تبیان، دستیار زندگی
امروز یکشنبه سی ام بهمن سال 1384 هجری شمسی مقارن است با بیستم محرم الحرام سال 1427هجری قمری و برابر است با نوزدهم فوریه سال 2006 میلادی . رضا خان فرمانده نیروهای نظامی ایران : در چنین روزی در سال 1303 ه ش رضا خان خود را فرما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز شمار تاریخ (2)

امروز یکشنبه سی ام بهمن سال 1384 هجری شمسی مقارن است با بیستم محرم الحرام سال 1427هجری قمری و برابر است با نوزدهم فوریه سال 2006 میلادی .

رضا خان فرمانده نیروهای نظامی ایران :

در چنین روزی در سال 1303 ه ش رضا خان خود را فرمانده کل نیروهای مسلح ایران نامید. پس از کودتای اسفند 1299 کابینه ای متشکل از اعضای کمیته آهن به ریاست سید ضیاء‏الدین طیاطبایی تشکیل شد . در این میان پست حساس وزارت جنگ با اندکی کشمکش در اختیار رضاخان سردار سپه قرارگرفت . او با قرار گرفتن در موقعیت خود حرکت خود را جهت کسب تمام عیار قدرت آغاز نمود . سید ضیاء‏ نود روز پس از کودتا مجبور به ترک ایران شد. سردار سپه پس از آن به پشتوانه نظامیان و حمایتهای جدی سیاست انگلستان که توسط هاوارد و سفیر جدید آن کشور سرپرسی لورن ( معروف به تاجبخش ) تامین می شد خود را به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح اعلام کرد و در نهایت هم با خلع احمد شاه قاجار از قدرت توسط نمایندگان دست نشانده خود در مجلس، قدرت را به کلی از آن خود کرد .

گشایش سفارت فلسطین در ایران :

درچنین روزی در سال 1357 ه ش سفارت فلسطین طی مراسمی در محل سابق سفارت رژیم اشغالگر قدس در ایران آغاز به کار کرد . در این مراسم یاسر عرفات رهبر جبهه آزادی بخش فلسطین به همراه حاج سید احمد خمینی و دکتر ابراهیم یزدی معاون نخست وزیر در امور انقلاب ، در حالی که گروهی از چریک های فلسطین از آنها محافظت می کردند ، حضور داشتند . ابراهیم یزدی در این مراسم گفت : امروز برای ما مسلمانان روزی است بسیار حساس و تاریخی . از زمانی که تجاوز گران و اشغالگران انگلیسی و صهیونیست ها سرزمین مقدس ما مسلمانان را اشغال کردند و برادران فلسطینی ما را از سرزمین شان اخراج کردند از آن روز قلب میلیونها میلیون مسلمان جهان در دلهایشان لرزید . در سال های 1325 و 1326 پس از آغاز جنگ ، رهبران ما در خواست داوطلب برای اعزام به فلسطین نمودند . از آن روز زمانی طولانی گذشته زمانی که می گفتند استعمار گران خارجی امپریالیسم و صهیونیسم هر گز شکست نخواهند خورد . شما مردم با فداکاری ها و نثار خون های پاک خودتان ، نه تنها بزرگترین قدرت جهانی را به زانو در آوردید بلکه بزرگترین پایگاههای آنها را در هم شکستید . امروز شاهد ثمره این مجاهدت ها هستید به طوری که امروز برادران فلسطین ما در کنار شما قرار گرفته اند . حاج سید احمد آقا خمینی هم در این مراسم گفت : من به نمایندگی از طرف حضرت آیت الله امام خمینی پیروزی ملت ایران را به تمام ملت تبریک عرض می کنم . مبارزات ما تنها به آزادی ایران خاتمه پیدا نمی کند . ما تا آزادی تمام سرزمین های اسلامی به مبارزات خود ادامه می دهیم ...

قطع رابطه ایران با رژیم صهیونیستی :

درچنین روزی در سال 1357 ه ش وزارت امور خارجه ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که ازاین پس ایران هیچ گونه رابطه ای با اسراییل نخواهد داشت و ضمن اخراج 32 تن از کارکنان آژانس یهودی هواپیمایی ال عال و نیز دیگر کارشناسان رژیم اشغالگر قدس از ایران ، متقابلا به کلیه کار مندان ایرانی نمایندگی رژیم سابق در رژیم صهیونیستی دستور داده شده است در اولین فرصت و هر چه زود تر خاک آن کشور را ترک کنند . در این اطلاعیه آمده است که با الهام از انقلاب راستین مردم ایران چون قطع هر نوع رابطه و همکاری با اسراییل و حمایت از خلق فلسطین یکی از اصول اساسی سیاست خارجی حکومت موقت انقلاب ایران است به منظور پایان دادن به روابط آشکار و پنهان رژیم سابق این تصمیم گرفته شده است .

