تبیان، دستیار زندگی
می گویند ساوالان بهشت آذربایجان ایران است. جایی که دشت، آبشار، تالاب‌، رودخانه‌، دریاچه‌ و گیاهان و حیوانات در هماهنگی کاملی با هم، زیباترین طبیعت شمال غرب کشور را فراهم کرده اند. منطقه ای با آب‌های معدنی سرد و گرم که اهمیتی بیشتر از یک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک کوهنوردی نوروزی

سبلان


می گویند ساوالان بهشت آذربایجان ایران است. جایی که دشت، آبشار، تالاب‌، رودخانه‌، دریاچه‌ و گیاهان و حیوانات در هماهنگی کاملی با هم، زیباترین طبیعت شمال غرب کشور را فراهم کرده اند. منطقه ای با آب‌های معدنی سرد و گرم که اهمیتی بیشتر از یک جاذبه طبیعی در میان مردم منطقه دارند.


حدیثی از علامه مجلسی نقل شده است که در بحار النوار در باب جبال از حضرت محمد (ص)، گفته است: در این حدیث حضرت می‌فرماید: سبلان كوهی است كه در آن چشمه‌ای بهشتی جاری است.

اما این تنها جاذبه سبلان نیست، کوه هزار ساله آذربایجان پیشینه ای تاریخی دارد که عده ای از مورخان را به این نتیجه می رسانده که زرتشت در این كوه به دنیا آمده است.

سبلان

قرار گرفتن مرتفع ترین دریاچه جهان در قله كوه‌های سبلان هم یکی دیگر از جاذبه های این منطقه است که گردشگران را راهی آتشفشان همیشه برفی سبلان می کند. اگر اهل کوهنوردی باشید و سری به ارتفاعات 4811متری سبلان بزنید، می توانید فرم‌های زمین شناختی متنوع و خاصی را در این منطقه ببینید که در دره شروان و سنگ عقاب خودنمایی می کنند.

سبلان

از این گذشته، آویشن سبلان هم با 92 درصد اثر داروئی و آب‌های طبیعی و درمانی آن فرصت خوبی برای بهره بردن از طبیعت درمانگر این منطقه را به شما می دهند.

سبلان

سبلان سرد، همیشه برفی است بنابراین سفر به منطقه در نوروز این شانس را به شما می دهد که یک اسکی بهاری را در پیست های خوب این منطقه تجربه کنید.

بد نیست بدانید که سبلان بعد از دماوند معروف ترین کوه آتشفشانی خاموش ایران است که بر اثر فعالیت های آتشفشانی، مخروط قله آن شکل گرفته و در دهانه مخروطی آتشفشان، دریاچه ای بسیار زیبا به وجود آورده است. دریاچه ای که به دلیل سرمای هوا همیشه آن را پوشیده از برف و یخ خواهید دید.

سبلان

این دریاچه بیضی شکل حدود 180 متر طول و 80 متر عرض دارد و درجه حرارت آب آن حتی در ماه های گرم هم در حد صفر است. به عبارت دیگر، دریاچه سبلان تنها در ماه های تیر، مرداد و شهریور باز است و آب آن از آبراهه خروجی چند متری به طرف ورودی شرقی جاری می شود و بعد در زمین فرو می رود.

بنابراین برای آن که این دریاچه سبزرنگ و سخت تنان آن را در روزهای غیریخی اش ببینید، باید در مرداد ماه سفری به سبلان داشته باشید.

سبلان

جالب است بدانید که سبلان اولین منظر طبیعی و فرهنگی كشور است. یعنی ارتباط متقابل و موثری بین مردم و این منطقه در دراز مدت است وجود داشته و منجر به برون دادهای فرهنگی و میراث ملموس و ناملموس در این منطقه شده است.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان