تبیان، دستیار زندگی
عید نوروز با بیشترین تعطیلات در سال، بهترین و نابترین فرصت برای مسافرت است. مسافرت در تعطیلات فروردین در خانواده‌های ایرانی به یک عادت تبدیل شده است. وسفرهای نوروزی هر ساله با روند رو به رشدی مواجه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیر برسید، سالم برسید


عید نوروز با بیشترین تعطیلات در سال، بهترین و نابترین فرصت برای مسافرت است. مسافرت در تعطیلات فروردین در خانواده‌های ایرانی به یک عادت تبدیل شده است. وسفرهای نوروزی هر ساله با روند رو به رشدی مواجه است


تصادف

ایران از نظر جاذبه های تاریخی در کنار کشورهایی چون مصر، یونان، ایتالیا و فلسطین جزو ده کشور اول دنیاست. کشور ما علاوه بر حضور گردشگران به مناطق مختلف تاریخی و دیدنی، هر ساله در ایام نوروز شاهد حضور رو به افزایش هموطنان به اماکن دیدنی کشور است. در گذشته اگر مسافرتهای مردم به مکانهای زیارتی ختم میشد، اما امروزه شاهد هستیم که سایر شهرهای غیر زیارتی نیز جزو مکانهای مسافرتی شده است. عید نوروز با بیشترین تعطیلات در سال، بهترین و نابترین فرصت برای مسافرت است. مسافرت در تعطیلات فروردین در خانواده‌های ایرانی به یک عادت تبدیل شده است.سفرهای نوروزی هر ساله با روند رو به رشدی مواجه است. به گزارش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هموطنان عزیزمان در سال 85، 35 میلیون، در سال 86، 55 میلیون، در سال 87، 71 میلیون، در سال 88، 94 میلیون و در سال 89، 120 میلیون سفر داشته اند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز تاکید کرده است: با توجه به آنکه در سال جاری یک میلیون خودرو به چرخه حمل‌ونقل اضافه شده و حدود 15 درصد از حجم سفرها نیز افزایش پیدا کرده‌ است، پیش‌بینی می‌شود که حجم سفرها در سال جاری نیز افزایش یابد. رییس سازمان میراث فرهنگی نیز پیش بینی کرده است برای نوروز 90، بازهم افزایش 20 درصدی سفرهای نوروزی وجود داشته باشد. یعنی حدود 145 میلیون نفرسفر. این در حالی است كه تعطیلی‌های نوروزی برای سال 89 از 27 اسفند 88 شروع می‌شود و افزایش تعطیلی‌ها احتمال انجام سفر را بیشتر می‌كند.

با توجه به افزایش 5 درصدی تصادفات در کشور، پلیس راهنمایی و رانندگی کشور تدابیری در جهت کاهش این آمار و امنیت مردم در جاده ها اندیشیده است. همه ماموران پلیس راه و راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با استقرار در محورهای پر ترافیك كشور طی روزهای نورزو تمام تلاش خود را برای روان‌سازی ترافیك به كار گرفته‌اند.

شتاب و عجله در رانندگی، بی‌توجهی به جلو، سرعت و سبقت غیرمجاز از عوامل اصلی بروز تصادفات هستند که با رعایت این نکات 70 درصد از حوادث رانندگی کاهش می‌یابد.

اما علاوه بر این تلاش همکاری همه جانبه و مستمر مسافران با پلیس تاثیر بسزایی خواهد داشت. از جمله عواملی که موجب کاهش حجم تصادفات جاده‌ای و به تبع آن حفظ سلامت و ایمنی مردم می شود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش ایمنی و سطح سلامت جاده‌ها

ارتقای فرهنگ رانندگی

برقراری نظم ترافیکی در جاده‌ها

نهادینه کردن فرهنگ رعایت مقررات در جاده‌ها

اطلاع رسانی به موقع و گسترده پلیس به مردم

توجه مردم به فرامین پلیس راه

کنترل ترافیک جاده‌ای توسط پلیس

ایجاد گشتهای محسوس و نامحسوس در جاده‌ها

ایمن کردن خودروها

ایمن کردن جاده‌ها و نقاط حادثه خیز

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در خصوص تدابیر اندیشیده شده در مسافرتهای نوروزی اعلام کرد: در سفرهای نوروزی همراه داشتن بیمه‌نامه و مجوز معاینه فنی الزامی است.

تصادف

سردار اسکندر مؤمنی گفت: طرح ترافیک نوروزی در 2بخش درون‌شهری و برون‌شهری اجرا می‌شود و در حال حاضر طرح درون‌شهری در شهرها در حال اجراست. وی اظهار داشت: از 26 اسفند نیز طرح ترافیکی سفرهای نوروزی در جاده‌ها آغاز می‌شود و تا 15 فروردین ادامه خواهد داشت، به همین منظور رزمایشی روز 24 اسفند در شهرک آزمایش برگزار می‌شود.

سردار مؤمنی گفت: برای طرح نوروزی، 40 هزار نیروی پلیس در بخش راهور در آماده‌باش هستند و در سراسر جاده‌ها و خیابان‌ها حضور مستمر و دائمی خواهند داشت.

