و خوراک و هزینه‌های پیش‌بینی نشده مبلغی را در نظر بگیرید.

سعی کنید تا حد امکان از این هزینه‌ها کم کنید. برای مثال تهیه یک چادر مسافرتی مناسب و با کیفیت، اگر چه ممکن است گران به نظر آید، ولی با صرفه‌جویی در هزینه محل اقامت خیلی زود هزینه شما را جبران خواهد کرد.

بدون شک اگر شرایط خودتان را بررسی کنید راه های خلاقانه ای به ذهنتان خواهد رسید. از همین راه های ساده استفاده کنید تا نوروز امسال اوقات خوبی را کنار خانواده سپری کنید.

خلاصه کلام این نوشتار در یک جمله چنین می شود: سفر نوروزی فراموش نشود لطفا! سفر بی خطر

ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان