تبیان، دستیار زندگی
از خوزستان کربلای ایران از جایی که افق آسمانش لاجوردی است ، جایی که آسمان با همه جبـروتش خـاک را بوسـه می زند، از جبهه و جنگ و حـال و هـوای پـروانه هایی کـه عاشقانه برگرد مقتدای خویش چرخیدند، می گوید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راوی از روایت جنگ می گوید

روایتگری یعنی ، شور و شعور

از خوزستان "کربلای ایران" از جایی که افق آسمانش لاجوردی است ، جایی که آسمان با همه جبـروتش خـاک را بوسـه می زند، از جبهه و جنگ و حـال و هـوای پـروانه هایی کـه عاشقانه برگرد مقتدای خویش چرخیدند، می گوید . حجت الاسلام محمدمهدی ماندگـاری که سنین جوانی را در سنگرهای جبهه گـذرانده ، خود یکی از راویان فعال راهیان نور می باشد .ماندگـاری متولد سال 43 و بـزرگ شده مشهد است و در حال حاضر مسـئـولیت گروه«تفحص سیره شهدا » را در قم برعهده دارد:

حجت الاسلام ماندگاری

* از چه زمانی روایت گری جنگ را شروع کردید؟

زمـــان جـــنـــگ ، در بــــرنـــامـــه هـــای شـــهــــدا از عملیات های غرورآفرین رزمندگان اسلام صحبت می کـردم و از سالی کـه کـاروان های راهیان نـور شـروع شـد، تـقـریـبـاً بـه مـدت 5 سال اسـت کـه بـه عنوان روحانی کـاروان ، در مناطق جنگی ، داخـل ماشین و مسیرها صحبت می کنم .

* بیشتر در کدام مناطق روایت کرده اید؟

طلائیه ، شلمچـه ، اروندکنار، دهـلاویه و در بیشتر مناطق جنگی حضور یـافـتـه و خـاطـرات را بیان کرده ام .

 * برای این کار چقدر وقت می گذارید؟

برای کـارهای آموزشی و پـژوهشی در مـرکز تخصصی شهدا، روزی 2 ساعت وقت می گذارم . یـک مـاه آخـر سـال و بـعـد از آن نـیـز تمـام وقـتــم را کارهای تبلیغی پر می کند و سالی دو بار به منطقه جنگی اعزام می شوم .

* بیشتر از چه سبکی در بیـان خـاطـرات جنگ استفاده می کنید؟

از همسان سازی استفاده می کنم .مخاطبـم را بـه بـچـه هـای زمـان جـنـگ تـشـبـیـه مـی کـنــم و از روحیات ، افکار، نیت ها و خلقیات بچه های جنگ صحبت می کنم .وقتی که حرف هایم تمام می شود، بچه ها دورم جمع می شوند و اصرار می کنند که بیشتر از شهـدا بـگـویم .آنهـا دوست دارند بدانـنـد که شهدا به چه صـورت برنامه ریزی کـرده بودند . همین طور که یک تماشاگر بعد از فیلم ، به سراغ فیلـم و سـی دی آن مـی رود، جوانان هم بـه دنـبـال تداوم راه شهدا هستند . مـن فـقــط شــور را در بـیـن جــوانـان بــه وجـود نمی آورم بلکه باید شور به شعور تبدیل شود .

* دارای چه مدرک تحصیلی هستید و غیر از روایت گری چه کاری انجام می دهید؟

دروس حوزه را تا خارج گذرانده ام و کارشناس ارشد علوم سیاسی از دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم و مدرس حوزه و دانشگاه نیز هستم .

* و یک تعریف از روایت گری ...

روایت گری یعنی شور و شعور، احساس و عواط ، تفکر و تعقل .

* چطور باید وقایع جنگ را تعریف کرد؟

کسانـی کـه وقایع جـنـگ را تعـریف می کنـنـد، فکر نکنند که جنگ قصـه اسـت بـلـکـه بـایـسـتـی بـه صورت فرهنگ از آن یاد کرد چرا که فرهنگ همیشه در زمان جاری می ماند . در زمان جنگ ، به صورت مستقیم علیه باطل می جنگیدیم و در حال حاضر به شیوه غیرمستقیم به جنگ باطل پرداخته ایم .

