تبیان، دستیار زندگی
گفت‌وگوی ذهنی همان حرف‌های بی‌پایانی است که هر روز به ذهن شما می‌آیند، این افکار خودکار می‌توانند مثبت یا منفی باشند. بعضی از این گفت‌وگوهای درونی با دلیل و منطق همراهند و برخی دیگر بی‌سروته و ناامیدکننده هستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب افکارت باش!!!

فکر


گفت‌وگوی ذهنی همان حرف‌های بی‌پایانی است که هر روز به ذهن شما می‌آیند، این افکار خودکار می‌توانند مثبت یا منفی باشند. بعضی از این گفت‌وگوهای درونی با دلیل و منطق همراهند و برخی دیگر بی‌سروته و ناامیدکننده هستند که در اثر نگرشی غلط و اطلاعات نادرست و حتی کمبود اطلاعات به وجود آمده‌اند...

تفکر مثبت نه‌تنها می‌تواند استرس را کنترل کند و آن را از بین ببرد بلکه حتی می‌تواند باعث بهبود سلامتی ما نیز بشود. برای مقابله با گفت‌وگوی درونی منفی اول باید آنها را تشخیص دهیم و تمرین کنیم تا ذهنمان از این تفکرات خالی شود.

این که نگاه مثبت یا منفی ما به زندگی می‌تواند بر سلامت جسم و روان‌ ما تاثیر بگذارد، مدت‌هاست که سر زبان‌ها افتاده. شما تا حالا چند بار به یک بیمار یا یک فرد شکست‌خورده گفته‌اید که بخش خوب ماجرا را هم ببیند؟ به تازگی محققان اثبات کرده‌اند که نوع رفتار ما در برابر هستی، به ویژه نگاه مثبت یا منفی‌ای که به آن داریم، بیش از آنچه فکر می‌کنیم می‌تواند بر سلامت ما تاثیرگذار باشد...

تحقیقات نشان می دهد که داشتن دید مثبت بر سلامت ما تاثیر شگرفی دارد. در این پژوهش ها افراد  از نوع نگاهشان به پیری سخن گفته بودند یافته ها نشان داد «افرادی که دید مثبتی به پیری داشتند، به طور میانگین 5/7 سال بیشتر از کسانی که نگاهی منفی به آن داشتند، عمر کردند.»

خوش بینی

خوش‌بین‌ها کمتر درد می‌کشند

داشتن نگاه مثبت به زندگی حتی می‌تواند بر تجربیات فیزیکی هم تاثیر بگذارد. طبق تحقیقی که در سال 2005 میلادی در دانشکده پزشکی ویک‌فارست انجام شد، به اثبات رسید که نوع نگاه ما به دنیا حتی بر میزان دردی که حس می‌کنیم هم تاثیر می‌گذارد. در این تحقیق، داوطلبانی که به آنها گفته می‌شد قدرت تحمل درد بالاتری دارند و بدن‌شان قوی‌تر است، در واقع، واکنش کمتری به درد نشان می‌دادند. به عبارت دیگر، فکر آدم‌ها می‌تواند مانند یک مورفین در بدن عمل کند.

نتیجه تفکر منفی

همان‌طور که تفکر مثبت برای سلامت خوب است، آیا تفکر منفی می‌تواند برای سلامت مضر باشد؟ این، سوالی است که در بسیاری از کتاب‌های قرن حاضر به آن پرداخته شده اما هنوز جوابی قطعی و علمی برای آن نیافته‌اند.  عقاید بسیاری وجود دارد که طبق آن، استرس و افسردگی یکی از دلایل ابتلا به سرطان است. برخی بررسی‌ها رابطه بین استرس و افزایش احتمال ابتلا به سرطان را به اثبات رسانده‌اند لذا رابطه میان فشارهای روانی با بیماری های جسمی انکار ناپذیر بوده و مسلما نگاه منفی ما به زندگی هم تاثیرات خاص خود را دارد .