وی تأکید کرد: در سفرهای نوروزی بدون هیچگونه اغماض و کوتاهی با رانندگان پرخطر برخورد خواهیم کرد و اجازه خطرآفرینی به آنان نخواهیم داد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرد: معاینه فنی یکی از موضوعاتی است که پلیس در طرح سفرهای نوروزی در مورد آن سختگیری خواهد کرد و از تردد خودروهای فاقد مجوز معاینه فنی جلوگیری می‌کند.

سردار مؤمنی اعلام کرد: پلیس با خودروهای دولتی که در سفرهای نوروزی از آنها استفاده شخصی می‌شود برخورد و فرد خاطی را به دستگاه مربوطه معرفی می‌کند.

وی اظهار داشت: شتاب و عجله در رانندگی، بی‌توجهی به جلو، سرعت و سبقت غیرمجاز از عوامل اصلی بروز تصادفات هستند که با رعایت این نکات 70 درصد از حوادث رانندگی کاهش می‌یابد.

ایران از نظر جاذبه های تاریخی در کنار کشورهایی چون مصر، یونان، ایتالیا و فلسطین جزو ده کشور اول دنیاست. کشور ما علاوه بر حضور گردشگران به مناطق مختلف تاریخی و دیدنی، هر ساله در ایام نوروز شاهد حضور رو به افزایش هموطنان به اماکن دیدنی کشور است

سردار مؤمنی تأکید کرد: برای رعایت ایمنی و حفظ جان مردم، پلیس با تخلفات حادثه‌ساز برخورد می‌کند و خودروهایی که 30 کیلومتر افزون بر سرعت مجاز داشته باشند، حرکت در مسیر برگشت، حرکات آکروباتیک و بی‌توجهی به فرمان پلیس از حوادث حادثه ساز است که موجب معرفی به مرجع قضایی خواهد شد.

مومنی با بیان اینکه در سنوات قبل نیز در تعطیلات نیمه‌نوروزی گاهی خودروها بیش از 10 ساعت در معابر خروجی شهرها دچار مشکل ترافیک می‌شدند اما امسال پیش‌بینی شده تا با توجه به افزایش احتمالی تراکم مسافر و حجم سفرها، در تعطیلات نیمه‌نوروزی غافلگیر نشویم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به خودروهای فاقد بیمه‌نامه تصریح کرد: اگرچه دستورالعملی صادر شده تا از تردد خودروهای فاقد بیمه جلوگیری شود اما اجازه نمی‌دهیم تا تعطیلات نوروزی مسافران به خاطر این مسئله خراب شود به طوری که مطابق با آنچه که در قانون پیش‌بینی شده شرکت‌های بیمه‌گر با استقرار در کنار ایستگاه‌های پلیس نسبت به خودروهای فاقد بیمه‌نامه اقدامات بیمه‌ای را انجام دهند.

مومنی در ادامه با بیان اینکه درصد زیادی از تصادفات مربوط به کامیون‌های فرسوده بوده، گفت: از تردد خودروهای فرسوده و فاقد برگه معاینه فنی خصوصا کامیون و اتوبوس‌ها جلوگیری می‌شود اما موضوع معاینه فنی نباید تنها به ایام نوروز خلاصه شود.

به گفته او اگر بر روی بستن کمربند ایمنی، سرعت غیرمجاز و معاینه فنی کار شود، می‌توان درصد زیادی از تلفات را کاهش داد.

در سفرهای نوروزی بدون هیچگونه اغماض و کوتاهی با رانندگان پرخطر برخورد خواهیم کرد و اجازه خطرآفرینی به آنان نخواهیم داد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی افزود: حدود 78 درصد تصادفات به علت عدم توجه به سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و انحراف به چپ است اما این آمار ممکن است در هر استانی متفاوت باشد که باید ریز مشخصات علت تصادفات در هر استان مشخص شود.

او افزود: استقرار نیروهای سایر سازمان‌ها و واحدها مانند اورژانس، هلال‌احمر، دستگاه‌های امداد خودرو و .... در نقاط حادثه‌خیز می‌تواند بسیار مفید باشد در عین حال در ایام طرح نوروزی باید اقدامات رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی انجام شود و حتی نقش همه دستگاه‌ها در این طرح‌ها شفاف‌سازی شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به توزیع بروشور در جاده‌های کشور گفت: بهتر است این اقدام ساماندهی شده و حتی‌الامکان در محل‌های ایست و پاسگاه‌ها صورت گیرد چرا که یک توقف کوتاه می‌تواند ترافیک چند ساعتی ایجاد کند.

با توجه به آنچه گفته شد باید در نظر گرفت افرادی که یک سال تمام کار کرده‌اند و می‌خواهند دو هفته تعطیلی عید را مغتنم شمارند تا کمی از فشارهای معمول زندگی فاصله بگیرند، با رعایت نکات ایمنی در جاده‌ها و توجه به هشدارهای پلیس می‌توانند سفری خوش همراه با سلامتی، نشاط و هیجان برای خود، خانواده و سایر هموطنان به ارمغان آورند.

منصوره فراهانی

بخش اجتماعی


 مطالب مرتبط 

عامل آلودگی هوای تهران، شرایط جوی یا بنزین بی کیفیت؟

متروسواران لطفا پول عنایت كنید!

پلیس و زمان حضور در صحنه تصادف

نمایش بی پایان مرگ در جاده ها