روایت گری یعنی شور و شعور، احساس و عواط ، تفکر و تعقل

چــنــانــچـــه در ایـــن راه از شــیـــوه هــای خـــوب استفاده کنیم ، در وادی نبرد موفق هستیم .دیروز جنگ با تجهیزات نظامی بود و امروز جنگ با فکر و ماهواره و سی دی و اینترنت است . دیروز دشمن در جبهه بـه جـسـم جـوانان مـا حمله مـی کـرد و امروز بـه روح و روان آنها حمـلـه می کند . دیـروز زمـیـن و خـاک ایــران را مـی گـرفـتـنــد و امـروز مـی خـواهند مـبـانـی اعـتـقـادی جـوانـانـش را بگیرند .به هر حال اصول جنگ یکی است و تهاجم فرهنگی جنگی غیرمستقیم است . چنانـچـه راویان جنـگ ، اصـول جـنـگ را بـرای نسل جـوان تـوضیح دهند، آنها در ایـن جـنـگ نـیـز مقاوم خواهند بود .

* و زیـبـاتـریـن خـاطـره ای کـه از ایـن کـار دارید؟

خاطرات زیاد اسـت ولی به چند مورد بسنـده می کنم . دکتـرای روانشناسی کـه در آمـریکا تحصـیـل می کرد به شلمچه آمـده بـود و دو زانو روی خـاک نشسته و گریه می کرد . گفتم :دکتر شما دیگر چرا؟ گــفــت :ســـال هـــا آرامــش را در تــئـــوری هــای روانشناسی جستجو می کردم ولی امروز در این خاک آرامش را پیدا کردم . من برایش تـوضیح دادم که این خاک متعـلـق به بچه هایی است که متصل بـه خـدا شـدنـد و هـر کسی که خدا را پیدا کند به آرامش می رسد .

یادم نمی رود که جـوانی برای مسخـره کردن به همـراه دختر خانمی بـا واکمن و نـوار به منطقـه جـنـگـی آمـده بـودنـد، ولـی بـعـد از دیـدن مـنـاطـق و شنیدن خـاطـرات رزمندگـان از کـار خـود پشیـمـان شده بودند . هـمـچـنـیـن دخـتـر خـانمــی آرایـش کـرده وقـتـی لـبـاس غـواص هـا را دید، آن را بـوسـیـد و بـه دنـبـال چادری می گشت تا دو رکعت نماز عشق بخواند .

* اولین باری که به جهه رفتید؟

در زمان جـنـگ ، وقتـی کـه 16 سالـه بـودم بـه جبهه رفتم ، اما چون طلبه بودم دائم در حال رفت و آمـد، ولی در اکـثـر عملـیـات هـای بـزرگ حضـور داشتم .

* بعضی ها اعـتـقـاد دارند جوان هـا وقتـی به مناطق جنگی می آیند عوض می شوند ولی پس از بازگشت همانی می شوند که بودند، نظر شما چیست ؟

 جـوان ها با شنیدن صحـنـه هـای افـتـخـارآمیـز دفاع مقدس به آن همه غرور، افتخار می کنـنـد و شور و شوقی وصف نشدنـی آنها را فرا می گیـرد که باید بستر شعـورسـازی برای تداوم این تحول ایــجــاد شــود و مــســئــولــیــن فــرهــنــگــی بــایــســتــی راهکارهایی اتخاذ کنند که جوان منقلب شده دیگر تغییر نکند . رسانه های جمعی ، صـداوسیما و مسـئـولین فرهنـگـی در ارائه محـصـولاتی از قبیـل سـی دی و نوار در این زمینه مسئولیت سنگینی به عهده دارند و باید ارتباطی دائمی با این جوان ها برقرار کنند .

* بـرای ماندگـار شـدن ارزش ها بایـسـتـی چه کارهایی صورت بگیرد؟

نــهــضــت عــاشــورا بــا روایــت گــری حــضــرت زیـنـب (س) و مـعـصـومـیـن صـورت گــرفـت .دفـاع مــقــدس هـــم کـــه شـــعـــبـــه ای از عـــاشـــورا اســـت . روایت گری همه جانبه ای را می طلبد و همه نهادها و سازمان ها بایستی به میدان بیایند، و دین خود را ادا کنند و آن آیات عشق و حماسه را تلاوت کنند . پــدر و مـــادرهــا نـــیـــز خـــاطـــرات حــمـــاســـه را سینه به سیـنـه بـرای فـرزندانشان تـعـریف کننـد تـا برای همیشه ماندگار بماند . خـوشـبـخـتـانـه بـحــث راهـیـان نـور در کـشــور نهادینـه شـده ولی بایستی به یـک فـرهنگ عمـومی تبدیل شود .

* خانواده چقدر شما را تشویق می کنند؟

همین که همسرم موقعیت کاری مرا درک کرده و دوری من را تحمل می کند بهترین همراهی را با من انجام می دهد . من گاهی در خانـه روایت گـری می کنـم و در بعضی از سفرها خانواده را همراه خودم به منطقه برده ام .

موفق و پیروز باشید

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع :

نشریه صبح صادق ویژه راهیان نور