تبیان، دستیار زندگی
كشور مكزیك سرزمین شاپركهاست . در این كشور آنقدر شاپرك و پروانه زیاد است كه قابل شمارش نیست، بهمین خاطر هر ساله تعداد زیادی جهانگرد به دیدن این كشور می روند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كشور شاپركها كجاست ؟

كشور شاپركها كجاست ؟

كشور مكزیك سرزمین شاپركهاست . در این كشور آنقدر شاپرك  و پروانه زیاد است كه قابل شمارش نیست، بهمین خاطر هر ساله تعداد زیادی جهانگرد به دیدن این كشور می روند.

اكثر شاپركهای این كشور قیمتی و نایاب هستند.

هر ساله با فرارسیدن پاییز بیش از میلیونها پروانه سیاه_نارنجی از بخش های شمالی آمریكا و كانادا به جنگلهای مكزیك مهاجرت می كنند و بهار دوباره بر می گردند. این بزرگترین جابجایی در طبیعت با چنین مسافت طولانی در نوع خودش است

آنها جایگاه تابستانی خود را در انتهای آگوست ،شهریور، ترك می كنند و بعد از پیمودن بیش از 2500 مایل در ماه نوامبر ،آبان، به كوههای پوشیده از درختان برگ سوزنی در مكزیك می رسند.

پروانه های مونارچ (شاه پروانه ها) زمستان  كنار هم می آیند و در گروهای هزارتایی در روی شاخه های درخت می گذرانند.

آنها در اوایل مارس دوباره به سوی شمال حركت می كنند جائی كه بدنیا می آیند و می میرند در حالیكه 5000 مایل مسافرت كرده اند.

چگونه سن یک درخت را تعیین کنیم؟

هرچه درختان قطورتر و بلندتر می شوند لا یه های جدیدتری در زیر پوست آنها به وجود می آید. رنگ لا یه ای که در زمستان به وجود می آید با لا یه ای که در تابستان به وجود می آید متفاوت است.

این اختلا ف رنگ لا یه ها به ما کمک می کند تا به راحتی سن درخت را تعیین کنیم شاید می پرسید چطور؟

خوب... وقتی درختی را می بریم در سطح بریدگی دوایری می بینیم که در داخل همدیگر قرار دارند. اگر درختی بیست حلقه در مقطع خود داشته باشد، می توانیم بگوییم که تقریبا بیست ساله است و درختی که ۶۰ حلقه دارد تقریبا شصت ساله است. البته برای این که حلقه ها را بشماریم حتما باید درخت را ببریم اگر بخواهیم سن درختی را بدون بریدن آن تعیین کنیم باید با توجه به قطر و بلندی درخت به طور تقریبی سن آن را حدس بزنیم. هرچه قطر درخت بیشتر و طولش بلندتر باشد سن آن بیشتر است.

مایعی كه روی ماست جمع می شود چیست ؟

كشور شاپركها كجاست ؟

                        آیا باید آن را دور ریخت ؟

این مایع به آب ماست شهرت دارد. وقتی باكتری های تبدیل كننده شیر به ماست، به قدر كافی رشد كنند، شیر دلمه می بندد. پروتئین ها در هم فرو می روند و ماست درست می شود .

آب ماست ممكن است آبكی به نظر برسد، اما آب نیست و محتوی مواد معدنی و پروتئین و قند شیر(لاكتوز) است. بنابراین آن را دور نریرید و با بقیه ماست قاطی و مصرف كنید.

فرآوری:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان


منبع:

آفتاب

کودکان اُ آر جی

*مطالب مرتبط

کبریت چه زمانی ساخته شد؟

طول عمر حیوانات چقدر است؟

بهمن خاکستر چیست؟

چرا ماه ما را تعقیب می کند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.