تبیان، دستیار زندگی
محمد ابراهیم لاریجانی در نشست هم‌اندیشی برنامه‌های نوروزی سال ۹۰ كه با حضور مدیران و مسئولان جوامع، اتحادیه‌ها و صنوف گردشگری استان تهران كه در مجموعه فرهنگی ارگ آزادی برگزار شد، اظهار داشت: ما امسال ۳۷ تا ۳۸ درصد افزایش در فروش بلیت‌ها داشته‌ایم ضمن اینك
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزان‌‌ترین مقصدسفرهای نوروزی کجاست؟

سفر

محمد ابراهیم لاریجانی در نشست هم‌اندیشی برنامه‌های نوروزی سال ۹۰ كه با حضور مدیران و مسئولان جوامع، اتحادیه‌ها و صنوف گردشگری استان تهران كه در مجموعه فرهنگی ارگ آزادی برگزار شد، اظهار داشت: ما امسال ۳۷ تا ۳۸ درصد افزایش در فروش بلیت‌ها داشته‌ایم ضمن اینكه بخش اعظمی از مسافرانی كه به استانها و كشورهای دیگر می‌روند تهرانی هستند. یعنی به عبارتی استان تهران و دفاتر مسافرتی ما به كل كشور سرویس می‌دهد.

وی ادامه داد: یك شاخصه مهم این است كه اعزام تور در استان تهران نسبت به دیگر استانها بیشتر است و استان تهران پرمسافرترین استان در كشور است. ضمن اینكه حجم بالای سفرهای خارجی از كشور را دفاتر خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی انجام می‌دهند.

لاریجانی با بیان اینكه تهران ارزان‌ترین مقصد سفر نوروزی در كشور است افزود: گرانفروشی برخی تورها و دفاتر خدماتی و عدم رعایت شئونات اخلاقی از آفت‌های سیستم گردشگری استان تهران است.

دبیر ستاد تسهیلات سفرهای استان تهران بیان كرد:‌امیدوارم مشكلات تخصصی حل شود و این كار صورت نخواهد گرفت جز با فرهنگ‌سازی و اصلاح قوانین ضمن اینكه ۷ تا ۸ درصد مردمی كه به سفر می‌روند در هتل‌ها اقامت می‌كنند و ۹۲ درصد نیز به هتل مراجعه نمی‌كنند و از چادر استفاده می‌كنند كه البته این مورد را باید با اصلاح قوانین و ایجاد تخفیف توسط هتلداران اصلاح كرد.

وی در خصوص برنامه‌های مربوط به پاسداشت آئین نوروز ۹۰ عنوان كرد: برگزاری آئین هفت‌سین در مجموعه كاخ موزه نیاوران،‌برگزاری جشنواره نوروز ۹۰ با برنامه‌های متنوع فرهنگی، تفریحی در محل كاخ موزه نیاوران،‌برگزاری نمایشگاه جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی با حضور دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و هنرمندان صنایع دستی در این كاخ موزه، برگزاری جشن نوروز ۹۰ با حضور هنرمندان، اصحاب رسانه‌ها، در محل نمایشگاه هوایی مهرآباد و برگزاری آئین نوروز میراث ملی فرهنگ اقوام ایرانی در محل كاروانسرای خانات با مشاركت گروه‌های مردم‌نهاد از برنامه‌های سال آینده است.

لاریجانی افزود: برگزاری آئین نمادها و سمبل‌های ایرانیان در ایام نوروز همراه با جشنواره تفریحی و گردشگری و صنایع دستی در سراسر میهن اسلامی در محل ارگ آزادی،‌برگزاری جشنواره نوروز ۹۰ فرصت‌های گردشگری جهت توسعه ایران اسلامی همراه با نمایشگاه‌های جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی، برگزاری نمایشگاه عكس‌های منتخب عكاسان تهران با موضوع نوروز در محل كاخ موزه گلستان و جشنواره روستاهای هدف گردشگری، چشم‌انداز توسعه گردشگری با مشاركت دهیاری روستاها در رودبار قصران از دیگر برنامه‌های پاسداشت آئین نوروز ۹۰ است.

