تبیان، دستیار زندگی
ه شده است به فیلم های تاریخی بی مهری می شود در جشنواره فیلم فجر، انگاری لیستی از افراد وجود دارد که اگر در جشنواره حضور داشته باشند، فیلمشان حتماً جزو منتخبان است. یدالله صمدی، کارگردان سینمای ایران، ضمن بیان این مطلب در مور...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیمرغ دادن به بعضی ها عادت جشنواره شده است

به فیلم های تاریخی بی مهری می شود


در جشنواره فیلم فجر، انگاری لیستی از افراد وجود دارد که اگر در جشنواره حضور داشته باشند، فیلمشان حتماً جزو منتخبان است.

یدالله صمدی، کارگردان سینمای ایران، ضمن بیان این مطلب در مورد برگزاری بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت : فکر می کنم در زمینه داوری جشنواره دچار مشکلات عدیده ای بود و توقع بیش از بین بود. یکی از نقاط قوت فیلم " شهر آشوب " فیلمبرداری حسن پویا بود و البته خودم هم در چندین دوره، در هیات داوری حضور داشتم و می دانم راضی کردن همه سلائق و نظرات کار بسیار مشکلی است. ولی در برخی موارد، شایستگی برخی از کاندیداها، غیر قابل چشم پوشی است.

وی تاکید کرد: برای انتخاب نشدن حسن پویا در جایی شنیدیم چون ایشان جزو انجمن فیلمبرداران نیستند، این انتخاب صورت نگرفته است و حتی صدای فیلم از معدود کارهای جشنواره بود که به سیستم "دالبی ساروند" مجهز بود، ولی اصلاً کاندیدا هم نشد .

سازنده " ایستگاه " تاکید کرد : اصلاً، مقایسه درستی انجام نمی شود، بین فیلمی که تاریخی است و مباحث فرهنگی و هویتی را مطرح می کند با یک فیلم معمولی که در فضای معاصر و بدون بار فرهنگی آن چنانی تولید می شود، باید در نحوه نگرش و رویکرد به این آثار، با توجه بیشتری به ارزیابی آنها پرداخت.

چون این نوع سینما در تداوم تحقق همان سینمای ملی است که مورد نظر مسئولان و اهالی سینما است، باید از این نوع سینما که به وجه ارزشی و بیان گذشته پربار تاریخی و ملی ما می پردازد، توجه بیشتری داشت تا فیلمسازان دیگری هم در این سبک و شیوه فیلم بسازند.

سازنده " مردی که زیاد می دانست " افزود : وقتی که دو فرش زیبا، (یکی دستباف و یکی ماشینی ) با هم مقایسه می شوند، فرشی که دستباف است، چون حاصل دستان هنرمند بافنده اش است،

از فرشی که ماشینی است، دارای هویت و اصالت بیشتری است، پس باید بین آن دو تفاوت قایل شد. ما ایرانی هستیم، با گذشته ای درخشان و اصیل که باید برای بالندگی بیشتر، در آثار هنری و فرهنگی تلاش کنیم .

صمدی گفت : برای من یک علامت سوال بسیار بزرگ وجود دارد. در این مورد که جشنواره فیلم فجر، هنوز بخش شرطی اش را داراست. انگاری فهرستی وجود دارد و افراد این فهرست ، هر سالی که فیلم دارند، اگر کاندیدا نشوند، اصلاً جشنواره برگزار نمی شود!!

این یک نگاه بسیار اشتباهی است و در سایر جشنواره های دنیا هر چند یک فیلمساز نام بزرگی داشته باشد، اگر فیلمش فاقد کیفیت لازم باشد، اصلاً مطرح نمی شود. ولی در جشنواره امسال کارگردان بسیار مشهوری با یک فیلمش که جزو آثار زیر متوسطش محسوب می شود، بیشترین جوایز را دریافت می کند.