درخواست استرداد شاه به ایران :

وزارت امورخارجه ایران درچنین روزی در سال 1357 ه ش در بیانیه ای اعلام کرد : هرکشوری به شاه پناه بدهد از راههای دیپلماتیک تحت فشار قرارخواهد گرفت تا او را به ایران مسترد دارد ...ما به کوشش های خود جهت استرداد شاه ادامه خواهیم داد . همچنین کریم سنجابی وزیر امور خارجه دولت موقت ایران درمذاکره با سفیر جمهوری مصر به همه کشور ها در مورد پناه دادن به شاه هشدار داد و تاکید کرد که شاه مخلوع باید به ایران برگردانده شود .

آتش گرفتن کنسولگری آمریکا در تبریز :

درچنین روزی در سال 1357 ه ش کنسولگری آمریکا درتبریز دچار آتش سوزی شد . رییس اداره موتوری شهرداری تبریز گفت : آتش سوزی در کنسولگری آمریکا به علت سرایت آتش از لوله بخاری رخ داد که بلا فاصله مهار شد و تنها در یک اتاق آن حدود شش هزار تومان خسارت به بار آورد .

درگذشت حجه الا سلام زمانی :

درچنین روزی در سال 1369 هجری شمسی حجة الاسلام مصطفی زمانی ازمدرسان بر جسته حوزه علمیه دار فانی را وداع گفت . وی پس از طی مقدمات علوم و تحصیل علوم عالی تحت نظر امام خمینی ره به نگارش آثار پر مغز خود پرداخت که از میان آنها می توان به « ابراهیم بت شکن یا قهرمان توحید » و ترجمه کتاب « شیعه و زمامداران خودسر» نوشته محمد جواد مغنیه اشاره کرد .

گذشت دنگ شیائو پینگ :

درچنین روزی در سال 1997 میلادی دنگ شیائو پینگ رهبر پیشین چین در 92 سالگی در گذشت . شیائو پینگ از سال 1987 میلادی رهبری یک میلیارد چینی را به عهده گرفت . وی با سیاست اصلاح اقتصادی به میدان آمد و در این مسیر موفقیت های چشم گیری به دست آورد . او با انجام سرکوب های سیاسی عملا حزب حاکم را در کشور چین به اوج رساند و در عوض به اصلاح امور اقتصادی و گسترش آزادی های اجتماعی در چین دست زد . امروزه پیشرفت اقتصادی چین محصول اندیشه های وی است . شیائو پینگ از بیماری پارکینسون رنج می برد و به همین دلیل نیز در گذشت .

تولد نیکلاس کوپرنیک :

در چنین روزی کوپر نیک ستاره شناس مشهور آلمانی به دنیا آمد . کوپرنیک منجم بزرگ لهستانی در شهر تورن چشم به جهان گشود . پس از به پایان رساندن دوره تحصیل به سبب داشتن استعداد زیاد یک کرسی تدریس ریاضیات به دست آورد . اما عمویش که سرپرستی او را به عهده داشت مقام کشیشی فروئنبورگ را برایش مناسب دید و کوپرنیک در سال 1506 میلادی به نزد عمویش بازگشت اما از مطالعه دست برنداشت . او حرکت زمین را پس از هجده قرن مطرح کرد و دوباره همان مخالفت ها آغاز شد اما وی مدت چهل سال از انتشار افکارش چشم پوشی نمود و سرانجام از سوی یکی از شاگردان وفادار خود به نام ریتکوس کتابش را به چاپ رساند و در بیست و چهارم ماه مه یعنی چند روز پس از انتشار کتابش تحت عنوان دوران اجسام آسمانی در گذشت . کوپرنیک بود که مرکزیت آفتاب و حرکت زمین به دور آن را شرح داد.