برگزاری جشن نوروز ۹۰ با حضور هنرمندان، اصحاب رسانه‌ها، در محل نمایشگاه هوایی مهرآباد و برگزاری آئین نوروز میراث ملی فرهنگ اقوام ایرانی در محل كاروانسرای خانات با مشاركت گروه‌های مردم‌نهاد از برنامه‌های سال آینده است.

وی در مورد برنامه‌های اجرایی اداره كل استان تهران در راستای تسهیلات سفرهای نوروزی سال ۹۰ گفت: تولید كتابچه پالتویی معرفی جاذبه‌های گردشگری استان تهران به زبان فارسی و انگلیسی و تولید كتابچه پالتویی معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستانهای استان تهران از دیگر برنامه‌های اجرایی است.

مدیر كل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران اظهار داشت: تولید كتابچه معرفی ۲۷ روستای هدف گردشگری استان تهران، تولید نقشه گردشگری استان تهران به دو زبان فارسی و انگلیسی، تولید لوح فشرده معرفی جاذبه‌های گردشگری استان تهران و تولید لوح فشرده معرفی جاذبه‌ گردشگری شهر تهران از دیگر برنامه‌های اجرایی در راستای تسهیلات نوروزی سال ۹۰ است.

لاریجانی ادامه داد:‌ایجاد بانك و سامانه پیام كوتاه، ایجاد سامانه نظارت بر تاسیسات و موسسات گردشگری، تهیه لباس متحدالشكل جهت افراد اطلاع‌رسان در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و گردشگری، تشكیل كمیته نظارت بر تورهای خارجی و تورهای تركیه ویژه ایام نوروز ۹۰، و فعال‌سازی ستادهای دفاتر نمایندگی شهرستانی جهت برنامه‌ریزی ویژه اقدامات نوروز ۹۰ از دیگر برنامه‌های اجرایی اداره كل استان تهران است.

لاریجانی در خصوص دیگر برنامه‌های اجرایی بیان كرد: برگزاری نمایشگاه بازارچه سفرهای نوروزی و ارائه تورهای ویژه تهرانگردی ویژه نوروز سال ۹۰ در سالن حجاب به مدت ۳ روز از تاریخ ۲۷ تا ۲۹ بهمن‌ماه جاری،‌راه‌انداز تورهای ویژه تهرانگردی در نوروز ۹۰ توسط ۳۰ دستگاه اتوبوس توریستی و بازدید رایگان از تمام اماكن و بناهای تاریخی و مذهبی فرهنگ شهر تهران، ارائه تخفیفات اقامتی در تمامی هتل‌ها، هتل آپارتمانها و مهمانپذیر‌های استان تهران به میزان ۴۰ درصد و ارائه تخفیفات پذیرایی در تمامی سفره‌خانه‌های سنتی استان تهران به میزان ۲۰ درصد ویژه ایام نوروز از برنامه‌های اداره كل میراث فرهنگی است.

تهران

دبیر ستاد تسهیلات سفرهای استانی اظهار داشت: نخستین شاخصه‌ استان تهران در مواجهه با تعطیلات نوروز حجم بالای سفرهای گروهی و سفر تعداد زیادی از شهروندان از مبداء‌ تهران به سایر مقاصد است. بنابراین حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری اعم از زمینی، ریلی و هوایی از جمله اولویت‌های برنامه‌ریزی ستاد تسهیلات سفر استانی است كه در این خصوص با حمایت و درایت استاندار تهران و برنامه‌ر یزی سازمانهای ذیربط به خصوص تاكسیرانی، فرودگاه‌ها،‌راه‌آهن و اداره كل حمل و نقل و پایانه‌ها، امكانات و شرایط مناسب تدارك دیده شده است.

