تبیان، دستیار زندگی
بالاخره آری هان، مربی صاحب نام و پرآوازه هلندی پس از جلسه با مسئولان و توافق با باشگاه بامداد پنج شنبه وارد تهران شد و ساعاتی پس از ورود به پایتخت با حضور در سکوهای ورزشگاه آزادی از نزدیک به تماشای دیدار پرسپولیس و برق شیراز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«آری هان» پرافتخارترین بازیکن تاریخ اروپا

بالاخره آری هان، مربی صاحب نام و پرآوازه هلندی پس از جلسه با مسئولان و توافق با باشگاه بامداد پنج شنبه وارد تهران شد و ساعاتی پس از ورود به پایتخت با حضور در سکوهای ورزشگاه آزادی از نزدیک به تماشای دیدار پرسپولیس و برق شیراز نشست و پس از آن نیز روز جمعه در محل تمرین پرسپولیس حضور پیدا کرد. به بهانه حضور آری هان روی نیمکت هدایت سرخ پوشان، سوابق و کارنامه این مربی نامدار را در دوران بازیگری و مربیگری با هم مرور می کنیم تا بیشتر با سرمربی جدید سرخ پوشان آشنا شویم. سوابق مربگیری آری هان نیز در شماره فردای روزنامه چاپ خواهد شد.

تولد آری هان

آری هان، سرمربی هلنید سرخ پوشان در 16 نوامبر 1948 در شهر فاینس ترول هلند به دنیا آمد.

اولین حضور در آژاکس

اما بخوانید سوابق آری هان را در دوران حضور در فوتبال به عنوان بازیکن، هان از سال 1969 تا سال 1975 در تیم آژاکس آمستدام هلند حضور داشت. سپس به بلژیک رفت و فوتبال خود را در این کشور ادامه داد.

اندرلشت مقصد بعدی

هان طی سالهای 1975 تا 1981 در اندرشت بلژیک توپ زد. پس از آن به دیگر تیم بلژیکی یعنی استاندارد لیژ پیوست و از سال 1981 تا 1983 در این تیم بازی کرد.

بازگشت دوباره به هلند

سرمربی جدید پرسپولیس پس از چد سال بازی در بلژیک حضور داشت، بعد از عضویت در تیمهایی از این دو کشور، یک فصل را هم در هنگ کنگ بازی کرد.

47 گل در 265 بازی

سرمربی هلندی سرخ قباها در مدت حضو رخود در فوتبال به عنوان هافبک و لیدر 265 بازی در کارنامه خود ثبت کرده که در این تعداد بازی 47 گل را وراد دروازه حریفان پیش روی خود نموده است.

35 بازی با لباس تیم ملی هلند

بازکن سابق تیم ملی هلند در جام جهانی 1978 و 1974 با تیم کشورش موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی این رقابتها شد. ضمن اینکه 35 بار با پیراهن تیم ملی هلند به میدان رفته و شش گل ملی به ثمر رسانده است.

افتخارات هان با آژاکس در اروپا

آری هان در سال 1972 که در عضویت تیم آژاکس بود با این تیم موفق به فتح جام بین قاره ای شد. همچنین طی سالهای 1971 و 1973 با پیراهن آژاکس عنوان قهرمانی باشگاههای اروپا را کسب کرد. هان با آژاکس در سالهای 76 و 78 میلادی نیز در مسابقات جام در جام اروپا به عنوان قهرمانی رسید.

افتخارات در لیگ هلند

در زمان حضور آری هان در آژاکس، این تیم در سالهای 1970 و 1972 و 1973 قهرمانی لیگ هلند را از آن خود کرد. همچنین در سالهای 1970-1971 و 1972 جام حذفی را همراه با آژاکس آمستردام فتح نمود.

قهرمانی در بلژیک

افتخارات آری هان به حضور در لیگ هلند محدود نمی شود. او طی سالهای 1981 و 1982 با تیمهای استاندارد لیژ و اندرلشت بلژیک قهرمان لیگ این کشور شد. ضمن اینکه در سال 1976 نیز به عنوان بازیکن در جام حذفی بلژیک به قهرمانی دست یافت.

دو نایب قهرمانی در دو جام جهانی

هان در جام جهانی 1974، هفت بازی ملی انجام داد و در جام جهانی 1978 نیز با شش بازی ملی و به ثمر رساندن دو گل در این پیکارها در هر دو حضورشت در جام جهانی با هلند به مقام نائب قهرمانی رسید.

پرافتخارترین بازیکن

آری هان، سرمربی جدید سرخ پوشان یکی از پرافتخارترین بازیکنان اروپایی از نظر کسب جامهای بین المللی است. او موفق به کسب 10 جام شده پس از او فرانک ریکارد هموطن او با هشت جام در زده دوم ایستاده است.