تبیان، دستیار زندگی
خیلی از مبتلایان به دیابت، حملاتی از افت ناگهانی قند خون را تجربه می کنند. افراد سالم نیز به هنگام افت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلوگیری از افت قند خون در دیابت

www.novindiet.com

سردرد


خیلی از مبتلایان به دیابت، حملاتی از افت ناگهانی قند خون را تجربه می کنند. افراد سالم نیز به هنگام افت قند خون به پرخوری روی می آورند.

آیا دقت کرده اید که به هنگام افت قند خون نمی توانید جلوی پرخوری تان را بگیرید؟ در حقیقت اجتناب از پرخوری در هنگام افت قند خون یکی از سخت ترین کارهایی است که باید انجام دهید، زیرا بدنتان به شما القا می کند که هر چه سریع تر، هر نوع خوراکی در دسترس را در دهان خود بگذارید تا خود را از این شرایط سخت رهایی بخشید.


گرسنگی یکی از علایم افت قند خون می باشد و متاسفانه مدتی طول می کشد تا مغز پیام هایی مبنی بر سیری دریافت کند، در نتیجه بیش از حد غذا می خورید.

تنها منبع سوخت موثر برای مغز ، گلوکز (قند خون) است و حداقل یک ربع زمان می برد تا قند خون پس از اقدام برای درمان افت آن، شروع به افزایش کند. لذا ممکن است تا مدت کمی احساس بهبودی نکنید.

در این جا برخی راهکارها را برای پیشگیری از دریافت بیش از حد غذا به هنگام افت قند خون و پیشگیری از تغییر ناگهانی قند خون از  کم به زیاد، را بیان می کنیم:

* در هنگام افت قند خون ، خوراکی هایی را مصرف کنید که فقط حاوی 15 گرم کربوهیدرات هستند، مثل آب میوه یا کشمش. برخی از مواد غذایی که حاوی 15 گرم کربوهیدرات هستند عبارتند از: 2 تا 3 حبه قند،  نصف لیوان نوشابه یا آبمیوه ، یک لیوان شیر،  یک قاشق غذاخوری شکر یا عسل،  3 عدد آبنبات و ... .

* همیشه خوراکی هایی را  که حاوی 15 گرم کربوهیدرات هستند را از قبل تهیه کنید و آنها را در دسترس خود قرار دهید، برای مثال روی میز یا داخل کیف دستی یا جیب خود ، در کشوی میز کار، در ساک مخصوص ورزش یا باشگاه و... . با این کار دیگر نیازی نیست سراغ یخچال یا کابینت بروید و سریعا می توانید قند خون خود را افزایش دهید.

* از قرص های گلوکز نیز می توانید برای بهبود افت قند خون استفاده کنید. این قرص ها واقعا سریع اثر می کنند، زیرا حاوی گلوکز هستند و نیازی نیست که بدن تان قبل از استفاده، آنها را به گلوکز تبدیل کند.

* وقتی دچار افت قند خون گشتید، پس از خوردن خوراکی حاوی 15 گرم کربوهیدرات، تست قند خون را با دستگاه های خانگی انجام دهید. سپس 15 دقیقه صبر کنید و مجددا قند خونتان را تست کنید و دوباره مرحله درمان را تکرار کنید. می توانید این کار را تا رسیدن به قند خون مناسب ادامه دهید. به یاد داشته باشید بعد از مصرف خوراکی، 15 دقیقه زمان می برد که قند خونتان افزایش یابد، لذا باید قدری صبر نمایید.

* علی رغم تمام توضیحات مذکور، اگر زمانی پیش آمد که در درمان افت قند خون خود زیاده روی نمودید، خودتان را سرزنش نکنید و ذهنتان را درگیر و ناراحت نسازید و به یاد آورید که شما هم یک انسان هستید و ممکن است گاهی خطا کنید.

هرگز دوز داروی مصرفی تان را خودسرانه زیاد نکنید، زیرا افزایش دوز دارو می تواند سبب افت قند خون جدی و عوارض ناشی از آن گردد.

در انتهای مطلب نیز  چند راهکار برای پیشگیری از افت قند خون را به شرح زیر بیان می داریم:

1- در طی روز به دفعات، از میان وعده های کم حجم استفاده نمایید. در طی روز 3 وعده غذایی اصلی و 3 تا 4 میان وعده غذایی کوچک مصرف کنید تا مقدار قند خوتان در حد متعادل باقی بماند.

2- در مورد سایز سرنگ و دوز انسولینی که تزریق می نمایید دقت کافی داشته باشید.

3- هرگز دوز داروی مصرفی تان را خودسرانه زیاد نکنید؛ برای مثال اگر برای شما مصرف یک عدد قرص تجویز شده است، نباید با مشاهده بالا بودن قند خون تان، دو عدد قرص مصرف کنید. افزایش دوز دارو می تواند سبب افت قند خون جدی و عوارض ناشی از آن گردد.

4- به موقع وعده های غذایی را مصرف نمایید و هرگز یک وعده غذایی را حذف نکنید.

5- فعالیت بدنی خود را کنترل کنید. فعالیت بدنی خیلی شدید در کنار عدم مصرف مقادیر کافی غذا، منجر به افت قند خون می گردد. البته نباید به دلیل ترس از افت قند خون از فعالیت بدنی کافی اجتناب نمایید و باید  همواره از فعالیت بدنی متعادل و مناسب برخوردار باشید.

6- مواد کافئین دار و الکل را مصرف نکنید، زیرا می توانند عوارضی مشابه با افت قند خون را ایجاد کنند.

7- منابع کربوهیدرات های پیچیده با محتوای فیبر بالا را مصرف کنید، زیرا نمایه گلایسمی کمی دارند و به آرامی در جریان خون آزاد می شوند و به ثابت نگه داشتن سطوح قند خون کمک می نمایند.

8- از مصرف غذاهایی که مقدار زیادی کربوهیدرات، به ویژه کربوهیدرات ساده دارند پرهیز کنید ، زیرا زمینه ساز تغییرات میزان قند خون و افت ناگهانی آن می گردند.

برای مشاهده ی وب سایت دکتر فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط :

مطالبی کامل در مورد بیماری دیابت

مطالبی کامل در مورد رژیم غذایی بیماران دیابتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.