تبیان، دستیار زندگی
سومین جشنواره هنرهای تجسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزارت ارشاد، رئیس مرکز هنرهای تجسمی، هنرمندان و برگزیدگان ، روز جمعه 13 اسفند در تالار وحدت به کار خود پایان داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایان سومین جشنواره هنرهای تجسمی

پایان سومین جشنواره هنرهای تجسمی


سومین جشنواره هنرهای تجسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزارت ارشاد، رئیس مرکز هنرهای تجسمی، هنرمندان و برگزیدگان ، روز جمعه 13 اسفند در تالار وحدت به کار خود پایان داد.


هرچند برگزاری سومین جشنواره به اما و اگرهای بسیار همراه بوده اما هنرمندان معتقدند این جشنواره می‌تواند در معرفی جوانان نقش به سزایی داشته باشد و برخی کاستی‌ها در زمینه‌های مختلف هنری را جبران کند.

معرفی فرهنگ ایرانی به دنیا

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و راشاد اسلامی ضمن بازدید آثار بخش رقابتی سومین جشنواره تجسمی فجر در موسسه فرهنگی، به روند رو به رشد  جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر اشاره کرد و گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر بسیار دیرتر از دیگر جشنواره های فجر آغاز شد اما در همین سه دوره رشد و پیشرفت خوبی به لحاظ كمی و كیفی داشته است.

حسینی:این جشنواره فرصتی برای جوانان است تا با ارائه آثارشان مورد ارزیابی پیشكسوتان و استادان قرار گیرد و این هنرمندان جوان در جریان جشنواره با ایده های جدید آشنا شوند كه می تواند جنبه آموزشی نیز داشته باشد

وزیر ارشاد معتقد است ارسال حدود 22 هزار اثر از هنرمندان تمام استان‌ها كه رشد صد درصدی نسبت به دوره قبل دارد، بیانگر استقبال قابل توجه از جشنواره و پیشرفت این رویداد مهم هنرهای تجسمی است.

حسینی درباره جشنواره تجسمی فجر گفت: این جشنواره فرصتی برای جوانان است تا با ارائه آثارشان مورد ارزیابی پیشكسوتان و استادان قرار گیرد و این هنرمندان جوان در جریان جشنواره با ایده های جدید آشنا شوند كه می تواند جنبه آموزشی نیز داشته باشد.

وی برگزاری جشنواره تجسمی فجر در 20 استان و شش كشور را از شاخصه‌های جشنواره خواند و گفت: برگزاری جشنواره به طور گسترده در استان‌های كشورمان و دیگر كشورها این امید را می‌دهد كه بتوانیم فرهنگ ایرانی را در قالب هنرهای تجسمی به مردم دنیا معرفی كنیم و برگزاری این دوره جشنواره در شش كشور زمینه‌ای برای آشنایی دیگر كشورها با دقت و ظرافت هنر ایرانی را فراهم كرده است و امیدواریم در دوره‌های بعد آثار جشنواره گسترده‌تر از امسال در دیگر كشورها ارائه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استقبال گسترده از جشنواره گفت: این امر نشانگر فراهم شدن زمینه مناسب و گسترده‌ای برای فعالیت‌های هنرهای تجسمی است و با برنامه‌ریزی و اطلاع رسانی ارتقای كمی و كیفی جشنواره و رشد و پیشرفت هنرهای تجسمی محقق خواهد شد.

حسینی با تأكید بر مشاركت هنرمندان گفت: با توجه به زمینه‌های مناسبی كه برای فعالیت در عرصه هنرهای تجسمی وجود دارد، همت و مشاركت جدی هنرمندان این امكان را فراهم می‌كند كه هنرهای تجسمی از دیگر هنرها نیز پیشی بگیرد.

حسینی معتقد است: آثار هنری ایران در عرصه جهانی مورد استقبال قرار می‌گیرد و زبان هنرهای تجسمی زبان بین المللی است كه برای همه قابل فهم و دریافت است.

دكتر حسن بلخاری: امید به آینده هنر نگارگری

حسن بلخاری  عضو هیأت داوران رشته نگارگری سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر درباره اثار رسیده به سومین جشنواره هنرهای تجسمی گفت: هنرمندان جوان آثار خوبی را برای شركت در  این جشنواره ارسال كرده‌اند و می‌توان گفت پیشرفت چشمگیری در این آثار  دیده می‌شود.

