تبیان، دستیار زندگی
خانواده ابتدایی ترین و مهمترین نهاد جامعه بشری محسوب می شود و نقش بسیاری در فرایندهای اجتماعی و بهداشت روانی فرد و جامعه ایفا می کند. نقش خانواده در فرهنگ ایرانی.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوشبختی را در خانواده بیابید

خوشبختی را در خانواده بیابید


خانواده ابتدایی ترین و مهمترین نهاد جامعه بشری محسوب می شود و نقش بسیاری در فرایندهای اجتماعی و بهداشت روانی فرد و جامعه ایفا می کند. نقش خانواده در فرهنگ ایرانی بسیار برجسته بوده تا جایی که به درستی می توان خانواده را مهمترین رکن جامعه ایرانی دانست.

نهاد خانواده در سطح جهانی تحت تاثیر تحولات اجتماعی دهه های گذشته با تغییرات، چالشها، مسایل و نیازهای جدید و متنوع شدن نظامهای خانواده مواجه شده است. پاره ای از این تحولات موجب تزلزل و ناپایداری موقعیت خانواده شده است، کاهش سطح تمایل ازدواج، افزایش آمار جدایی و طلاق و شکل گیری روابط نابسامان از جمله آثار آسیب دیدگی خانواده جوامع امروزی است.


خانواده سالم كودك را به جهتی سوق می دهد كه در بزرگسالی فردی مومن ،شاد،صادق ،اجتماعی ،خودكفا ،مفید وموثر برای خود ودیگران بوده ودر محیط مختلف قدرت تطابق داشته باشد.

هر قدر كانون خانواده سالمتر باشد، روابط پدر ومادر هماهنگ تر وآگاهی وشناخت آنان از نیاز های دیگراعضای خانواده بیشتر باشد فرزندان در بستر مساعد تری رشد خواهند كرد پدر ومادر موظفند در خانواده شرایطی فراهم آورند تا خود وفرزندانشان در ابعاد مختلف جسمی روانی ،اجتماعی ،اخلاقی ومذهبی رشد وتكامل یابند.

خوشبختی تصادفی نیست، راه و رسم آن را در زندگی باید آموخت، خوشبختی بدین معنی نیست که خانواده درگیر مشکلات و اختلافات نشود ما باید یاد بگیریم چگونه اختلافات و مشکلات و بحران های زندگی را مدیریت کنیم.

طبق نظر اکثر روان شناسان و آموزه های ادیان بشری، خانواده خوشبخت، اعضای آن معقتدند و هیچگاه از یاد خدا غافل نمی شوند و در لحظه لحظه زندگی به او توكل می کنند، لذا با این انرژی مثبت عظیم مشکلات را ناچیز می بینند یکی از مهمترین مشخصه های خانواده خوشبخت، خوش اخلاقی، خوش خلقی و خوش رفتاری در میان اعضاء آن است، قدرت كنترل عصبانیت خود را داشته باشید. راه هایی به كار برید تا در صورت بروز عصبانیت رفتار ناشایسته ای از خود بروز ندهید.

همكاری، همفكری، هماهنگی، رمز بقای خانواده خوشبخت است، با هم ورزش کنید، عبادت کنید، سرود و ترانه بخوانید و .....  .

در میان اعضای خانواده الفاظ خودخواهانه به طور کلی رد و بدل نمی شود، چرا که اعضا به گفتگو و مشورت منطقی معتقدند و احساس مسولیت می کنند.

به خاطر داشته باشید عملكردهای شماست كه داستان زندگی تان را ترسیم می کند، خانواده با برنامه ریزی در زندگی برای رسیدن به چشم انداز جمع با یکدیگر مشارکت فعال می کنند.

خانواده خوشبخت با هدفمند و برنامه ریزی به پیش می روند، اگر از خود توقع زیادی نداشته باشد، سال ها در همان پله ای كه بوده درجا می زند. پس به اهداف بلند فكر كنید. (اما هرگز از مرز واقع نگری خارج نشوید).

