تبیان، دستیار زندگی
آزادی مطبوعات باید با مسئولیت پذیری همراه بوده و اقدامات افراد بی توجه نمی بایست در گفتگوهای صلح آمیز دینی تأثیرگذار باشد . دکتر رابرت گلیو استاد تدریس مطالعات عربی دانشگاه اکستر انگلستان در گفتگو با خبرنگار گروه دین و اند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقدامات افراد بی مسئولیت نباید در گفتگوهای دینی تأثیرگذار باشد


آزادی مطبوعات باید با مسئولیت پذیری همراه بوده و اقدامات افراد بی توجه نمی بایست در گفتگوهای صلح آمیز دینی تأثیرگذار باشد .

دکتر رابرت گلیو استاد تدریس مطالعات عربی دانشگاه اکستر انگلستان در گفتگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه "مهر"، درباره عدم انتشار تصاویر موهن در بریتانیا که دارای 6/1 میلیون نفر مسلمان است اظهار داشت: رسانه های انگلستان این کاریکاتورهای اهانت آمیز را منتشر نکرده اند؛ چرا که از گذشته تجربه ها آموخته اند.

وی با اشاره به این امر که آزادی مطبوعات یک حق مطلق نیست و باید با محدودیتهایی همراه باشد، گفت: آزادی مطبوعات باید با مسئولیت پذیری همراه باشد. رسانه های انگلستان در گذشته بی مسئولیت بوده اند، اما به نظر من اکنون در مرحله یادگیری هستند. بنابراین، جرأت به وجود آوردن تنش را به خود نمی دهند.

گلیو که فارغ التحصیل سیاست و فلسفه از دانشگاه یورک بوده و تحصیلات خود را در مقطع دکترا در رشته مطالعات اسلامی دانشگاه منچستر تکمیل کرده است از عدم اهانت به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) در رسانه های انگلستان ابراز مسرت کرد و گفت: فکر می کنم این امر نشانه خوبی باشد، چرا که رسانه های انگلستان برخلاف همتایان فرانسوی، آلمانی و دانمارکی خود که برای احساسات افراد در جامعه عمومی اهمیت کمتری قائل هستند، این کاریکاتورها را منتشر نکرده اند.

استاد مطالعات عربی دانشگاه اکستر افزود: رسانه های غربی که این کاریکاتورها را منتشر نکرده اند به نوعی هوشمندی خود را نشان داده اند، آنها به درک این مسئله رسیده اند که اگر تنش و کشمکش میان جوامع به وجود آید، هیچکس در این میان برنده نخواهد بود این امر به مشکل جامعه تبدیل می شود که دربرگیرنده مسلمانان و غیر مسلمانان است. انتشار این کاریکاتورها حماقت رسانه های غربی است.

گلیو در پایان یادآور شد: افرادی که این کاریکاتورها را منتشر کرده اند به صلح و گفتگو میان ادیان اعتقادی ندارند آنها تنها به تبلیغات و شهرت خود اعتقاد دارند. هر فردی که دارای قوه تعقل است باید تشابهات میان فرهنگها، ادیان و تمدنهای ما را ترویج کند و به آنها اجازه ندهد گفتگوی صلح آمیز ما را کنترل کنند.