تبیان، دستیار زندگی
فرش هنوز هم مزایای خاص خود را دارد و دارای طرفداران بسیار زیادی می باشد. وجود فرش ناهماهنگی ها را از بین می برد و تا حد بسیار زیادی از هدر رفتن انرژی نیز جلوگیری بعمل می آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیر پایی نرم و راحت


فرش هنوز هم مزایای خاص خود را دارد و دارای طرفداران بسیار زیادی می باشد. وجود فرش ناهماهنگی ها را از بین می برد و تا حد بسیار زیادی از هدر رفتن انرژی نیز جلوگیری بعمل می آورد.


فرش- بلی یا خیر

البته كه بله. درست است.به هر حال هیچ چیز آرام بخش تر از بهرمندی از یك كف نرم و راحت نیست. زمانیكه بر روی كف های عریان و سطوح سفت و سخت، از فرش استفاده می شود نه تنها زیبایی خاصی به محیط داده می شود بلكه حس مطبوع تر و دلگرمی بیشتری به ساكنان آن مكان القا می كند.همچنین در حال حاضر انواع اقسام تابلو فرش های تزئینی نیز وارد بازارهای جهانی شده اند كه استفاده از آنها برای زیباتر كردن هر چه بیشتر  فضا خالی از لطف نخواهد بود.اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید كه علاقمند به استفاده از فرش هستید به شما پیشنهاد می كنیم كه قبل از هر گونه اقدامی موارد زیر را در نظر بگیرید:

فرش

- اگر می خواهید هوای پاك و سالمی در اتاق های منزلتان جریان داشته باشد از فرش هایی استفاده كنید كه الیاف طبیعی در بافت آنها بكار رفته باشد. نخ های ابریشمی برای این كار مناسب ترین گزینه به شمار می روند البته اگرچه ممكن است قدری پرهزینه تر باشند. در هنگام خرید فرش سعی كنید به نكاتی نظیر ضد لكه بودن دائمی توجه نكنید چراكه به این منظور به فرش ها مواد شیمیایی اضافه می كنند كه گزینه چندان سالمی به شمار نمی رود.

- پیش از خرید فرش را حتماً با پمپ هوا تمیز كنید تا ذرات نخ و غبار باقی مانده از آن كنده شود. اگر هم توان خرید فرش های دستباف را ندارید فرش های 100% نایلون از جمله بهترین انتخاب ها به شمار می روند.

- اجازه ندهید كودكان و خردسالان بر روی فرش های تازه خریداری شده بیش از اندازه تردد داشته باشند.

برای سازگاری هر چه بیشتر با محیط زیست پیشنهاد می شود كه از فرش هایی كه از فیبرهای بازسازی شده تولید می شوند خریداری نمایید چراكه از ایجاد زباله غیر قابل بازیافت جلوگیری كرده و در حقیقت تمرین همزیستی با محیط زیست و استفاده بهینه از محصولات طبیعی است.

اطلاعات كاربردی

تابلو فرش

تكنیك های نصب تابلو فرش

به این منظور دو شیوه وجود دارد: 1-میخكوب كردن  و  2- چسباندن كه البته تكنیك میخكوب كردن به مراتب به عنوان شیوه بهتری در نظر گرفته می شود؛ به این دلیل كه ممكن است مواد شیمیایی موجود در چسب باعث فساد فرش شود. اگر تابلو فرش را به روش میخكوب كردن نصب كرده باشید می توانید آنرا به راحتی از جای خود جدا كرده و تمیز كنید و هر زمان كه خواستید برای تغییر دكوراسیون جای آنرا تغییر بدهید. باید دقت داشته باشید كه اگر بنا به هر دلیلی فرش شما خیس شد به سرعت آنرا خشك نمایید.

تكنیك های شست و شوی فرش

گاهی اوقات شست و شو و تمیز كردن فرش ها به عنوان یكی از سخت ترین كارهای خانه تبدیل می شود.به هر حال سالی یكبار باید این كار را انجام دهید تا فرش هایتان همیشه تمیز به نظر برسند. با این كار عمر فرش ها نیز افزایش پیدا می كند. به هر حال چاره ای ندارید، بالاخره فرش ها كثیف می شوند، حتی در آرام ترین خانه ها باز هم آلودگی آشپزخانه روی محیط و سطوح جمع می شوند و شفافیت ابتدایی فرش ها را از بین می برند.اخیراً شركت های تولید فرش شست و شوی سالانه فرش را نیز در بخش گارانتی گنجانده اند كه با خرید از این شركت ها كار شما به مراتب آسانتر می گردد.

فرش

علاوه بر فرش، موکت نیز جزء کفپوش‌های گرم به شمار می‌آید و برای ماه‌های سرد بهترین انتخاب برای پوشش کف اتاق‌ها است. اگر تصمیم گرفته‌اید برای پوشش کف اتاق‌های خانه خود از موکت استفاده کنید، اطلاعات بیشتری در زمینه انواع موکت‌های موجود در بازار به شما ارائه می‌دهیم.