بلخاری معتقد است: استقبال هنرمندان جوان  از هنر نگارگری ما را به آینده این هنر در كشور امیدوار می‌كند و همچنین بیانگر تأثیرات مثبت برگزاری جشنواره‌ها و دوسالانه‌هاست. نفس برگزاری جشنواره‌ها بسیار نیك است و فضایی را برای دیده شدن هنر و تجلی افكار هنرمند در جامعه فراهم می‌كند.

این پژوهشگر ادامه درباره نقش جشنواره‌ها گفت: خلق اثر هنری ماندگار و ارزنده نیازمند گذر از مقدمات بسیاری است، هنرمند پس از كسب تجربیات و گذراندن مراحل بی‌شماری می‌تواند به خلق یك اثر ماندگار دست بزند، برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند هنرمند را در طی این مراحل متعدد یاری كند و همواره ابزاری باشد تا هنرمندان از طریق شركت در جشنواره آثار خود را بسنجند. جشنواره‌ها فضایی را برای ارتباط هنرمندان با یكدیگر فراهم می كنند و همچنین موجب می‌شوند تا با شیوه‌های مختلف خلق اثر آشنا شوند. مشاهده آثار هنری مشق نظری محسوب می‌شود و موجبات افزایش پشتكار  هنرمندان را فراهم می‌كند.

جشنواره، امید کاریکاتوریست‌ها

جواد علیزاده عضو شورای هنری و عضو هیأت داوران رشته كاریكاتور سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر معتقد است جشنواره‌ها در رشد و اعتلای هنر كاریكاتور نقش عمده‌ای داشته‌اند و هنرمندان جوان بسیاری را به این عرصه جذب كرده‌اند.

علیزاده گفت: مادر عرصه كاریكاتور پیشرفت بسیاری داشته‌ایم و در حال حاضر یكی از قطب‌های جهان در عرصه كاریكاتور محسوب می‌شویم، در مسیر این پیشرفت برگزاری دوسالانه‌های كاریكاتور و جشنواره هنرهای تجسمی فجر نقش مؤثری داشته‌اند.

علیزاده معتقد است: در شرایطی كه كاریكاتور از مطبوعات كشور حذف شده و به هیچ عنوان از كاركردهای گسترده این هنر استفاده نمی‌شود تنها راه برای ادامه مسیر هنرمندان  این عرصه شركت در جشنواره‌هاست، چرا كه نیروی خلاق و توانمند بسیاری در این عرصه مشغول فعالیت هستند و راهی جز شركت در جشنواره‌ها برای ارائه آثارشان ندارند.

بیانگر شایستگی‌های هنرمندان جوان

یداله كابلی خوانساری عضو شورای هنری و هیأت داوران رشته خوشنویسی سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: آثار ارسال شده به دبیرخانه سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر نموداری از شایستگی‌های هنرمندان جوانی است كه نسبت به سال گذشته آثار خود را ارتقا داده‌اند،  بدون تردید برگزاری جشنواره‌ها در پیشرفت هنر كشور نقش بسزایی داشته و به رشد نیروی خلاق جوان انجامیده‌ است.

چهره ماندگار خوشنویسی كشور درباره جشنواره تجسمی فجر گفت: این جشنواه را از مهم‌ترین رویدادهای هنری كشور می‌دانم كه توانسته بستر مساعدی در راه تحكیم پیوند ما با هویتمان فراهم كند. همچنین در این جشنواره هنرمندان جوان در فضایی سالم به رقابتی سازنده پرداخته و دریافت، كنكاش و احساس و ادراك دورنی خود را در قالب هنر ارائه می‌كنند.

عضو هیأت داوران رشته خوشنویسی سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی در پایان گفت:  متولیان فرهنگ و هنر در كشور باید تدابیری بیندیشند تا هنرمندان برجسته كشور هم در جشنواره شركت كرده و با ارتقای سطح جشنواره‌ها هنر و هنرمندان را در مسیری به سمت رشد و شكوفایی ترغیب كنند.

روز گذشته دفتر سومین جشنواره هنرهای تجسمی بسته شد و دست اندرکاران برگزاری این جشنوار برای دوره چهارم آن آماده می‌شوند.


بخش هنری تبیان