تبیان، دستیار زندگی
روزنامه جام جم با ارسال نامه ای از سوی یونسکو به مسوولان کشورمان ، ایران مسوول جمع آوری برنامه های اجرایی 10 کشور برای ثبت نوروز در فهرست جهانی یونسکو شد. یونسکو در این نامه همچنین دلایل رد پرونده نوروز را رسما اعلام کرد تا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران نماینده جهان برای ثبت نوروز

روزنامه جام جم

با ارسال نامه ای از سوی یونسکو به مسوولان کشورمان ، ایران مسوول جمع آوری برنامه های اجرایی 10 کشور برای ثبت نوروز در فهرست جهانی یونسکو شد.

یونسکو در این نامه همچنین دلایل رد پرونده نوروز را رسما اعلام کرد تا مهمترین عامل در ثبت نشدن نوروز در فهرست جهانی ، نقص برنامه های اجرایی و عملی کشورها برای حفظ این میراث عنوان شود. ارسال این نامه از سوی یونسکو در حالی صورت گرفته است که از میان 10 کشوری که به صورت مشترک پرونده نوروز را به یونسکو ارسال کرده بودند ، برخی کشورها برنامه های خود را به طور صحیح و دقیق اعلام نکردند. به گفته محمدعلی وحدتی ، معاون نماینده ایران در یونسکو ، در این نامه یونسکو برنامه های اجرایی ارسال شده را هم در حدی ندانسته که به حفظ این میراث ناملموس منجر شود. در این نامه همچنین از ایران خواسته شده است که به عنوان نماینده کشورهای عضو درباره تکمیل پرونده های فوق به این کشورها تذکر دهد. گفتنی است هنوز پژوهشکده مردم شناسی کشورمان برای تکمیل پرونده و ارسال مجدد آن اقدامی نکرده است و این در حالی است که نامه این سازمان یک ماه پیش در کمتر از 2 صفحه به سازمان میراث فرهنگی و کمیسیون ملی یونسکو فرستاده شده است.

روابط عمومی موسسه تبیان