امروزه با وجود تنوع زیاد طرح و رنگ موکت در بازار، پیدا کردن موکتی که سازگار با سلیقه و نوع زندگی شما باشد کار سختی نیست. با این حال، باز هم نکاتی وجود دارند که آگاه بودن از آنها باعث می‌شود خریدی هوشمندانه و باکیفیت‌تر داشته باشید. ما به شما کمک می‌کنیم انتخاب صحیحی داشته باشید و پول و وقت خود را بیهوده به هدر ندهید. به این منظور، هنگام خرید و نصب موكت، موارد زیر را در نظر داشته باشید

مکان نصب موکت را در نظر بگیرید برای مثال موکت‌های بافت فشرده و پرزبلند برای پوشش مکان‌های پررفت و آمد مناسب‌ترین گزینه هستند؛ در حالی که موکت‌های مخمل‌بافت را نمی‌توان در این مکان‌ها استفاده کرد زیرا به راحتی کوبیده می‌شوند.

ایجاد درز در محل اتصال موکت‌ها به یکدیگر

عرض موکت‌های موجود در بازار عموما سی تا سی وهشت و گاهی سی وپنج سانتی‌متر است. در این صورت پس از اتصال موکت‌ها به یکدیگر در هنگام نصب، ناگزیر درزهایی در محل اتصال ایجاد می‌شود. میزان پدیدار بودن درز بین موکت‌های نصب شده به نوع، بافت و رنگ موکت بستگی دارد. برای مثال پس از نصب موکت‌های بافت فشرده، میزان پدیداری درزهایی که  ایجاد می‌شود بیشتر از دیگر انواع موکت‌ها است.

سمت خواب پرز موکت‌ها

خواب پرزهای همه موکت‌ها باید به یک سمت باشد. هنگام نصب موکت‌ها در کنار یکدیگر حتما به سمت خواب پرزها دقت کنید.

موکت

کیفیت برابر است با ماندگاری

موکت‌های با کیفیت دارای تراکم و فشردگی بیشتری هستند و ساختار محکم‌تری دارند و به همین دلیل دارای ماندگاری و دوام بیشتری نیز هستند. از سوی دیگر، جابه‌جایی و تعویض موکت‌های باکیفیت‌تر در هنگام تعویض دکوراسیون بسیار آسان‌تر است.

اهمیت رنگ موکت

همان‌طور که می‌دانید، رنگ از موارد اصلی دکوراسیون هر اتاق به حساب می‌آید و از آنجایی که موکت بخش زیادی از یک اتاق را پوشش می‌دهد، بنابراین هنگام انتخاب موکت اصول مربوط به رنگ مناسب را باید در نظر گرفت و رعایت کرد.

نکته مهمی که در مورد رنگ موکت وجود دارد، این است که رنگ موکت زمانی که پس از خریداری به خانه آورده می‌شود، روشن‌تر از زمانی است که همان موکت در مغازه بوده است. همیشه رنگی که در مغازه می‌بینید تیره‌تر از رنگی است که در خانه خواهید دید. این یک نوع خطای دید طبیعی است و شما هنگام انتخاب رنگ موکت باید آن را در نظر بگیرید. نکته دیگر این‌كه باید دقت كنید رنگ موکت چگونه در مقیاس یک اتاق خودنمایی می‌کند و چه تاثیری بر فضای کل اتاق دارد. برای مثال، موکت‌هایی با رنگ روشن، فضای اتاق را بازتر می‌کند و موکت‌های تیره باعث می‌شود دیوارها نزدیک‌تر به هم به نظر برسند و یک نوع احساس صمیمیت را در محیط القا می‌کنند.

رنگ‌های خنثی بهترین گزینه برای رنگ موکت هستند زیرا رنگ‌های خنثی به راحتی با رنگ‌های دیگر هماهنگ می‌شود و اگر رنگ موکت اتاق خنثی باشد راحت‌تر می‌توانید از طیف‌های رنگی متنوع برای رنگ دیگر وسایل استفاده کنید؛ ضمانت پس از فروش را در نظر بگیرید

موکت

مساله ضمانت پس از فروش یکی از مواردی است که هنگام خرید موکت نباید آن را نادیده گرفت. محصولات مختلف موکت دارای ضمانت فروش و گارانتی‌های گوناگون هستند که شما را در مورد مشکلات احتمالی که ممکن است پس از خرید موکت با آن مواجه شوید حمایت می‌کنند. هرچه کیفیت موکت افزایش یابد، حمایت‌های ضمانت پس از فروش آن نیز افزایش می‌یابد.

نسبت به زیرسازی موکت توجه داشته باشید

یکی از مواردی که باید به آن توجه شود و بسیار مهم است، قسمت پشت موکت است که چون دیده نمی‌شود زیاد هم مورد توجه خریداران قرار نمی‌گیرد؛ در صورتی که از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرسازی موکت قسمتی از موکت است که بین موکت و زمین قرار دارد و تفاوت اصلی یک موکت معمولی و یک موکت عالی در این قسمت مشخص می‌شود. زیرسازی خوب در یک موکت باعث می‌شود جلوه موکت تا مدت زیادی حفظ شود و هرچه زیرسازی موکت بهتر و باکیفیت‌تر باشد، آن موکت راحت‌تر و نرم‌تر خواهد بود و در برابر فرسودگی مقاوم‌تر است.

فرآوری :کهتری

بخش خانواده ایرانی


منابع: دوشماره نشریه منزل

مقالات مرتبط:

جابه جایی آسان اسباب منزل

شبی با رؤیاهای دل انگیز

یک رویای شیرین را تجربه کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.