محققان می‌گویند شاید یکی از راه‌های درمان بیماری‌ها قبول این موضوع باشد که احساسات ما بر بیماری‌های جسمی تاثیر می‌گذارند و ما با شناخت و درمان این احساسات می‌توانیم ناراحتی‌های جسمی‌مان را برطرف کنیم

فکر

کشف رابطه بین نوع نگاه و شیوه زندگی

نگاه مثبت می‌تواند بر شیوه زندگی تاثیرگذار باشد. وقتی شما بدبین هستید و همیشه استرس دارید، طبیعتا به تغذیه خود توجه چندانی نمی‌کنید، ورزش نمی‌کنید و خوب نمی‌خوابید و شاید به مصرف مواد مضری مانند سیگار نیز گرایش پیدا کنید. این شیوه زندگی درنهایت می‌تواند دارای عوامل خطرسازی باشد که احتمال ابتلا به انواع سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. محققان می‌گویند شاید یکی از راه‌های درمان بیماری‌ها قبول این موضوع باشد که احساسات ما بر بیماری‌های جسمی تاثیر می‌گذارند و ما با شناخت و درمان این احساسات می‌توانیم ناراحتی‌های جسمی‌مان را برطرف کنیم.

مثبت فکر کردن را تمرین کنید، هر روز!

اگر بدبین هستید و افکاری منفی دارید توقع نداشته باشید که در عرض یک شب، به یک فرد مثبت‌نگر و خوش‌بین تبدیل شوید. اما با تمرین کردن گفت‌وگوی ذهنی شما، کم‌کم مثبت می‌شود و از حالت خودانتقادی بیرون می‌آید و خودپذیری جای آن را می‌گیرد و همین‌طور نسبت به جهان اطرافتان کمتر دیدگاهی بدبینانه خواهید داشت و زیباتر به نظر خواهد آمد.

تمرین تفکر مثبت، دید بهتری به شما می‌بخشد. وقتی حالت ذهنی مثبت باشد قادرید از پس هر مسئله‌ای هرچه‌قدر هم استرس‌زا و ناراحت‌کننده باشد به نحو مؤثری برآئید. این توانائی (مثبت‌نگری) به سلامت جسم و روح شما کمک می‌کند و درهای جدیدی را به رویتان می‌گشاید. تمرین روزانه را به یاد داشته باشید.

خوش بینی

نگاه مثبت باید درونی باشد

نگاه مثبت به زندگی به این معنی نیست که لزوما انسان مثبتی باشید یا سعی کنید وقایع غیرقانونی و ناراحت‌کننده را نادیده بگیرید. وقتی به شما گفته می‌شود که یک بیماری حاد دارید یا دچار یک مشکل بزرگ شده‌اید، طبیعی است که آزرده شوید و احساس ناراحتی و شکست کنید، اما با نگاهی مثبت به مسایل زندگی می‌توانید خوش‌بینی را در وجودتان درونی کنید. به این ترتیب، می‌توانید با مسایل زندگی سرسختانه روبه‌رو شوید و آنها را حل کنید. به عنوان نمونه، فرد مبتلا به التهاب مفاصل که دید مثبت درونی ندارد، ممکن است هنگامی که از باز کردن درب یک بطری عاجز می‌ماند، بگوید: «من آدم بی‌فایده‌ای شده‌ام!» اما آنکه دید مثبت درونی دارد، این ناتوانی را می‌پذیرد و به سراغ اموری می‌رود که قادر به انجام آنهاست. داشتن دید مثبت توجه بیشتر داشتن به دوست داشتنی‌های زندگی و گرایش بیشتر به سمت آنهاست.

تمرین:

به‌طور مرتب در طی روز لحظاتی توقف کنید و ببینید مشغول فکر کردن به چیزی هستید. اگر متوجه شدید که بیشتر افکار شما منفی هستند سعی کنید یک نکته مثبت در آنها پیدا کرده و فکرتان را تصحیح کنید.

این قانون ساده را به یاد داشته باشید: هیچ‌وقت به خودتان حرفی نزنید که حاضر نباشید آن حرف را به دیگران بزنید.

در هر روز زمانی را به این کارها اختصاص دهید .

نفس عمیقی بکشید.

ـ به خاطر دو موهبت در زندگی‌تان تشکر کنید.

ـ حس آرامش و سپاسگزاری را در طی روز به همراه داشته باشید.

به یاد داشته باشید که در طی روز می‌توانید چند بار این پروسه را تکرار کنید.

حداقل برای یک بار عبارت تأکیدی خاص را در طی روز تکرار کنید.

سعی کنید اثرات مثبت این تفکر جدید در زندگی‌تان را حداقل یک‌بار دیگر در طی روز در ذهنتان مجسم کنید.

فرآوری: کهتری

بخش خانواده ایرانی


منابع:سلامت -ندای مشاور

مقالات مرتبط: 

درسی برای آموزش به ذهن  

شرط اول کامیابی در زندگی

هدفمند سازی توانایی ها

یه نگاهی به این فکر بکن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.