تبیان، دستیار زندگی
امروز سال جدید آغاز شده است و امیدوارم شما عزیزان سال خوبی را شروع کرده باشید. بد نیست کمی درباره ی این روز قشنگ و آداب و رسومی که در بین مردم ایران....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بریم عید دیدنی؟!

بریم عید دیدنی

امروز سال جدید آغاز شده است و امیدوارم شما عزیزان سال خوبی را شروع کرده باشید. بد نیست کمی درباره ی این روز قشنگ و آداب و رسومی که در بین مردم ایران در روز اول نوروز وجود دارد، بیشتر بدانیم.

عید دیدنی یا دید و بازدید نوروزی یک رسم زیبا و دوست داشتنی است که یکی دیگر از آیین های نوروزی است. رسم است که روز نوروز، اول به دیدن بزرگان فامیل و یا شخصیت های علمی و اجتماعی می روند. در بسیاری از این عید دیدنی ها، همه اعضای خانواده شرکت دارند.

«دیدن»های نوروزی از روزهای نخست فروردین - که تعطیل رسمی است- شروع شده و گاهی اوقات تا سیزده فروردین (و یا تا آخر فروردین) بین خویشاوندان و دوستان و آشنایان دور و نزدیک، ادامه دارد.

تا زمانی که "مسافرتهای نوروزی" رسم نشده بود، در شهرها و محله ها دید و بازدیدهای نوروزی وظیفه ای بود که اغلب مردم آن را الزامی می دانستند تا به خانه های یکدیگر بروند و از حال همدیگر خبر داشته باشند.

با اینکه شهرها گسترش پیدا کرده اند و با زیاد شدن جمعیت، بزرگ شده اند، شاید بین خانه های خانواده های سنتی، فاصله ی زیادی وجود داشته باشد. اما با یک برنامه ریزی می توانید این فرهنگ قشنگ را زنده نگه داریم و پدر و مادرهایمان را تشویق کنیم که با هم به دید و بازدید نوروزی برویم.

بریم عید دیدنی

بد نیست بدانید که رسم دیگری برای روز اول نیز هست و آن این است که ابتدا به خانه ی کسانی بروند که نوروز اول درگذشت عضوی از آن خانواده است. این رسم نیز بسیار زیباست. زیرا ما با این کار با کسانی که عزیزانشان را از دست داده اند همدردی می کنیم. و سعی در شاد کردن دل آنها داریم. زیرا این روزها همه ی مردم شاد هستند. این کار بسیار پسندیده است و خداوند بسیار دوست دارد کسانی که دل دیگران را شاد می کنند.

و اما یکی از بهترین رسوم عید دیدنی که حتما همه ی ما آن را دوست داریم عیدی گرفتن است. مرسوم است که بزرگترها به کوچکترها و بچه ها عیدی می دهند. عیدی ها می تواند هر چیزی باشد از خوراکی ها گرفته تا پول( به عنوان برکت) و کادوهای مختلف، کافی است آن را بگیریم و تشکر کنیم.

در این روزها مواظب باشید تا وقتی به دید و بازدیدهایی که می روید، در خوردن شیرینی و آجیل زیاده روی نکنید و مراقب سلامتی خود باشید.

نویسنده: مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان


مطالب مرتبط

فصل بهار چه رنگی است؟ 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.