تبیان، دستیار زندگی
جستجوی هدفدار ما را به چه مقصدهایی که نمی رساند: به مناسبت دهه فجر مطلب بسیار شسته و رفته ای در مورد موزه تاریخ اطلاعات پیدا کرده بودیم ولی چون متن آن خیلی شیک و پیک بود قرار شد عکس های گویا و مناسبی هم برای آن تهیه شود تا ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه از موزه سوژه بسازیم؟

جستجوی هدفدار ما را به چه مقصدهایی که نمی رساند: به مناسبت دهه فجر مطلب بسیار شسته و رفته ای در مورد موزه تاریخ اطلاعات پیدا کرده بودیم ولی چون متن آن خیلی شیک و پیک بود قرار شد عکس های گویا و مناسبی هم برای آن تهیه شود تا به شیوه ای قابل قبول به کاربران ارائه گردد. این موزه همان کمیته مشترک ضد خرابکاری است که در وسط شهر تهران (باغ ملی) قرار گرفته است.

موزه مزبور در تاریخ 8 بهمن 82 توسط آقای خاتمی رئیس جمهور وقت افتتاح گردید. نکته جالب این است که در اتاق ها و بندهای مختلف این زندان سابق، با همفکری کسانی که آنجا زندانی بوده اند مجسمه هایی از زندانیان تهیه شده که شیوه های شکنجه ساواک را به خوبی نمایش می دهد و ساخت مجسمه ها به گونه ای است که شخصیت های مختلف زندانی در این اتاق ها را به یاد می آورد.

خوب به خاطر داشتم که روزنامه های ایران و همشهری از این موزه گزارش هایی تهیه و ارائه کرده بودند (ولی هیچ مناسبت خاصی در کار نبود) با این همه جستجوهای مختلف در اینترنت، سایت روزنامه های همشهری و ایران و ....پاسخگو نبود و هیچ عکس مناسبی از این محل پیدا نکردم. در عوض به کشف مهمی نائل آمدم: مقامات جمهوری اسلامی ایران و از جمله رئیس جمهور وقت نه تنها از شکنجه! مردم بیگناه در کمیته مشترک ضد خرابکاری اطلاع دارند، بلکه از آنها بازدید هم می کنند و بر آن صِحه می گذارند.؟!

ماجرا از این قرار است که یکی دو تا از سایت های مخالف جمهوری اسلامی برای نشان دادن مدارک این جرم بزرگ مسئولان نظام! ، عکس هایی از بازدید آقای خاتمی و سایر مقامات (مراسم افتتاحیه ) از این موزه را در سایت خود قرار داده اند و همه به وضوح می بینند که مثلاً یک نفر از پا از سقف آویزان شده و غرق خون است و ... و آقایان هم دور اتاق به تماشا ایستاده اند [نترسید، آن نفر وسط آدمک است] یا یک نفر را به میله های دور تا دور حیاط بسته اند و آقای خاتمی هم این مناظر را می بیند و هیچ اعتراضی ندارد. تا این جای قضیه چندان چیز عجیبی نیست ولی اگر بدانید که این سایت ها فیلتر شده اند، حتماً لبخندی خواهید زد.

مسئولین فیلترینگ سایت ها در شرکت مخابرات، با کمال وظیفه شناسی این سایت های نامرد را بسته اند. ولی کاش به جای بستن سایت، آدرس آنها را باز می گذاشتند تا خود مردم با مشاهده این اسناد جنایت و شکنجه قضاوت کنند که در دنیا چه خبر است.

یک راه ساده دیگر هم این است که سایت موزه عبرت که فاقد عکس ، کلیپ و فیلم است و احتمالاً قرار است بعدها تکمیل گردد، هرچه زودتر به روز رسانی شود و بینندگان خود بتوانند فکر کنند و تصمیم بگیرند.

ضمناً یک راه خوب هم برای مشهور شدن این است که یکی از این روزها به بازدید این موزه بروید چند تا عکس دیجیتالی در کنار مجسمه ها بگیرید و به هر فوت و فنی که می دانید عکس ها را در اینترنت قرار دهید تا به عنوان شکنجه گر ساواک یا نمی دانم چه مشهور شوید.!

بخش اجتماعی تبیان