وی ادامه داد:‌دومین شاخصه استان تهران در سفرهای نوروزی فعالیت تعداد كثیری از دفاتر خدمات مسافرتی استان در فروش تور، رزرو هتل، فروش بلیت و ارائه سایر خدمات به شهروندان تهرانی و شهروندان سایر استانها است. بنابر این در میان حجم بالای تقاضا ستاد تسهیلات سفر استان تهران برنامه‌ریزی بر روی تنوع محصول،‌كنترل، نرخ، كنترل كیفیت خدمات و نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی را در دستور كار قرار داده است ضمن اینكه در میان حجم انبوه سفر و بهره‌گیری از خدمات دفاتر مسافرتی ممكن است شكایات و نواقصی نیز وجود داشته باشد كه ستاد تسهیلات سفرهای استان در قالب كارگروه نظارت و رسیدگی به شكایات آمادگی ارائه خدمت به شهروندان را دارد.

لاریجانی گفت: كارگروه نظارت بر سفرهای نوروزی ۹۰ استان تهران كه متشكل از اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، سازمان هواپیمایی كشوری، تعزیرات، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان و جمعی از كارشناسان و پیشكسوتان عرصه گردشگری از ابتدای دی‌ماه سال ۸۹ جلسات خود را آغاز كرده و سازوكارهای لازم را برای كاهش مشكلات و برخورد با متخلفان احتمالی تدارك دیده است.

مدیر كل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران با بیان اینكه تهران ارزان‌‌ترین مقصد سفر نوروزی در كشور است گفت: گرانفروشی برخی تورها از آفت‌های سیستم گردشگری استان تهران است.

وی بیان كرد: سومین شاخصه استان تهران در سفرهای نوروزی حجم تردد‌های جاده‌‌ای محورهای مواصلاتی خروجی و ورودی به استان تهران است كه در این خصوص نیروی انتظامی، هلال احمر، حمل و نقل پایانه‌ها، اورژانس و شبكه بهداشت و سایر دستگاه‌های متولی استان تهران تدارك خوبی را برای نوروز مهیا دیده‌اند.

لاریجانی افزود: چهارمین شاخصه استان تهران در تعطیلات نوروزی حضور جمعی از شهروندان تهرانی در ایام تعطیل در شهر تهران است اعم از كارمندان آماده‌باش وزارتخانه‌های مختلف، پلیس، پرستاران و خانواده بزرگ صنعت گردشگری استان تهران. بنابراین لازم بود ستاد تسهیلات برنامه‌هایی برای این قشر تدارك ببیند كه اداره كل میراث فرهنگی استان تهران ۱۲ شب جشن و جنگ شادی و نمایشگاه‌های صنایع دستی و غذاهای سنتی را برای نوروز برنامه‌ریزی كرده است.

مدیر كل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران با بیان اینكه تورهای تهرانگردی و ری‌گردی با همكاری دفاتر خدمات مسافرتی استان برنامه‌ریزی شده است گفت: پنجمین شاخصه استان تهران در تعطیلات نوروز فرصت و امكان سفر ارزان هموطنان به تهران است كه به دلیل تعطیلی سازمانها و نهادها و كاهش ترافیك و مساعد بودن آب و هوای تهران به وجود می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان كرد: اغلب هموطنان بارها به تهران برای امورات اداری، درمانی، كار، بهداشت و تحصیل سفر كرده‌اند اما سفر با خانواده در ایام تعطیلی نوروز با هدف گشت و گذار در بافت تاریخی تهران، زیارت حرم عبدالعظیم حسنی و مرقد حضرت امام (ره)، بازدید از موزه‌ها و كاخ‌موزه‌ها و بخصوص بازدید از منشور كوروش می‌تواند یك تجربه باشد كه در این خصوص با هماهنگی اتحادیه هتلداران استان تهران بیش از ۴۰ درصد تخفیف در اماكن اقامتی تهران لحاظ شده است. ضمن اینكه تورهای تهرانگردی و ری‌گردی نیز تدارك دیده شده است.

بخش اجتماعی تبیان


منبع:جهان نیوز

مقالات مرتبط

طبیعت‌گردی نیازمند فرهنگ‌سازی

رفتارهای نادرست غذایی در نوروز