تولد خوزه اوستازیو ریورا :

در چنین روزی در سال 1889 میلادی ریورا شاعر و رمان نویس کلمبیایی به دنیا آمد . « وترکس » عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد استفان دابینس :

در چنین روزی در سال 1941 میلادی دابینس شاعر و نویسنده آمریکایی دیده به جهان گشود . « سوپ داغ سگ » عنوان مهمترین اثر اوست .

درگذشت آندره ژید :

در چنین روزی در سال 1951 میلادی آندره ( پل گیلیام) ژید نویسنده فرانسوی در گذشت . وی در سال 1947 میلادی جایزه نوبل ادبی را در یافت داشت . او در سن هشتاد و یک سالگی در گذشت . ژید در سال 1869 میلادی به دنیا آمد . او در سال 1947 جایزه نوبل را ازآن خود کرد . ژید یازده ساله بود که پدرش را از دست داد . او در سال پنجم ابتدایی از مدرسه اخراج شد . وی پس از آن شروع به مطالعه آثار شاعران نمود و بالاخره موفق شد دیپلم ادبی بگیرد. نخستین اثر او با نام" دخترهای آندره والتر" منتشر شد . مضمون اصلی این کتاب مبارزه با شهرت است . تمامی آثار او بر پایه های خواست های غریزی قرار دارند . وی در دوران سفر به الجزایر به مرض سل دچار آمد . "مائده های زمینی" اثر مشهور همین دوران اوست . آهنگ روستایی ، سکه بازان ، بازگشت از شوروی ، پرومته در زنجیر ، تزه ، خاطراتی از اسکار وایلد و تربیت زنان عناوین برخی از آثار اویند . وی در سال 1951 میلادی دار فانی را وداع گفت .

در گذشت آرنولد لوویک مندلسون :

در چنین روزی در سال 1933 میلادی مندلسون آهنگساز بر جسته آمریکایی در سن هفتاد وهفت سالگی در گذشت .

پیمان صلح وست مینستر :

در چنین روزی در سال 1674 میلادی هلند و انگلستان پیمان صلح وست مینستر را امضا کردند .

اختراع گرامافون :

در چنین روزی در سال 1878 میلادی توماس آلوا ادیسون گرامافون را اختراع کرد .

اعتراض گسترده نسبت به اشغال شانگهای :

در چنین روزی در سال 1927 میلادی ، چینی ها با راه اندازی تظاهرات گسترده در این کشور به اشغال نظامی شانگهای

توسط انگلستان اعتراض کردند .

هلند و جامعه ملل :

در چنین روزی در سال 1920 میلادی هلند به جامعه ملل پیوست .

اشغال تیمور :

در چنین روزی در سال 1942 میلادی و در جریان جنگ جهانی دوم نیروهای ژاپنی جزیره تیمور را به اشغال خود در آوردند .

کشتار سربازان ژاپنی :

در چنین روزی در سال 1945 میلادی بیش از 900 سرباز ژاپنی با حمله کروکودیل ها در عرض دو روز کشته شدند .

حمله علیه هانوی :

در چنین روزی در سال 1952 میلادی فرانسه علیه هانوی پایتخت ویتنام دست به حمله زد .

پیمان دفاعی آسه آن :

در چنین روزی در سال 1955 میلادی پیمان دفاع جمعی آسیای جنوب شرقی( کشور های عضو آسه آن ) به مرحله اجرایی رسید .

گابن و قانون اساسی :

در چنین روزی در سال 1959 میلادی گابون صاحب قانون اساسی شد .

استقلال قبرس :

در چنین روزی سه کشور بریتانیا ، ترکیه و یونان قرار دادی را امضا کردند که طی آن به قبرس اعطای استقلال می شد .

اختراع دوربین جدید :

در چنین روزی در سال 1856 میلادی برای نخستین بار پروفسور هامیلتون ال اسمیت دوربین سبک جدید را اختراع کرد .

حمله علیه ژاپنی ها :

در چنین روزی در سال 1942 میلادی روزولت رییس جمهور آمریکا دستوری را امضا کرد که طی آن به سربازان آمریکایی این اختیار داده می شد که با سربازان ژاپنی وارد جنگ شوند .

ورود نیروهای نظامی آمریکایی به ژاپن :

در چنین روزی در سال 1945 میلادی و در بحبوئه جنگ جهانی دوم حدود سی هزار نفر از افراد نیروی دریایی آمریکا وارد ووجیمای ژاپن شدند .

پرتاب فضا پیمای میر :

در چنین روزی در سال 1986 میلادی شوروی سابق فضا پیمای میر