افراد به یکدیگر اعتماد دارند و از این اعتماد سوء استفاده نمی کنند، اعتماد یکی از پایدارترین ویژگی های خانواده موفق است.

مرتب از اوضاع شکایت نمی کنند و نق نمی زنند و دیگران را مقصر عدم موفقیت خود قلمداد نمی کنند، برای آینده خود طرحی نو در اندازید.

خوشبختی را در خانواده بیابید

- برای زندگی خود قوانینی در نظر می گیرند و سعی نمی کنند از آنها سرپیچی كنند.

- خانواده خوشبخت به سلیقه، عقاید و حریم یکدیگر آگاهند و به آن احترام می گذارند و از حدود مشخص شده خود فراتر نمی روند.

زور و قدرت طلبی بر خانواده خوشبخت غالب نیست، هیچ کس خود را برتر از دیگری و در مقام قدرت نمی بیند.

- زن و شوهر در کنار یکدیگرند نه رودررو و رقیب هم، بلکه رفیق هم هستند و خانواده های خوشبخت می کوشند فرزندان خوب و خوشبختی نیز به جامعه تحویل دهند.

- علاقه، عشق، محبت، صفا و یكدلی خود را هم در رفتار و هم در گفتار به یكدیگر ابراز می كنند.

- داشتن مهارت کلامی و هنر مذاکره، باب آشتیهای پردوام را به روی ما می‌گشاید.

- انسانهای بزرگ می بخشند و فراموش می کنند، و از گذشته و نقاط ضعف دیگری برای ضربه زدن استفاده نمی کنند.

- هیچگاه از تغییر نترسید. گاهی اوقات تغییرات نقش مهمی در زندگی تان خواهند داشت و علی رغم انتظارتان عمل خواهد كرد.

- به خاطر بسپارید كه نفرت، حسادت و خشم ؛ مخرب وجود آدمی هستند و روح و قلب فردی را كه آنها را در وجودش نگهداری می كند ذره ذره نابود می كنند. احساسات زشت، چهره زشتی به شما می بخشند. این احساسات نه تنها بر روح شما اثر می گذارند، بلكه عواقبی همچون اختلال در خواب، سردرد، كمردرد و حتی سكته قلبی را نیز به شما تقدیم می كنند.

- در زندگی به آن چیزی می رسید كه همیشه به آن فكر می كنید. و آن چیزی را به دست می آورید كه همواره طلب كرده اید.

- خانواده های خوشبخت در زندگی نقش یك قربانی را بازی نمی کنندیا سعی نمی کنند با یادآوری تجربه های تلخ گذشته برای خود بهانه بسازند. این كار فقط تضمین می كند كه یأس، عدم پیشرفت و عدم موفقیت در انتظارشان است.

- خانواده خوشبخت، درد خود را شناسایی می کنند، تا هرچه سریع تر خود را از مهلكه مسبب بروز آن درد خلاص كنند. به این نكته واقف باشید كه همین درد می تواند انگیزه ای برای بروز یك تغییر در زندگی شما باشد.

با شناخت علائم خانواده خوشبخت بهتر می توانیم خود و خانواده خود را محک بزنیم . ارزیابی صحیح می تواند باعث شود هر گونه عامل تشنج زا را با خواست و  تلاش اعضای خانواده از بین ببریم و در جهت  اهداف متعالی قدم برداریم.

فرآوری: کهتری

بخش خانواده ایرانی


منابع:

پژوهشکده خانواده

تکبرگ

دانشگاه علوم پزشکی کشور

مقالات مرتبط :

خانواده سالم و ناسالم

بحران و نابسامانی در خانواده  امروزی 

وقتی خانواده جهانی می شود   

خانه ی امن بهترین راه حل

فرصتی برای گفت و گو